5 285 läst ·
61 svar
5k läst
61 svar
9 miljoner i skadestånd till husägare vars hus riskerar rasa
Vad har Du för grund till Ditt påstående?L least skrev:
Jag säger istället att vad som kommer att hända är att Byggfirman lämnar in en ansökan om Återvinning av tredskodomen.
Vilket innebär att tredskodomen upphävs och det återstår en vanlig tvist mellan de husägarna och de tre stämda företagen.
Byggaren kommer att begära återvinning av tredskodomen.Appendix skrev:
Husägarna har stämt tre bolag.
Kanske var husägarna själva ansvariga för att det inte pålades mer?
Byggaren kommer inte att begära sig i konkurs.G G.L. skrev:
Det Byggaren kommer att göra är att ansöka om återvinning av tredskodomen så att den upphävs och hela skadeståndet försvinner.
Sedan fortsätter tvisten mellan husägarna och de tre stämda företagen.
Det beror väl helt på om byggaren tror att den kan vinna tvisten. Och hur stort eget kapital som finns i bolaget. Om det egna kapitalet är mindre än 9 miljoner är ju det bästa för byggaren att så fort som möjligt flytta verksamheten till ett nytt bolag, och är det en liten byggare är det väl rätt osannolikt att det finns mer än 9 miljoner i eget kapital.
Kort sagt: Om det inte finns nog pengar för att betala skadeståndet så kommer bolaget gå i konkurs, och all vinst som upparbetas fram tills dess går förlorad, så varför arbeta vidare i bolaget alls.
Kort sagt: Om det inte finns nog pengar för att betala skadeståndet så kommer bolaget gå i konkurs, och all vinst som upparbetas fram tills dess går förlorad, så varför arbeta vidare i bolaget alls.
Byggaren kommer att låta tvisten avgöras i domstol.A adron skrev:Det beror väl helt på om byggaren tror att den kan vinna tvisten. Och hur stort eget kapital som finns i bolaget. Om det egna kapitalet är mindre än 9 miljoner är ju det bästa för byggaren att så fort som möjligt flytta verksamheten till ett nytt bolag, och är det en liten byggare är det väl rätt osannolikt att det finns mer än 9 miljoner i eget kapital.
Anledningen till att jag upprepar samma sak är att så många olika personer påstår att Byggaren kommer att försätta Byggbolaget i konkurs.useless skrev:
Verkar vara dåligt ställt med läsförståelsen hos alltför många dock verkar useless ha lyckats läsa mina inlägg men inte kunnat klura ut anledningen...
vad heter firman då?lunnabo skrev:
Då det inte är klarlagt att denna Byggfirma gjort fel anser jag att det inte finns anledning att publicera deras namn här.
Kanske är det husägarna själva som är ansvariga?
Vill Du ha namn på inblandade parter?
Skicka ett pm!
Kanske är det husägarna själva som är ansvariga?
Vill Du ha namn på inblandade parter?
Skicka ett pm!