Redaktionen Redaktionen skrev:
Grannosämja mynnade ut i att en husägare sköt grannens katt med en hagelbössa.

Du kan läsa artikeln här: 54-åring sköt grannens katt
Svårt att skriva länken är betalartikel ?.
 
P
T TH885 skrev:
?
Det lät ju som om du skulle göra något med ägaren! Alla ute katter pissar o bajar runt i sina revir ingen kan kontrollera detta utan man får helt enkelt leva med det, det räknas inte som skadegörelse eller liknande!
 
T
Rejäl skrev:
Det lät ju som om du skulle göra något med ägaren! Alla ute katter pissar o bajar runt i sina revir ingen kan kontrollera detta utan man får helt enkelt leva med det, det räknas inte som skadegörelse eller liknande!
Har jag väl aldrig sagt.
Vi har katter som genar genom trädgården, men försöker hålla dom bort för barnen har ute kanin på sommaren. När vi hade sandlåda så var dom ofta där och bajsade. Tråkigt att man skaffar en katt och sen bara släpper den ute utan att kontrollera om någon får besvär av det. Känns som att skaffa katt betyder inte mer än att skaffa en guldfisk, finns inget ansvar.

Det som stör är när kattägare säger att kattpiss får man leva med.
Om vi nu bestämt att vi inte vill skaffa katt för vi inte vill ha katthår och piss runt oss så är störigt att andra tycker det tillhör naturen och det får man leva med.

Hade man haft hund som sprang och pissade på grannens tomt hade det blivit ett jävla liv men katt är helt ok.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
P
T TH885 skrev:
Har jag väl aldrig sagt.
Vi har katter som genar genom trädgården, men försöker hålla dom bort för barnen har ute kanin på sommaren. När vi hade sandlåda så var dom ofta där och bajsade. Tråkigt att man skaffar en katt och sen bara släpper den ute utan att kontrollera om någon får besvär av det. Känns som att skaffa katt betyder inte mer än att skaffa en guldfisk, finns inget ansvar.

Det som stör är när kattägare säger att kattpiss får man leva med.
Om vi nu bestämt att vi inte vill skaffa katt för vi inte vill ha katthår och piss runt oss så är störigt att andra tycker det tillhör naturen och det får man leva med.

Hade man haft hund som sprang och pissade på grannens tomt hade det blivit ett jävla liv men katt är helt ok.
Tyvärr så ser verkligheten ut så😢
 
T TH885 skrev:
Har jag väl aldrig sagt.
Vi har katter som genar genom trädgården, men försöker hålla dom bort för barnen har ute kanin på sommaren. När vi hade sandlåda så var dom ofta där och bajsade. Tråkigt att man skaffar en katt och sen bara släpper den ute utan att kontrollera om någon får besvär av det. Känns som att skaffa katt betyder inte mer än att skaffa en guldfisk, finns inget ansvar.

Det som stör är när kattägare säger att kattpiss får man leva med.
Om vi nu bestämt att vi inte vill skaffa katt för vi inte vill ha katthår och piss runt oss så är störigt att andra tycker det tillhör naturen och det får man leva med.

Hade man haft hund som sprang och pissade på grannens tomt hade det blivit ett jävla liv men katt är helt ok.
Sandlådor kan man ha lock på för att hålla borta djur. Kaniner och katter är nog sällan ett problem.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
J
Om det är upprepade problem tycker jag kattägaren tillsammans med grannen ska hitta en lösning. Tex spruta vatten på katten eller att kattägaren om inget hjälper får hålla katten inne.

Analogin med träden. Om jag har stora problem med grannens träd kan jag slå i giftplugg, såga ned eller liknande. Men det är fel sätt. Kanske får jag leva med att det blir löv i mina hängrännor som kostar pengar att rensa bort. Kanske kan min granne hjälpa mig att kratta löv.

Nu var det främst mitt eget träd som skapade mest löv, det har jag sågat ned till allas glädje, men jag har hellre några små repor på motorhuven än att flera gånger per säsong stå på en 8 meters stege och rensa löv på taket... Men trädet ska vi tydligen stå ut med??? Och hundpiss på brevlådan, vilket jag tycker är värre än kattpiss i rabatten.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Microkatten
Nissens Nissens skrev:
Sitter du och gräver i gamla trådar?
Nej, efter att ha sett ditt gnäll tillräckligt många gånger kommer man ihåg det utan att gräva! 😉
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Microkatten Microkatten skrev:
Nej, efter att ha sett ditt gnäll tillräckligt många gånger kommer man ihåg det utan att gräva! 😉
Det är riktigt gamla grejor du snackar om. Och ett så omfattande djurplågeri är hemskt faktiskt.

Hittar du ett enda ställe i tråden här som jag har skyllt katterna för något?
Nä, det har du hittat på själv.
 
Nissens Nissens skrev:
Hittar du ett enda ställe i tråden här som jag har skyllt katterna för något?
Minst 12 gånger har du beskyllt katterna för att plåga ihjäl fåglar. Hur vet du att alla fåglar plågas ihjäl?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Nissens Nissens skrev:
Och ett så omfattande djurplågeri är hemskt faktiskt.
And here we go again...
 
P
V växelventil skrev:
Vi har alltid haft katter och har aldrig sett skador på våra bilar och det säger sig själv att klorna skador på bilarna som är lackade tror jag inte på.Är väl inga leijon vi talar om.
Är det ok om min 4 åring hade suttit på din motorhuv? Utan skor och i mjuka kläder såklart. Han ska bara sitta där, och sola lite.

Försvara inte katter som sitter på grannbilar :P De har inget där att göra, bara för du inte värderar dina bilar lika mycket som andra så är det inte rättfärdat på något vis att din katt lägger sig på andras bilar.
Hade du bott granne med mig så hade du haft en blöt katt så ofta den kommit hitom och hittat på skit.
Jag gillar att ha rena bilar.

Jag tänker likadant om fåglar såklart, men de är svårare att dränka med vatten. Men blir de tillräckligt många så blir de bortskjutna i slutändan.
Det blir inte för många katter som inte kattägare bryr sig så mycket om när de stryker runt hos grannar och skiter överallt och pissar och lägger sig på bilar....
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Kaniner och katter är nog sällan ett problem.
Vi har haft kanin i bur ute och katter i områden kunde vara mycket intresserade och klättra på nätet. Hade de kommit in i buren hade kaninen nog inte överlevt. Det kan vara problem bara att kaninen blir så stressad.

Där är det lite märkligt med lagstiftningen anser jag. Är det en hund som biter ihjäl kaninen blir hundägaren ansvarig. Är det en katt så får kaninägaren skylla sig själv.
 
Rkarlsson skrev:
Är det ok om min 4 åring hade suttit på din motorhuv? Utan skor och i mjuka kläder såklart. Han ska bara sitta där, och sola lite.

Försvara inte katter som sitter på grannbilar :P De har inget där att göra, bara för du inte värderar dina bilar lika mycket som andra så är det inte rättfärdat på något vis att din katt lägger sig på andras bilar.
Hade du bott granne med mig så hade du haft en blöt katt så ofta den kommit hitom och hittat på skit.
Jag gillar att ha rena bilar.

Jag tänker likadant om fåglar såklart, men de är svårare att dränka med vatten. Men blir de tillräckligt många så blir de bortskjutna i slutändan.
Det blir inte för många katter som inte kattägare bryr sig så mycket om när de stryker runt hos grannar och skiter överallt och pissar och lägger sig på bilar....
Varför skulle han inte få göra det?Eller är det något fel på honom/henne?om grannens katter sitter på våra bilar hur kan det vara ett problem för dig?
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Varför skulle han inte få göra det?Eller är det något fel på honom/henne?om grannens katter sitter på våra bilar hur kan det vara ett problem för dig?
Men då vet vi att du inte är så rädd om dina bilar. Det är helt ok.

Men det finns vi andra som är rädda om bilarna och vill inte ha katter på våra bilar. Och då får ni acceptera att vi gör något åt katten med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men då vet vi att du inte är så rädd om dina bilar. Det är helt ok.

Men det finns vi andra som är rädda om bilarna och vill inte ha katter på våra bilar. Och då får ni acceptera att vi gör något åt katten med.
Lite svårt när jag inte ser några skador på bilarna men du kanske gillar stenskott bättre.
Skjuta katterna då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.