lunnabo lunnabo skrev:
Då det inte är klarlagt att denna Byggfirma gjort fel anser jag att det inte finns anledning att publicera deras namn här.
Kanske är det husägarna själva som är ansvariga?
Vill Du ha namn på inblandade parter?
Skicka ett pm!
De har ju valt att inte komma till förhandlingen, så är inte direkt som att de uppför sig exemplariskt, oavsett senare utgång skulle det nog stoppa mig från att anlita dem i framtiden.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vill Du ha namnen på parterna?

ja varför inte det tillför tråden tycker du inte så folk kan se om företaget ens har 9 miljoner eller om dom kommer gå i konkurs
Absolut ingenting är avgjort i detta mål.
Det som finns är att två husägare har stämt 3 företag.

Vad Norrtälje tingsrätt har tagit ställning till är

att "stämningen inte är uppenbart ogrundad".

att ge två av parterna förlängd tid att svara

att utfärda en tredskodom då Byggbolaget inte svarade på stämningsansökan.

Byggbolagets företrädare säger att de kommer att begära återvinning av tredskodomen så att det blir ett tvistemål mellan
Husägarna
och
Tre företag, Arkitekter, Bygglovshandläggare och Byggbolag.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
De har ju valt att inte komma till förhandlingen, så är inte direkt som att de uppför sig exemplariskt, oavsett senare utgång skulle det nog stoppa mig från att anlita dem i framtiden.
Byggbolaget missade att begära förlängning av svarstid.
Absolut inte exemplariskt att inte svara Norrtälje tingsrätt men sannolikt är Byggbolaget bättre på att Bygga än Juridik.

Frerider
lunnabo lunnabo skrev:
Absolut inte exemplariskt att inte svara Norrtälje tingsrätt men sannolikt är Byggbolaget bättre på att Bygga än Juridik.
Inte bra på bygga skulle jag vilja påstå för hade dom vetat/kunnat vad dom gjorde så hade denna situation aldrig uppstått.

Är du en av byggbolagets representanter?

Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Med tanke på trådens ämne så verkar de inte överdrivet bra på att bygga heller, och om det verkligen inte är deras fel utan en av de andra parterna så vore det väl trevligt att inte fördröja processen i onödan för deras kund, som säkerligen går igenom ett helvete för tillfället.

Eller de kanske även är småsinta och sura över att vara inkluderade i stämningen, även om det juridiskt vore extremt olämpligt att inte inkludera dem initialt oavsett var skulden ligger.

Uppenbarligen måste ett sådant här stort problem på ett nybygge hanteras juridiskt för att fördela ansvar, så att bidra till att den processen löper skyndsamt och smidigt tycker jag man kan förvänta sig av ett professionellt företag.

• Gilla
Svampe
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Inte bra på bygga skulle jag vilja påstå för hade dom vetat/kunnat vad dom gjorde så hade denna situation aldrig uppstått.

Är du en av byggbolagets representanter?
Det kan ju vara så att det var Husägarna själva som bestämde hur Byggbolaget skulle bygga.
Att följa uppdraget är ju vad Beställaren oftast har som krav.

lunnabo lunnabo skrev:
Det kan ju vara så att det var Husägarna själva som bestämde hur Byggbolaget skulle bygga.
Mmm troligt. Och att dessutom inte ha det i skrift gör det hela ännu mer troligt.

A ajn82 skrev:
Med tanke på trådens ämne så verkar de inte överdrivet bra på att bygga heller, och om det verkligen inte är deras fel utan en av de andra parterna så vore det väl trevligt att inte fördröja processen i onödan för deras kund, som säkerligen går igenom ett helvete för tillfället.

Eller de kanske även är småsinta och sura över att vara inkluderade i stämningen, även om det juridiskt vore extremt olämpligt att inte inkludera dem initialt oavsett var skulden ligger.

Uppenbarligen måste ett sådant här stort problem på ett nybygge hanteras juridiskt för att fördela ansvar, så att bidra till att den processen löper skyndsamt och smidigt tycker jag man kan förvänta sig av ett professionellt företag.
Ett tvistemål är inte något som kommer att hanteras skyndsamt av en tingsrätt.
Kommer att ta flera år att avgöra denna tvist vid domstol om inte parterna förlikas.
Min uppfattning är att Byggbolaget inte kommer att behöva betala något alls.

Frerider
lunnabo lunnabo skrev:
Nej skulle inte tro det. Eller nada troligt alls att kunden skulle be byggaren att strunta i pålningen i detta fallet.

F
lunnabo lunnabo skrev:
Just nu finns det 10 miljoner skäl som tyder på att det kan vara jämnt skägg mellan bygg och juridik.

Hur har det förresten gått med din egen stämning för det uteblivna vattnet?

lunnabo lunnabo skrev:
Absolut ingenting är avgjort i detta mål.
Det som finns är att två husägare har stämt 3 företag.

Vad Norrtälje tingsrätt har tagit ställning till är

att "stämningen inte är uppenbart ogrundad".

att ge två av parterna förlängd tid att svara

att utfärda en tredskodom då Byggbolaget inte svarade på stämningsansökan.

Byggbolagets företrädare säger att de kommer att begära återvinning av tredskodomen så att det blir ett tvistemål mellan
Husägarna
och
Tre företag, Arkitekter, Bygglovshandläggare och Byggbolag.
du glömde vad namnen igen 😂

M maria01 skrev:
du glömde vad namnen igen 😂
maria01
Jag skrev i klartext.
Skriv pm om Du vill ha parternas namn.
Hur har Du det med Din Läsförståelse?

Frerider Frerider skrev:
Nej skulle inte tro det. Eller nada troligt alls att kunden skulle be byggaren att strunta i pålningen i detta fallet.
Är det något annat än Din egen tro som Du bygger Ditt påstående på?
Nähä!
Berätta gärna vad Du har för specifik kunskap om just detta fall!

lunnabo lunnabo skrev:
maria01
Jag skrev i klartext.
Skriv pm om Du vill ha parternas namn.
Hur har Du det med Din Läsförståelse?
varför inte skriva det öppet värsta jag vett att folk skulle dölja saker i privata PM

Frerider
lunnabo lunnabo skrev:
Är det något annat än Din egen tro som Du bygger Ditt påstående på?
Nähä!
Berätta gärna vad Du har för specifik kunskap om just detta fall!
Ingen specifik utan det som är allmänt känt, men om du nu har beställt domen eller på annat sätt har insikt i fallet så berätta för oss andra och sitt inte och dumförklara alla andra, det får dig bara att framstå dryg och arrogant.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.