P
Jag vill ansluta flera brandvarnare till varandra så piper en så piper alla.
Det finns ju en del att välja på vad det gäller samankopplingsbara, men jag skulle dessutom vilja att de försörjs med 230V.

Skulle det gå att köpa vanliga brandvarnare för 9V och köra de på en transformator (helt enkelt löda på trådarna där batteriet ska sitta)?

Finns det någon gräns för hur långt man kan köra 9V?

Finns det någon lämplig transformator med batteribackup?

Vad händer om du har strömavbrott och det börjar brinna?

P
Det är därför jag helst skulle ha en adapter med någon form av batteribackup. Om det nu är möjligt?

Det finns ju litiumbatterier för brandvarnare som håller i minst 10 år. Blir inte det bra nog?

kodrod skrev:
Det är därför jag helst skulle ha en adapter med någon form av batteribackup. Om det nu är möjligt?
Ber om uräkt!
Missade ditt sista "batteribackup" i första inlägget!

P
Skulle vilja ha något som mer påminner om ett brandlarm. Ska ha det i huset där det finns några lägenheter. Ett alternativ skulle ju vara om det finns någon 12V anläggning till bra pris.

Vågar inte lite på att mina grannar verkligen byter batterier, fast är heller inte sugen på att lägga ut en förmögenhet på nått avancerat system.

Om du har ett inbrottslarm så finns 12Volt tillgängligt där med batteribackup. Sen finns ett litet kort för ett par hundralappar som omvandlar till 9volt med en batterikontakt monterad, bara att snäppa ihop.....

P
Vart hittar man sådana kort?

MrMagic skrev:
Om du har ett inbrottslarm så finns 12Volt tillgängligt där med batteribackup. Sen finns ett litet kort för ett par hundralappar som omvandlar till 9volt med en batterikontakt monterad, bara att snäppa ihop.....
Du behöver en Zenerdiod och ett motstånd, kostnad 5:-

Om man har ett larm idag så varför inte bara köpa till ett par rökdetektorer och hänga på dem på en ledig sektion (daglarmad)?
Nej, man köper inte ett brandlarm då eftersom en riktig utförd brandlarmsinstallation omfattas av x antal RUSregler men man kan få brandvarning.

Sen är det frågan vad man önskar, att vakna om något har hänt eller om man vill att nån skall komma innan huset brunnit ner.
Glöm inte att testa rökdetektorerna emellanåt och sen så måste de bytas med jämna mellanrum.

/Kent

P
Har inget larm idag, men kan tänka mig att köpa en enklare central för att ansluta detektorer till den.

Finns det någon enklare modell som inte innehåller en massa onödigt, om jag nu bara ska använda det som ”brandlarm”?

Har tänkt en extern siren för att förhoppningsvis påkalla uppmärksamhet att nått händer, eller ev. en uppringare.

Japp, det finns. Det enklaste är en branddörsstängningscentral, se tex www.microsec.se. Men det blir nog lika billigt att köpa en Power 608 (inbrottslarmcentral) www.teletecconnect.se, då får du dessutom larmsändare på köpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.