U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att utsätta ett tätskikt för våtutrymmen för väta är ett högst relevant test.
Har man rivit ett badrum som har använts några år och dessutom använts relativt nyligen så vet man att det är konstant fukt och väta under klinkern.

Att hälla metallspån i en motor är inte ett relevant test.
Nu förenklar du ju testfallet väldigt mycket i det uttrycket, för att få det låta bättre utifrån din syn.

Tätskicktet installeras på ett visst sätt med viss tanke. Tex så viker man upp golvfolien 100mm upp över väggfolien för att kapiläreffekten anses som större oro än att det skulle rinna in bakom fogen längs med väggen, när tätskicktet är täckt med ett lager fix och sen hindras från direktbesprutning av kaklet. Det är inte ett relevant test.
Inte heller 100mm vatten då kravet på tröskel är 20mm ovanför golvbrunn. Alla manchetter kring rören går upp 30-40mm, så de hade klart klarat 20mm men majoriteten av folierna läcker när man har 100mm, undrar varför. Hade kravet varit 100mm hade manchetter och uppvik säkerligen sett annorlunda ut. Jag kan förstå att man vill testa med stående vatten under lång tid, det är relevant, men inte 100mm och dessutom på ett underlag som i övrigt inte alls ser ut som branschstandard eller enligt FB’s krav via säker vatten.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ytterligare ett problem med testerna är att de saknar positiv och negativ kontroll. D v s ett tätskikt där man med säkerhet kan säga att det läcker respektive inte läcker. Utan dessa grundläggande kontroller minskar ju värdet ännu mer på testet och det framstår i det närmaste som dokumentation av stokastiska skeenden.

P Peter787 skrev:
Hur skulle man kunna lägga en matta med uppvik mot väggar utan skarvar i hörnen ?
Ok, det brukar luta från hörnens mot golvbrunnen vilket gör att hörnena i realistiska fall inte blir särskilt fuktbelastade. Är det ett realistiskt fall att det står vatten på golvet ända upp till hörnena?

Eller strunta i att skära nattan och limma överskottet mot en vägg. Jag pratar om realistiska driftfall.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, det brukar luta från hörnens mot golvbrunnen vilket gör att hörnena i realistiska fall inte blir särskilt fuktbelastade. Är det ett realistiskt fall att det står vatten på golvet ända upp till hörnena?

Eller strunta i att skära nattan och limma överskottet mot en vägg. Jag pratar om realistiska driftfall.
Jag svarade på ditt påstående om att man kan slippa skarvar helt, vilket är tekniskt omöjligt i ett normalt rum.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Märsta skrev:
Har man duschkabin spelar väl tätskiktet mindre roll.

Och så slipper man smuts i klinkersfogar.

Kabin innebär också mindre risk för vattenskada vid golvbrunnen, även om den är gammal och det kan vara otätt i skarvarna, eftersom vattnet inte rinner ner längs brunnskanten utan leds ner mitt i brunnen av röret.

Fler borde alltså välja duschkabin. (Nej, jag jobbar inte på försäkringsbolag 😊.)
Sånt håller de på med i andra länder. Och såna där dushkar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja hela metoden de använder är bra märklig. Men detta är vad som måste till av misshandel för att tätskikten ska läcka. Med vanlig behandling under en vecka skulle de ju annars komma till den uppenbara slutsatsen - alla tätskiktssystemen duger mer än väl.

Det är ju en låtsasundersökning som saknar vetenskapligt värde.
Jag som trodde du var jurist! Nu visar det sig att du är forskare på byggnadsmaterial i stället (elller också?). Imponerande!

• Gilla
  • Haha
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Svårt att se att felen om uppstår är att det är den som har monterat folien, sen på många av testerna så är det monterat på trä. När vi har varit med företaget och besökt där dom testar tätskikt på fabrikerna så monteras det på ett dött material. Och med kunnig personal. Då läcker det inte…
På dött material som betong spelar det ingen roll om det läcker lite. Så gör de på kontinenten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man behöver väl inte bara tycka vad man vill om det. Det är uppenbart att det inte är en god modell man har skapat. I så fall får man ju validera modellen på något sätt, t ex via naturliga experiment där att man visar att 30-åriga tätskikt läcker på 7 dagar i modellen medan andra 30 år gamla tätskikt som inte läcker heller inte gör det i modellen. Men det här är ju bara fria fantasier man håller på med.
Jo, känns lite som "säker vatten"..

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det är väl LFs forskningsstiftelse som ligger bakom testet för att överhuvudtaget kunna jämföra och hitta fel, vilket jag anser är bra annars hade vi inte haft något att jämföra med..
Skulle gissa att dom inte har obegränsat med pengar till dessa tester..
Ville de verkligen spara pengar så vore de ju intresserade av att se kopplingen mellan testerna och sina ersättningsskador.
Rätt sjukt faktiskt att de inte kan klara att redovisa sina egna utfall och sätta dem i relation till testerna för några år sen.
Nästan så man anar en hund begraven..

