10 330 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
65 V till lampan även när strömbrytaren av av
Man misstänker ju gärna att det är felkopplat på så sätt att lampan ligger mellan två omkopplare som båda växlar mellan fas och nolla.
I det fallet har man alltid en sluten krets i "släckt" läge (nolla-lampa-nolla eller fas-lampa-fas) och spänningen kan då orsakas av induktiv koppling till närliggande ledningar.
I det fallet har man alltid en sluten krets i "släckt" läge (nolla-lampa-nolla eller fas-lampa-fas) och spänningen kan då orsakas av induktiv koppling till närliggande ledningar.
För att kunna räkna på lösningar vore det bra om du kunde göra några mätningar.martinradbo skrev:
Mät spänningen över LED-lampan när den borde vara släckt men lyser svagt. Koppla sedan ett motstånd parallellt med LED-lampan och mät spänningen igen. Resistansen bör vara mellan 220 kiloOhm och 1 MegaOhm. Ta 470 kiloOhm om du har det. Kolla också hur mycket svagare lampan lyser när motståndet sitter där.
/Hasse
Medlem
· Västra Götaland
· 1 712 inlägg
Jag har precis beställt några andra varianter på LED-lampor, skall prova med dem först. Annars kan jag självklart testa med motstånd och mäta lite. Återkommer med besked så fort jag vet mer.
Klicka här för att svara