15 650 läst ·
64 svar
16k läst
64 svar
50% ROT-avdrag istället för 30%. Men blir det billigare?
Typ alla frågar om man har ROT innan de ger offerten är min erfarenhet, det är en del av offerten. Arbetskostnad XYZkrACME skrev:Jag vet ju inte om kunden är berättigad till rot när jag offererar ett arbete och för att inte riskera att sitta med svarte Petter så måste jag ange mitt pris innan ROT på offerten.
Gör jag ett jobb på löpande räkning framgår det också tydligt vad alla kostnader är, hur mycket totalen uppgår till och hur mycket som avgår i skattereduktion.
Så vad skulle skillnaden vara? Jag tror att flesta av oss skulle vara glada om vi slapp att hantering med ROT. Det innebär ju ett merarbete och längre väntan på pengarna för att ni och skatteverket ska slippa hantera det. Precis som med momsen. Staten snyter er på 25% och vi får driva in det åt dem.
Arbetskostnad efter ROT : ABCkr.
Problemet är att det saknas transparens, arbetskostnaden per timme kanske är superrimlig i många fall men du skulle kanske kunna gjort jobbet på halva tiden vilket alla gånger inte är enkelt att veta och då blir såklart arbetskostnaden per timme helt orimlig.
Det är också superenkelt att gömma i andra kostnadställen som material, hyra av ställning, hyra av grävmaskin. Jag tror bara privatpersoner är frustruerande eftersom det spelar ingen roll hur länge eller kort en hantverkare är ute hos dig, eller hur mycket ROT avdraget är på, i slutändan så upplever man kostnaden blir den samma. Det blir alltid ca 10k för att ta hem en hantverkare några timmar. Blir bara så otroligt genomskinligt när man försöker anlita någon som mer eller mindre bara bör kosta i arbetstid och det är halva priset på arbetskostnaden, men slutnotan är den samma som innan.
Problemet är ju också att man konkuerar med företag om er tid, förtag som i stora drag skiter i vad det kostar bara det blir gjort. Det positiva är ju att man nu kan rättfärdiga inköp av utrustning som förr var helt orimligt för privatpersoner att äga, och göra jobbet själv. Sen kan man ju disktuera vad det har för effekter men iaf.
Jag förstår vad du menar, men min poäng är att ROT i sin nuvarande form snedvrider prissättningen. När kunden ser ett lägre pris tack vare ROT, blir det lättare för företaget att justera upp grundpriset – utan att det märks lika tydligt.ACME skrev:Jag vet ju inte om kunden är berättigad till rot när jag offererar ett arbete och för att inte riskera att sitta med svarte Petter så måste jag ange mitt pris innan ROT på offerten.
Gör jag ett jobb på löpande räkning framgår det också tydligt vad alla kostnader är, hur mycket totalen uppgår till och hur mycket som avgår i skattereduktion.
Så vad skulle skillnaden vara? Jag tror att flesta av oss skulle vara glada om vi slapp att hantering med ROT. Det innebär ju ett merarbete och längre väntan på pengarna för att ni och skatteverket ska slippa hantera det. Precis som med momsen. Staten snyter er på 25% och vi får driva in det åt dem.
Dessutom är det inte bara kundens ansvar att hålla koll på vad som är ROT-berättigat. Företaget har ett uttalat ansvar att veta vilka arbeten som omfattas. Det är inte ovanligt att hantverkare frågar om kunden har rätt till ROT redan vid offert – just för att det är så centralt för affären.
Mot den bakgrunden tycker jag det vore mer rimligt att ROT hanteras som ett vanligt skatteavdrag i efterhand. Det skulle innebära mindre administration för företagen – och ett sundare, mer transparent prissystem, tror jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden