9 925 läst ·
214 svar
10k läst
214 svar
90 främlingar står skriva på 71-åringens fritidshus – Ulla-Lena stämmer staten
Ja skatteverket fixade det enkelt när min kollega fick en "gäst" skriven hos sig.Solhemsgatan skrev:
Vi hade 5 andra skrivna här när vi flyttade in. Varav två ej Svenska medborgare som inte längre finns i landet. Trots ett par kontakter med skatteverket hände inget. En dag i somras knackade kronofogden på här och sökte dom. När jag förklarat allt för kronofogden fick jag tipset att ringa skatteverket och uppge att jag tyckte det var väldigt obehagligt med kronofogden på besök. Tog ett par veckor sedan var dom borta från vår adress.
Dock kommer det fortfarande post till dom
Att aktivera adresslås kostar ingenting. Finns ingen information på sidan det länkar till att adresslås kostar.yonna skrev:
Eftersändning av post vid flytt är däremot en tjänst man betalar för, men det är något helt annat än adresslås. Det här fallet gäller det dessutom en sommarstuga och inte en folkbokföringsadress.
Myndigheter har dessutom gjort det svårt att anmäla att det finns de som folkbokfört sig på en adress i ett tomt hus.
Man har ju ingen aning om vilken typ av människor det är så man kanske vill anmäla anonymt, och det kan man, men bara om man vet personernas personnummer, vilket man sällan gör.
I annat fall måste man identifiera sig hos Skatteverket.
Man har ju ingen aning om vilken typ av människor det är så man kanske vill anmäla anonymt, och det kan man, men bara om man vet personernas personnummer, vilket man sällan gör.
I annat fall måste man identifiera sig hos Skatteverket.
Några njuter av att vara okunniga och några njuter av att låtsas vara det, men de flesta har inga sådana märkliga böjelser. Vi hade till och med en regeringschef nyligen som sade att han varit naiv. Vad han gjorde på den posten vet ingen, inte ens han själv? Folkbokföringen uppskattar "okända" till minst 100 000. Om ni som inte har insyn i SKV:s folkbokföring och ID-kortshantering fick det skulle ni bli chockerade. Det utgör basen i det bidragsindustriella komplexet.M maria01 skrev:
Det är inte så enkelt att lösa som man spontant kan tro.B Bästerortarn skrev:
Denna princip med att var och en till varje pris måste vara folkbokförd på en adress ligger djupt inne i självaste kärnan av det svenska byråkratiska systemet. Följdaktligen går det inte att förneka de uppgifter medborgarna lämnar. Alternativet skulle vara att acceptera att vissa personers hemvist är okänd, men det känns tveksamt att man skulle få igenom en sådan kapitulation gentemot omständigheterna.
Det är väl accepterat utifrån senaste veckans artiklar om att det är så och då problem med t.ex. sjukvård.C cpalm skrev:
SVT försvunna personer
Ja, jag uttryckte mig lite dumt där. Jag menade att man aldrig kommer att acceptera att medborgaren själv lämnar adressuppgiften blank, trots att man kanske bor i en kartong i parken. Man kan s.a.s inte anmäla sig själv som "försvunnen", utan det blir ju då den ultimata konsekvensen av att man blir "petad" från den adress man uppgett, och utredningen inte lyckas fastställa någon alternativ adress.A AndersS skrev:
Men det får ju, som SVT-artikeln påskiner, stora praktiska konsekvenser för medborgaren.
Så den som saknar adress blir helt enkelt tvingad att uppge en falsk adress, så som systemet i grunden är upplagt.
Det stämmer. Man behöver samordningsnr - adress - ID-kort - bankkonto, sedan börjar mjölkandet.
Det är som du beskriver och därför är det svårare att bli av med någon som man inte vet var de faktiskt bor. Svårare, men inte omöjligt på något sätt.Jag blev rätt enkelt av med en gammal hyresgäst, då jag kunde ge dem hennes nya adress. Det tog längre tid och var bökigare med en annan person som aldrig bott där, men med lite lagom trevligt och ihärdigt tjat hamnade den personen som "oplacerad" eller vad de kallar det för.C cpalm skrev:Det är inte så enkelt att lösa som man spontant kan tro.
Denna princip med att var och en till varje pris måste vara folkbokförd på en adress ligger djupt inne i självaste kärnan av det svenska byråkratiska systemet. Följdaktligen går det inte att förneka de uppgifter medborgarna lämnar. Alternativet skulle vara att acceptera att vissa personers hemvist är okänd, men det känns tveksamt att man skulle få igenom en sådan kapitulation gentemot omständigheterna.
Och problemet är historiskt, i husförhörslängder/församlingsböcker finns det oftast längst bak en förteckning över de som man inte vet var de finns, kan t.ex. stå under "På socknen", "Listan över obefintliga", osv.
Redigerat:
Jag kanske är naiv och inte förstår problemet, men i min värld är lösningen jätteenkel.
Alla fastigheter har en (eller flera) lagfarna ägare.
Kan finnas noll, en eller flera byggnader på denna...
Når någon gör en adressändring eller folkbokföringsändring som berör fastigheten så borde den som är lagfaren ägare först godkänna denna.
Är det nåt jag missar?
Når någon gör en adressändring eller folkbokföringsändring som berör fastigheten så borde den som är lagfaren ägare först godkänna denna.
Är det nåt jag missar?
Ja, du missar att det finns obebodda, typ ödehus, där fastighetsägaren blir "målvakt", vilket redan existerar. Alla fastighetsägare är inte av den typen som tar ansvar.M MagHam skrev:Jag kanske är naiv och inte förstår problemet, men i min värld är lösningen jätteenkel.
Är det nåt jag missar?