Fick just höra att fiberprojektet på landstället kraschlandat så då får man börja titta på plan B, mobilt bredband.
Jag vill INTE ha en apparat med radio, router och wifi i ett. Router/brandvägg utan wifi är förstås lätt, AP likaså, men en separat dongle för 5G som helst accepterar extern antenn också, det var svårare. Prylar från Huawei och Nokia accepteras inte av politiska skäl.
Någon som har tips?
Jag vill INTE ha en apparat med radio, router och wifi i ett. Router/brandvägg utan wifi är förstås lätt, AP likaså, men en separat dongle för 5G som helst accepterar extern antenn också, det var svårare. Prylar från Huawei och Nokia accepteras inte av politiska skäl.
Någon som har tips?
Telia har FWA, fixed wireless access ... Vet dock inte om det bytt namn ännu en gång. Då får du deras gateway som du aldrig packar upp, men även simkort + riktantenn.
Hastighet beror på avstånd till masten, vi bor 700m från vår mast, antennen sitter inne i ena kattvinden under tegeltak, snitt på 250mb/s ner.
Edit: såg nu att du inte gillade Nokia, då går detta alternativet ort. De använder Nokia Fastmile-antennen.
Hastighet beror på avstånd till masten, vi bor 700m från vår mast, antennen sitter inne i ena kattvinden under tegeltak, snitt på 250mb/s ner.
Edit: såg nu att du inte gillade Nokia, då går detta alternativet ort. De använder Nokia Fastmile-antennen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag kör idag Telia 5G.
Nokia rikt antenn ute där sim kortet sitter.
I poe injektorn till antennen har jag plugga i mash nätet som är i huset.
Såg du inte ville ha Nokia dock fungerar detta nätet bra efter en del bråk med Telia.
När jag plugga i nätet var hastigheten lägre än mitt 4G nät.
Bråka i 2 veckor innan Telia satte upp hastigheten.
Blev förbannad på hur dom låg och spärra den.
Sa dom kunde komma och hämta skiten så tar jag Telenor istället.
Men nu är hastigheten bra.
Ligger på 300-400 m/bit ned och 100-150 m/bit upp.
Före medans jag krångla med Telia så var hastigheten 10 ned och 0,5 upp
Nokia rikt antenn ute där sim kortet sitter.
I poe injektorn till antennen har jag plugga i mash nätet som är i huset.
Såg du inte ville ha Nokia dock fungerar detta nätet bra efter en del bråk med Telia.
När jag plugga i nätet var hastigheten lägre än mitt 4G nät.
Bråka i 2 veckor innan Telia satte upp hastigheten.
Blev förbannad på hur dom låg och spärra den.
Sa dom kunde komma och hämta skiten så tar jag Telenor istället.
Men nu är hastigheten bra.
Ligger på 300-400 m/bit ned och 100-150 m/bit upp.
Före medans jag krångla med Telia så var hastigheten 10 ned och 0,5 upp
Ja det är Fastmile-produkten jag vill ha, men inte Nokia. Montering utomhus, ethernetansluten till en edgerouter eller usg.namnbyte skrev:
Telia har FWA, fixed wireless access ... Vet dock inte om det bytt namn ännu en gång. Då får du deras gateway som du aldrig packar upp, men även simkort + riktantenn.
Hastighet beror på avstånd till masten, vi bor 700m från vår mast, antennen sitter inne i ena kattvinden under tegeltak, snitt på 250mb/s ner.
Edit: såg nu att du inte gillade Nokia, då går detta alternativet ort. De använder Nokia Fastmile-antennen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 417 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 417 inlägg
När jag körde mobiltbredband tidigare letade jag också efter något liknande...
Jag gillar Mikrotik prylar
De kan ha något men jag vet inte. Kan vara så att de bara ha rätt låga cat men antenner har de i alla fall
Titta här https://mikrotik.com/products/group/lte-5g-products
Jag gillar Mikrotik prylar
De kan ha något men jag vet inte. Kan vara så att de bara ha rätt låga cat men antenner har de i alla fall
Titta här https://mikrotik.com/products/group/lte-5g-products
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det låter som om du har lagt ner mycket tid på att din Edgerouter skall funka exakt som du vill och det enbart är WAN-länken som skall bytas? Även om du letar specifikt efter ett USB-modem, kan det fungera lika bra att sätts en 5G-router i bryggläge och stänga av WiFi. Det blir då ett rent modem med en Ethernet-sluss. Du behöver bara ansluta detta till WAN-porten på Edgeroutern.
Jag har gjort så hos en del (sparsamma) kunder när det finns befintlig infrastruktur (router, LAN-switch, WiFi, m.m.) och det behöver kompletteras med ett backup-WAN eller att det inte fanns någon fast anslutning alls. Många gånger med en enkel, men väldigt stabil, TP-link Archer.
Jag har gjort så hos en del (sparsamma) kunder när det finns befintlig infrastruktur (router, LAN-switch, WiFi, m.m.) och det behöver kompletteras med ett backup-WAN eller att det inte fanns någon fast anslutning alls. Många gånger med en enkel, men väldigt stabil, TP-link Archer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 292 inlägg
Nej, detta är en helt ny installation, ingen utrustning finns idag. Men, jag vill inte ha en all-in-one-lösning utan separata enheter.Johan Gunverth skrev:
Det låter som om du har lagt ner mycket tid på att din Edgerouter skall funka exakt som du vill och det enbart är WAN-länken som skall bytas? Även om du letar specifikt efter ett USB-modem, kan det fungera lika bra att sätts en 5G-router i bryggläge och stänga av WiFi. Det blir då ett rent modem med en Ethernet-sluss. Du behöver bara ansluta detta till WAN-porten på Edgeroutern.
Jag har gjort så hos en del (sparsamma) kunder när det finns befintlig infrastruktur (router, LAN-switch, WiFi, m.m.) och det behöver kompletteras med ett backup-WAN eller att det inte fanns någon fast anslutning alls. Många gånger med en enkel, men väldigt stabil, TP-link Archer.
Ja jag förstår att man kan brygga en 5g-router, men det är inga billiga produkter så det känns som ett rejält slöseri - eller hade du någon Archer med stöd för 5g? Ser bara LTE-varianter.
Taggar du ner till 4g är detta modemet av högsta klass. Använder det själv i fält.
https://www.dustinhome.se/product/5011141935/trb140-4g-iot-gateway-rj45
https://www.dustinhome.se/product/5011141935/trb140-4g-iot-gateway-rj45
Kom just på att vi ju har prylarna "inhouse".
https://cradlepoint.com/product/endpoints/w1850-series/
https://cradlepoint.com/product/endpoints/w1850-series/
Zyxel har ett helt gäng olika utomhus routers lik Telia/Nokia Fastmile.
NR7101 bland annat.
Definitivt inte billiga men det är ju inga 5G prylar idag.
https://www.dustinhome.se/product/5011219096/nr7101-5g-outdoor-wifi-router?ssel=false
NR7101 bland annat.
Definitivt inte billiga men det är ju inga 5G prylar idag.
https://www.dustinhome.se/product/5011219096/nr7101-5g-outdoor-wifi-router?ssel=false