U Utsliten och utdömd skrev:
Man kör 5 bilar ner för ett stup och 1 är halvt ok. Sen säger man att de andra 4 är dåliga att krocka i. Det är ju inte alls krocksäkerhet man provat.
Dessutom endast ett prov per modell/märke…

Jag som jobbar som provningsingenjör går efter devisen att 1 prov är inget prov. Gör man två prov och en avviker vet du inte vilken som är mest rätt. 3 prov och minsta lilla spridning kräver att vi gör två prov till.
Man undrar hur RISE egentligen ser på detta.

Claes Sörmland
A arkTecko skrev:
Jag som trodde du var jurist! Nu visar det sig att du är forskare på byggnadsmaterial i stället (elller också?). Imponerande!
Lyckligtvis behöver man inte vara forskare på just byggnadsmaterial för att förstå allmänna principer hur man designar och utvärderar empiriska naturvetenskapliga experiment eller försök. Men det hjälper nog ofta med forskarutbildning inom naturvetenskapligt ämne.

Och de här försöken i rapporten ser ärligt talat väldigt taffliga ut.

Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Man undrar hur RISE egentligen ser på detta.
Ju mer man läser rapporten så känns det hela inte ett dugg vetenskapligt, utan mer som ett experiment man kunde gjort i högstadiet.

Tror tom. vi hade högre krav i högstadiet när det gäller analys och diskussion av resultatet och vald metod.

• Gilla
  • Ledsen
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
På dött material som betong spelar det ingen roll om det läcker lite. Så gör de på kontinenten.
Ett läckage är ett läckage oavsett konstruktion. Men det underlättar om det är en massiv och man skippar tätskikt och kör med en epoxyförsegling, inget jag skulle lita på men amerikanarna älskar skiten

Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Ju mer man läser rapporten så känns det hela inte ett dugg vetenskapligt, utan mer som ett experiment man kunde gjort i högstadiet.

Tror tom. vi hade högre krav i högstadiet när det gäller analys och diskussion av resultatet och vald metod.
Problemet är nog att riktiga försök är enormt resurskrävande. Och finns det ens intresse av sådana?

Man får ju tänka på vad syftet för aktörerna är här och varför vi får läsa om dessa återkommande rapporter i media via pressreleaser:

LF har ett intresse av att få mediauppmärksamhet, det etablerar varumärket som trovärdigt/ansvarstagande. Det ger i förlängningen fler kunder och en bättre affär. Till detta så skadar det inte om skulden för läckagen läggs på tätskiktstillverkarna, trots att läckagen i badrum troligen i helt dominerande grad handlar om problem med hantverkarnas arbete. Men narrativet om onda storföretag som lurar konsumenterna med skräpprodukter säljer sig självt. Man vill således se läckande tätskikt i testet, annars blir det ingen press och pengarna har gått i sjön.

Därmed låter man RISE som är ett 100% statligt ägt företag under regeringskansliet utföra "uppdragsforskning". Underfinansierad sådan ska sägas. RISE är i sin tur i desperat behov av externa medel för att finansiera sina anställda och är nog beredda att utföra lite vad som helst som täcker kostnader för löner och lokaler. Alternativet är att tyna bort och säga upp sin personal. Jag skulle heller inte vara förvånad om man har lagt ansvar på de enskilda medarbetarna att dra in externa medel (bidrag) som kan täcka ens egen lön, en vanlig lösning t ex på våra universitet och högskolor.

Och medarbetarna på RISE som har i uppdrag att göra detta trivs säkert med sitt uppdrag. Man tog ett beslut där 2010 att följa en etablerad provstandard som man modifierade så att man plockade bort tätskiktet så att även den minsta läcka under de sju dagarna kunde identifieras som fukt på spånskivan. Och sen har man bara repeterat samma test om och om igen med olika tätskikt. Inga replikat, ingen validering, inga negativa och positiva kontroller och en nöjd kund som får sina läckande tätskikt varje gång som på beställning. Varje gång får man sin press och varje gång kan tätskiktstillverkarna utmålas som onda och inkompetenta.

Tänk er alternativet, RISE kom fram till att inga tätskikt läckte där 2010 i sitt test. Något man hade kommit fram till om man hade följt standarden man valde utan att modifiera den eller om man hade byggt mer stabila testlådor i dubbelgips och träreglar och förankrat rören som går genom lådan. Någon som tror LF hade kommit tillbaka med fler beställningar av rapporter med ett sådant resultat?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Ett läckage är ett läckage oavsett konstruktion. Men det underlättar om det är en massiv och man skippar tätskikt och kör med en epoxyförsegling, inget jag skulle lita på men amerikanarna älskar skiten
Men då kan vi inte bygga trähus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.