5 285 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
9 miljoner i skadestånd till husägare vars hus riskerar rasa
De har ju valt att inte komma till förhandlingen, så är inte direkt som att de uppför sig exemplariskt, oavsett senare utgång skulle det nog stoppa mig från att anlita dem i framtiden.lunnabo skrev:
Absolut ingenting är avgjort i detta mål.M maria01 skrev:
Det som finns är att två husägare har stämt 3 företag.
Vad Norrtälje tingsrätt har tagit ställning till är
att "stämningen inte är uppenbart ogrundad".
att ge två av parterna förlängd tid att svara
att utfärda en tredskodom då Byggbolaget inte svarade på stämningsansökan.
Byggbolagets företrädare säger att de kommer att begära återvinning av tredskodomen så att det blir ett tvistemål mellan
Husägarna
och
Tre företag, Arkitekter, Bygglovshandläggare och Byggbolag.
Byggbolaget missade att begära förlängning av svarstid.A ajn82 skrev:
Absolut inte exemplariskt att inte svara Norrtälje tingsrätt men sannolikt är Byggbolaget bättre på att Bygga än Juridik.
Inte bra på bygga skulle jag vilja påstå för hade dom vetat/kunnat vad dom gjorde så hade denna situation aldrig uppstått.lunnabo skrev:
Är du en av byggbolagets representanter?
Redigerat:
Med tanke på trådens ämne så verkar de inte överdrivet bra på att bygga heller, och om det verkligen inte är deras fel utan en av de andra parterna så vore det väl trevligt att inte fördröja processen i onödan för deras kund, som säkerligen går igenom ett helvete för tillfället.
Eller de kanske även är småsinta och sura över att vara inkluderade i stämningen, även om det juridiskt vore extremt olämpligt att inte inkludera dem initialt oavsett var skulden ligger.
Uppenbarligen måste ett sådant här stort problem på ett nybygge hanteras juridiskt för att fördela ansvar, så att bidra till att den processen löper skyndsamt och smidigt tycker jag man kan förvänta sig av ett professionellt företag.
Eller de kanske även är småsinta och sura över att vara inkluderade i stämningen, även om det juridiskt vore extremt olämpligt att inte inkludera dem initialt oavsett var skulden ligger.
Uppenbarligen måste ett sådant här stort problem på ett nybygge hanteras juridiskt för att fördela ansvar, så att bidra till att den processen löper skyndsamt och smidigt tycker jag man kan förvänta sig av ett professionellt företag.
Det kan ju vara så att det var Husägarna själva som bestämde hur Byggbolaget skulle bygga.Frerider skrev:
Att följa uppdraget är ju vad Beställaren oftast har som krav.
Ett tvistemål är inte något som kommer att hanteras skyndsamt av en tingsrätt.A ajn82 skrev:Med tanke på trådens ämne så verkar de inte överdrivet bra på att bygga heller, och om det verkligen inte är deras fel utan en av de andra parterna så vore det väl trevligt att inte fördröja processen i onödan för deras kund, som säkerligen går igenom ett helvete för tillfället.
Kommer att ta flera år att avgöra denna tvist vid domstol om inte parterna förlikas.
Min uppfattning är att Byggbolaget inte kommer att behöva betala något alls.
Just nu finns det 10 miljoner skäl som tyder på att det kan vara jämnt skägg mellan bygg och juridik.lunnabo skrev:
Hur har det förresten gått med din egen stämning för det uteblivna vattnet?
du glömde vad namnen igen 😂lunnabo skrev:
Absolut ingenting är avgjort i detta mål.
Det som finns är att två husägare har stämt 3 företag.
Vad Norrtälje tingsrätt har tagit ställning till är
att "stämningen inte är uppenbart ogrundad".
att ge två av parterna förlängd tid att svara
att utfärda en tredskodom då Byggbolaget inte svarade på stämningsansökan.
Byggbolagets företrädare säger att de kommer att begära återvinning av tredskodomen så att det blir ett tvistemål mellan
Husägarna
och
Tre företag, Arkitekter, Bygglovshandläggare och Byggbolag.
Ingen specifik utan det som är allmänt känt, men om du nu har beställt domen eller på annat sätt har insikt i fallet så berätta för oss andra och sitt inte och dumförklara alla andra, det får dig bara att framstå dryg och arrogant.lunnabo skrev: