D
S steffo_b skrev:
Förvisso sant. Men det är en alldeles för liten andel (eller obefintlig) som gör det automatiskt vilket leder till överproduktion av el. Och om dom producerar mer än dom aviserat trots att redan prognosen säger överkott så är det inte mer än rätt att dom får betala för det.

Om dom sedan inte gör det för att anläggningen inte har funktionen inbyggd (billigaste möjliga teknik) eller för att den inte är aktiverad låter jag vara osagt. Men dom gör det i vart fall inte.

Och 60 öringen gör förmodligen situationen värre för det ger ett motiv till att producera så mycket man kan även om elpriset är negativt så länge som det inte är mer än 60 öre negativt. Total idioti om du frågar mig,.
Jag gissar att denna problematiken är negligerbar i Sverige men att branschen har det som en talking point, den resonerar i vissa kretsar och gör att man i slutänden exempelvis har lättare för att få igenom ytterligare avgiftshöjningar. Detta betyder inte att jag helt avfärdar att det på sina ställen har medfört ökade belastningar och på några av dessa tvingat fram en uppgradering. Sen är det nog sällen enkom för solcellerna, jag kan ta min egen ort där förtätningen har pågått länge, en sommarstuga blir två till tre permanenta bostäder, där en hel familj flyttar in och som då ska värmas hela året osv. Elnäten har ständigt varit svaga och behöver ändå förstärkas, solcellerna kanske är det som tippar detta över kanten men det skulle ändå ha gjorts av andra skäl.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Än en gång så verkar det vara problem med att förstå varför det är ett potentiellt problem med småskalig produktion i villaområden och liknande. Det handlar om att det inte får produceras mer el än vad som kan konsumeras under samma generator. Produceras det mer än vad som används så vänder spänningsfallet i generatorn och man får flera nya problem som enkelt sammanfattat innebär att man får stora variationer i spänningen. Det finns andra trådar här i forumet där detta förklaras på ett bra sätt.

Du menar transformator eller?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång så verkar det vara problem med att förstå varför det är ett potentiellt problem med småskalig produktion i villaområden och liknande. Det handlar om att det inte får produceras mer el än vad som kan konsumeras under samma generator. Produceras det mer än vad som används så vänder spänningsfallet i generatorn och man får flera nya problem som enkelt sammanfattat innebär att man får stora variationer i spänningen. Det finns andra trådar här i forumet där detta förklaras på ett bra sätt.
Japp, det förklaras ofta av de som av olika anledningar sprider lobbybudskap men i verkligheten, den finns ju trots allt, så verkar bekymren vara på en helt annan och mycket mindre nivå, det är ju bra och väldigt ofta fallet med lobbyism. I de få fall där det blir ett problem så löser man det enkelt med en uppgradering, den behövdes säkert ändå i de flesta fallen, toppen!

D djac skrev:
Japp, det förklaras ofta av de som av olika anledningar sprider lobbybudskap men i verkligheten, den finns ju trots allt, så verkar bekymren vara på en helt annan och mycket mindre nivå, det är ju bra och väldigt ofta fallet. I de få fall där det blir ett problem så löser man det enkelt med en uppgradering, den behövdes säkert ändå i de flesta fallen, toppen!
Nej, den behövdes kanske inte alls. Vi har regler för hur stor spänningsvariationen får vara i elnätet. Denna hanteras via regleringar i överliggande transformatorer medan transformatorn närmast hushållen har en fast lindning. Om spänningen i och mellan olika transformatorer varierar mycket så klaras denna reglering inte av. Detta är ett nytt problem som solpanelerna orsakar.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju ännu värre i tex nederländerna.
Så är det nog, och det är väl därför man ställer högre krav på styrning av växelriktare och sätter upp api med styrdata. Det man inte ens verkar begripa i detta land är redan under införande där.
Här vill man lösa problemet med att införa effekttariffer. Och javisst det kommer att bromsa elenergi från microproducenter, men inte bara när man får problem I nätet utan även när energin faktiskt behövs.
Bättre att lösa grundorsaken än att fokusera på symptom.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Jag begriper inte riktigt vad du menar med API. Det i sig löser ju inget.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
E Elsa-Lena Åström skrev:
Du behöver nog sätta dig in mer. Det handlar även om att producera vätgas och lagra i batterier när det är överproduktion. Vattenkraften blir den stora moderatorn. Vindkraften behöver byggas ut till havs. Men regeringen som absolut vill satsa på det dyraste och mest riskfyllda alternativet har bestämt sig. Därför måste vi höja våra röster mot detta. [media] Om vad gör vi om det inte blåser?
NEJ, NEJ, NEJ, NEJ! Tio miljarder gröna drömmare kan inte driva den industri och den öht stabila elförsörjning som de flesta kräver. Jag är ledsen, Elsa-Lena - det går inte. Det GÅR inte.Vind, sol och allt smått är STÖRNINGAR i nätet. De borde betala för den skada de orsakar. Uppriktigt ledsen att verkligheten är så hård.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nej, så är det inte. Ledsen att du missuppfattat så totalt.

