Routern i vårt fritidshus är några år så jag tror att det är dags att investera i en ny. Bl.a. vet jag inte om den fungerar så bra på 5G.
Jag styr golvvärme, luftvärmepump, Plejd, kameror m.m. från telefonen. Vill därför ha hög driftsäkerhet så att man inte måste dit och starta om routern titt som tätt. (Dagens server gör en omstart varje natt och detta har fungerat mycket bra.)
Jag vill också att routern ska vara enkel att ställa in och använda. Behöver inte en massa lull-lull. Jag är en användare och inget mer. Användarvänlighet är viktigare än maximal kapacitet eller maximalt med möjliga inställningar.

Finns det någon vänlig här som kan tipsa mig om vad jag ska köpa?

En sak till:
Tänkte kalla det nya wifi samma som det gamla samt använd samma lösenord. Behöver man ändå gå in i resp utrustning och ansluta igen?

Tack för hjälpen.

Som svar på sista frågan: nej, har du exakt samma namn o lösenord så ska de koppla upp sig automatiskt.

5G-routrarna är fortfarande betydligt dyrare än en 4G-typ.
En 4G-router funkar bra till det du räknar upp.

Har kört en TP-link MR600 under några år, inga problem eller hängningar öht.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
E etompau skrev:
5G-routrarna är fortfarande betydligt dyrare än en 4G-typ.
En 4G-router funkar bra till det du räknar upp.

Har kört en TP-link MR600 under några år, inga problem eller hängningar öht.
Tack för bra svar.
Min tanke var att när nu 5G-nät byggs ut ställer det högre krav på routrar.
Den router jag har fungerar utmärkt så kanske den får hänga i ett tag till.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag är på väg att köpa en Unifi ultra [länk] för att ha lite på koll i ett hus vi hyr ut.

Unifis övriga prylar är jag sjukt nöjd med, har accesspunkter som haft uptime på över 1000 dagar.
Tack för info!
Jag har trott att Unifi:s prylar kräver mer av mig så jag har inte vågat köra deras spår. Men du menar att de är enkla, driftsäkra o användarvänliga?

Jag är Unifi-användare och kan inte så mycket om nätverk. Bedömer att det inte är användarvänligt men väldigt kraftfullt. Tog flera timmar och mycket youtubande att ens få igång wifit första gången

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om den fungerar bra så behöver du inte byta. Köpte en MR400 förra året till fritidshuset och är ute på landsbygd, så 4G duget bra utifrån behovet för oss.
Här ute är det samma band/frekvenser även på 5G som 4G, dvs 2600MHz eller lägre ned till 700.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Har du dålig mottagning(?) så kan kan man köpa en 5g router som sätts på taket, från lådan på taket så går det bara en nätverksladd som man stoppar i vilken router som helst. Jag har en ZTE 7010 på ett ställe som fungerat fint i nästan 3 år.

• Gilla
nahoj9 och 1 till
  • Laddar…
Problemet är nog inte att jag har dålig mottagning utan det verkar vara kapaciteten som är för liten. På lite mer udda tider är det bra fart men på kvällar och helger kan det vara riktigt segt. Ser man på TV kan det lagga rejält vissa tider.

Vad kan jag göra?

När 4g routern laggar. Vad får du för ping på mobilen med bredbandskollen?

A atomlab skrev:
När 4g routern laggar. Vad får du för ping på mobilen med bredbandskollen?
Kanske runt 7. Vid bättre förhållanden får jag runt 50, t o m mer ibland.

Eftersom alla telefoner behöver 4G för att kunna koppla upp dagens 5G, så kommer 4G-nätet till viss del att vara begränsande. Om några år har vi "ren" 5G i Sverige, först då skulle jag säga att det är värt att uppgradera en router och då till den teknologin. Idag är det billigare att använda en mobil som USB-anslutet modem till routern än att köpa 5G i routern. Om nu mottagningen i mobiler är tillräckligt bra.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Problemet är nog inte att jag har dålig mottagning utan det verkar vara kapaciteten som är för liten. På lite mer udda tider är det bra fart men på kvällar och helger kan det vara riktigt segt. Ser man på TV kan det lagga rejält vissa tider.
Det är väl just det här många fiberförespråkare varnar för och många som är nöjda med sitt mobila bredband säger inte händer (för det fungerar bra för dem).
Många användare delar på samma mobilmast och kapaciteten delas mellan alla dess användare.
B Byggsnyggen skrev:
Vad kan jag göra?
Skaffa en mobilrouter som har högre fart.

Se över mottagningsförhållandena, placering av mobilrouter, bättre antenn, byta cell/antennmast, riktantenn.

B Byggsnyggen skrev:
Kanske runt 7. Vid bättre förhållanden får jag runt 50, t o m mer ibland.
Nja, de där siffrorna är väl hastigheten. Ping är bättre ju lägre siffra du får och mäts i ms (millisekunder). Ju längre tid dina datapaket får vänta på att det blir ledigt i luften så dina paket kan sändas, ju högre blir siffran och sämre prestanda även om ping tid inte är ett problem i sig för normala användare (ej avancerat onlinespel).

Fair usage… användarna ”delar på tiden i luften”

Antag din nuvarande mobilrouter klarar maximalt 150Mbit/s och du får ut 7 till 50 Mbit/s beroende på tid på dygnet.
Byter du upp dig till en som klara 300, kanske 400Mbit/s, forfarande på 4G, så får du en större del av kakan.
Kanske 14 till 100Mbit/s 😀 (Den överför ju mer på samma tid).

Det skulle kunna vara så att uppgradering till 5G ger en större del av kakan. (Mer kapacitet på samma frekvens).
Eller så får man precis samma hastighet eftersom samma frekvenser ofta används för både 4G och 5G.

Just nu skulle jag rekommendera en bättre 4G router, tex en beg Huawei B535 i väntan på lägre priser på 5G routers, fast du har ju inte nämnt vad du har, så det är ju omöjligt att veta om den skulle vara bättre för dig…(jag gissar lite utifrån dina siffror).

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.