Har precis fått min toalettdörr som jag specialbeställt för att få med dolda gångjärn samt borrat för handtag och låsvred med minirosett från Hoppe. Det jag missade va att dörren kom som standard med låshuset assa 565 där låsvredet är över handtaget som på en ytterdörr. Jag vill helst byta låshus till ett med understycke men då måste jag hitta något med exakt samma avstånd mellan låsvred och handtag. Är det någon som vet om detta är möjligt?
Produkter som diskuteras: "assa 565"

Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
899 kr inkl moms
Läs mer
Tack för snabbt svar, jag får helt enkelt lära mig att leva med utseendet. En anna fråga: jag har ett wc-vred med fyrkantspinne. Jag har sett att det finns adaptrar för dessa men dessa skulle göra att vredet hamnar 45 grader snett. Finns det några adaptrar så att fyrkantspinnen passar som i tex ett låshus 2014?1 123abc skrev:
Till det låshusen så används Vredmedbringare 565T som är en plastbit som trycks in i låshusets cylinderroddare, den följer oftast med i wc-behöret men går att köpa lös.Robbo1985 skrev:
Tack för snabbt svar, jag får helt enkelt lära mig att leva med utseendet. En anna fråga: jag har ett wc-vred med fyrkantspinne. Jag har sett att det finns adaptrar för dessa men dessa skulle göra att vredet hamnar 45 grader snett. Finns det några adaptrar så att fyrkantspinnen passar som i tex ett låshus 2014?
Det går även att använda Vredmedbringare 802014 9565T men inte i detta fallet då du valt att inte borra upp hålet så stort som det är normalt.
Vad du menar med 45° snett förstår jag inte, en fyrkantspinne har endast 90°-vinklar.
Redigerat:
Jag ska försöka förklara med bilder. I låshuset är hålet vridet 45 grader vilket många wc-vred också verkar vara men det jag vill använda är det inte. Jag har ritat 2 fyrkanterna där den översta speglar hur det blir med adapter och där den undre är så som jag tror att jag måste ha. Wc vredet: https://www.hoppe.com/se-sv/produkt/1001052050/m845s-innerdorrshandtag1 123abc skrev:Till det låshusen så används Vredmedbringare 565T som är en plastbit som trycks in i låshusets cylinderroddare, den följer oftast med i wc-behöret men går att köpa lös.
Det går även att använda Vredmedbringare 802014 9565T men inte i detta fallet då du valt att inte borra upp hålet så stort som det är normalt.
Vad du menar med 45° snett förstår jag inte, en fyrkantspinne har endast 90°-vinklar.
Det är standard om du vill ha vredet i en annan vinkel så spänn fast fyrkantspinnen i ett skruvstäd och vrid pinnen med en skiftnyckel/u-nyckel tills vredet är i rätt position (45°).
Kanske går det att skriva ut en ny vredmedbringare med en 3D printer men undrar om inte diagonalen krockar med cylinderroddaren då.
Kanske går det att skriva ut en ny vredmedbringare med en 3D printer men undrar om inte diagonalen krockar med cylinderroddaren då.
Super, tack så mycket. Jag provar att vrida till det.1 123abc skrev:Det är standard om du vill ha vredet i en annan vinkel så spänn fast fyrkantspinnen i ett skruvstäd och vrid pinnen med en skiftnyckel/u-nyckel tills vredet är i rätt position (45°).
Trioving 5116 och Dorma DL012 är som 565 fast med trycket ovanför cylindern.
Dina hål i dörren är dock mindre än vad man brukar ta upp så därför tror jag eventuellt inte du får roddarna mitt i dörrhålen utan mindre bearbetning av dessa. Det är isf inte mycket som behöver bearbetas men jag tvivlar tyvärr på att du täcker modifieringen med ditt toalettbehör. Iaf lär du inte göra det på dörrens utsida.
Dina hål i dörren är dock mindre än vad man brukar ta upp så därför tror jag eventuellt inte du får roddarna mitt i dörrhålen utan mindre bearbetning av dessa. Det är isf inte mycket som behöver bearbetas men jag tvivlar tyvärr på att du täcker modifieringen med ditt toalettbehör. Iaf lär du inte göra det på dörrens utsida.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden