Byggahus.se
Hej.
Jag hjälper min fru att renovera i hennes salong. Bland allt annat ska en toalett bytas. Är det någon som har koll på hur jag gör med den här? En modern stol går ju inte att få dit. Avloppsröret ser ut att vara av gjutjärn och även manchetten som ser ut att vara ”murad” i golvet.

Hoppas på snabba kommentarer då projektet har lite tidspress.

Vänligaste hälsningar...

Mats

• A0882212-EDB7-4A71-9EE4-BAE87BCC9551.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 91EAE222-AFD2-4B8D-A7BF-7E225F8D1FDB.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Varför går det inte att få dit en modern stol? Är det för att du vill ha en med dolt vattenlås? En öppen S-krök borde gå ner där utan problem.

Välkommen till forumet!

• Gilla
Limmen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför går det inte att få dit en modern stol? Är det för att du vill ha en med dolt vattenlås? En öppen S-krök borde gå ner där utan problem.

Välkommen till forumet!
Tack tommib.

Japp, frugan har köpt en med dolt vattenlås och slängt emballaget. Funderar just nu på att såga av stosen då den har en likadan valk närmare golvet som borde passa avsedd gummimanchett. Förhandlar också med bossen om att köpa en annan stol. Den andra går säkert att få några hundringar för trots att den är inhandlad på Biltema.

Det där röret sitter väldigt nära väggen. Det finns speciella ROT versioner av stolar från de kända fabrikaten som kan fungera. Men mät och kolla mot måttskisserna som finns på deras hemsidor.

• Gilla
Limmen
  • Laddar…
tommib
Jag skulle inte kapa röret. Dels vet du inte vad som händer längre ner i och med vibrationerna, dels är det inte säkert att du kan få dit gummipackningen på ett bra sätt. Det ser ut som en krök direkt nedanför golvet så du kan nog inte räkna med att kunna sätta ner en rak WC-anslutning.

Bäst är troligen att köpa ny porslinstron och förklara för frun varför. Säg att du annars riskerar att behöva bila upp hela golvet.

• Gilla
Limmen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.