• Älska
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte riktigt vad du menar med API. Det i sig löser ju inget.
Du väljer att ha åsikter/synpunkter utan att ha grundläggande koll.

API står för Application Programming Interface, vilket betyder "applikationsprogrammeringsgränssnitt". Det är ett sätt för mjukvara att kommunicera med varandra, som ett gemensamt språk som tillåter datautbyte och funktionalitet.
Spotpris till exempel kommuniceras genom api:er. Används bl a av Tibber, Greenly och flertalet andra elleverantörer för att styra konsumtion och batterilagring.
Det som efterfrågas är data från elnätsägarna (som sägs ha problem med solel) för att kunna styra upp bl a solelsproduktion på sådant sätt att de problem som möjligen uppstår pga microproducenter kan undvikas. Det finns på minst en plats I Italien (har själv sett det) och vad jag läst mig till, även i Nederländerna. Men det är länder där man är mer moderna och proaktiva kanske.

lilytwig lilytwig skrev:
Det finns på minst en plats I Italien (har själv sett det) och vad jag läst mig till, även i Nederländerna. Men det är länder där man är mer moderna och proaktiva kanske
Italien mer modern el än Sverige? Knappast. Det är nog snarare så att deras nät helt skulle slås ut utan lösningen. Dessutom har de mer sol än här så de lär producera mer per kund i genomsnitt vilket också betyder färre konsumenter när solen skiner.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Italien mer modern el än Sverige? Knappast. Det är nog snarare så att deras nät helt skulle slås ut utan lösningen. Dessutom har de mer sol än här så de lär producera mer per kund i genomsnitt vilket också betyder färre konsumenter när solen skiner.
Jag kan ta tillbaka modern, för det är ett svårt begrepp, men proaktiviteten får stå kvar. Fast att vara proaktiv är väl en del av att vara modern... Men du har kanske en annan definition?

lilytwig lilytwig skrev:
Du väljer att ha åsikter/synpunkter utan att ha grundläggande koll.

API står för Application Programming Interface, vilket betyder "applikationsprogrammeringsgränssnitt". Det är ett sätt för mjukvara att kommunicera med varandra, som ett gemensamt språk som tillåter datautbyte och funktionalitet.
Spotpris till exempel kommuniceras genom api:er. Används bl a av Tibber, Greenly och flertalet andra elleverantörer för att styra konsumtion och batterilagring.
Det som efterfrågas är data från elnätsägarna (som sägs ha problem med solel) för att kunna styra upp bl a solelsproduktion på sådant sätt att de problem som möjligen uppstår pga microproducenter kan undvikas. Det finns på minst en plats I Italien (har själv sett det) och vad jag läst mig till, även i Nederländerna. Men det är länder där man är mer moderna och proaktiva kanske.
jodå, jag förstår. Men ett API gör ingen nytta utan regelverk eller incitament att styra. Det du efterlyser är ett API. Men det är bara ett sätt att realisera styrningen. Incitamentet måste komma från något annat.

D Daniel 109 skrev:
jodå, jag förstår. Men ett API gör ingen nytta utan regelverk eller incitament att styra. Det du efterlyser är ett API. Men det är bara ett sätt att realisera styrningen. Incitamentet måste komma från något annat.
Det är korrekt, men styrdata behöver vara i realtid, eller näst intill, och det löser man t ex med api. Det finns andra möjligheter såklart. Tekniken är inte det viktiga. Men det duger inte att säga "för mycket solel". Ge oss lättillgägligt; Hur mycket "för mycket" och när, så löser vi problemet.

lilytwig lilytwig skrev:
Jag kan ta tillbaka modern, för det är ett svårt begrepp, men proaktiviteten får stå kvar. Fast att vara proaktiv är väl en del av att vara modern... Men du har kanske en annan definition?
Proaktiv och modern är inte synonymt, nej. Italien har ett föråldrat elnät där du är glad om du får 1-fas 16A. De behöver ha modern styrning av solcellerna för de inte klara sig utan en sådan.

Och de är väl knappast proaktiva heller då de vet om att elbilar kommer tvingas på dem än EU, men de gör ingenting åt det problemet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.