14 435 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
5G modem....utan "router"
Renoverare
· Stockholm
· 20 784 inlägg
Varför inte köra wifi och switch via mikrotik? Mycket bättre grejer än Ubiquiti, dock är de lite sega på senaste wifi standard de har ingen wifi7 att erbjuda ännutommib skrev:
Bump!
Har det kommit några nya bra produkter på området? Jag kollar också på ett 5G-modem som failover efter en liten incident (som berodde på UPSen iofs men vad gör man inte för att få köpa mer prylar).
Teknikstacken i övrigt är Mikrotik för routern och Ubiquiti för WiFi/switch. Ja, det vore säkert enklare att köra allt samma men jag gillar min Mikrotikrouter och den är konfigurerad som jag vill ha den.
Abb blir Telenors "sommarstugeabbonemang" som kan ställas ner till 1 Gb/mån och 29 kr för att uppgraderas till obegränsat vid behov. Det räcker bra med 1 Gb för failover för att kunna få den viktigaste trafiken igenom.
Edit: mikrotik har bra 5g modem btw
För att jag inte orkar byta. Har ett gäng AP från Ubiquiti och de funkar bra.
WiFi7 är inget problem, jag är inte direkt en early adopter när det gäller sånt här, snarare en late adopter som vill ha ett minimum av problem.
Ubiquiti är också enkelt att konfigurera så länge man bara gör det de vill att man ska göra (som Apple). Kom ihåg att min primära profession är rätt långt från detta
WiFi7 är inget problem, jag är inte direkt en early adopter när det gäller sånt här, snarare en late adopter som vill ha ett minimum av problem.
Ubiquiti är också enkelt att konfigurera så länge man bara gör det de vill att man ska göra (som Apple). Kom ihåg att min primära profession är rätt långt från detta
Jag kör med en Teltonika RUTX50, den sätter jag SIM-kortet i, och den är också den som tar hand om failovern.tommib skrev:
Bump!
Har det kommit några nya bra produkter på området? Jag kollar också på ett 5G-modem som failover efter en liten incident (som berodde på UPSen iofs men vad gör man inte för att få köpa mer prylar).
Teknikstacken i övrigt är Mikrotik för routern och Ubiquiti för WiFi/switch. Ja, det vore säkert enklare att köra allt samma men jag gillar min Mikrotikrouter och den är konfigurerad som jag vill ha den.
Abb blir Telenors "sommarstugeabbonemang" som kan ställas ner till 1 Gb/mån och 29 kr för att uppgraderas till obegränsat vid behov. Det räcker bra med 1 Gb för failover för att kunna få den viktigaste trafiken igenom.
Så min fiberanslutning kommer också in där, Teltonikan är liksom ”första anhalten” och är den primära anslutningen, så skiftar den till 5G när fibern trasslar.
Efter det har jag en brandvägg, och sedan ett WiFi från Ubiquiti (och trådbundet kan till vissa delar).
En uppsättning som jag är helnöjd med, har funkat kalasbra.
Och 1GB tänker jag att du kommer långt med.
Klicka här för att svara