P
M Mr Mark skrev:
För att minska möjlighet till ”saltning” så skulle ROT-avdraget sökas av hushållet istället för av företaget som utför tjänsten.
Huruvida hushållet har rätt till ROT är en fråga mellan dem och Skatteverket, och något som hantverkaren egentligen inte borde behöva hantera. Andel ROT-berättigat arbete kunde framgå på offert/faktura.
Hushållet ansöker till Skatteverket som vilket
”efterhandsavdrag” som helst.
Min tanke..
Ska du salta rotavdraget så måste du salta kundens faktura också. Annars faller det direkt vid en koll. Skiter man i den risken så kan man väl hitta på vad som helst, men då kan man lika gärna börja riva fakturor och gå all in istället.

P
L Lilla ladhuset skrev:
Tack för den! Är så oerhört trött på bortskämda hantverkare. Byggt nytt hus och har inte kunnat dra nytta av någon rot. Istället har all timkostnad legat på fullt pris. Hela tiden. För varje timme.

Och nu smyghöjs det av hantverkarna. Ytterligare. Galet.
Va! Har du behövt betala all tid som hantverkarna har arbetat åt dig?! Maken till fräckhet! Förstår de inte att de är av en lägre klass och ska hålla sig därnere..?

P Pligg85 skrev:
Åter igen så är det kunderna och inget annat som styr hur vi kan ta betalt.

Staten subventionerar lånekostnader och bidrar till sjuka bostadsvärden. Rätt?
Tyvärr har du alldeles för rätt, suck.

Skönt att det finns utländska hantverkare.

• Haha
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
Skönt att det finns utländska hantverkare.
Ja, anlita dem istället, det blir skitbra!👌🏼
Dörrgångjärn på vitmålad trädörr och dörrkarm, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde lika väl vara en svensk som gjort det där jobbet.

P
G Ganescha skrev:
Kunde lika väl vara en svensk som gjort det där jobbet.
Men det var det inte, och tyvärr är inkompetensen mer utbredd bland de utländska hantverkarna som kommer hit för att arbeta. Även om de debiterar mindre så tjänar de bättre här än hemma, så det lockar såklart även de outbildade. Hemma skomakare, här snickare. Det är ändå ingen som kollar upp sånt. Är bara prislappen låg så är allt frid och fröjd.🤯

C ConnyN skrev:
Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?

Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...

Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".

Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Jag tycker det är fel att gynna en bransch på detta viset, och absolut går priserna upp, var detsamma med elbilar när de var subventionerade. Bättre att marknaden anpassar sig själv än att staten ska gynna vissa som då skor sig på skattemedel som borde gå till sjukvården och polisen istället för en lokala byggaren….

• Gilla
doggekopplar
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?

Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...

Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".

Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Det blir inte ett dugg billigare. När rot infördes för hundra år sedan drog några firmor in sina offerter och sade att nu blev det dyrare. Sedan dess kommer ingen hantverkare över min tröskel. Ett undantag var faktiskt låssmeden

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
C ConnyN skrev:

Det blir inte ett dugg billigare. När rot infördes för hundra år sedan drog några firmor in sina offerter och sade att nu blev det dyrare. Sedan dess kommer ingen hantverkare över min tröskel. Ett undantag var faktiskt låssmeden
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eller att anlita hantverkare som betalar skatt...
grannen hade just hantverkare. Skatt sa grannen o garvade

P
K kortis skrev:
Det blir inte ett dugg billigare. När rot infördes för hundra år sedan drog några firmor in sina offerter och sade att nu blev det dyrare.
-Protest! Hörsägen!
K kortis skrev:
Sedan dess kommer ingen hantverkare över min tröskel.
Ditt val. Ditt stackars hus.
K kortis skrev:
Skatt sa grannen o garvade
Sorry, att du bor granne med en skattesmitare är faktiskt inget att skryta om. Noll poäng.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
-Protest! Hörsägen!

Sorry, att du bor granne med en skattesmitare är faktiskt inget att skryta om. Noll poäng.
Nu var det ju offerter som JAG fått så det är fakta inte hörsägen.

ACME skrev:
-Protest! Hörsägen!

Nu har jag inte skrytigt med det ja talade om hur grannen reagerade på min fråga.
Du läser som en kratta.
Och jag tycker alla former av skattestöld och momsstöld är förkastligt. Som att köpa svartsprit lika förkastligt

ACME skrev:
Ska du salta rotavdraget så måste du salta kundens faktura också. Annars faller det direkt vid en koll. Skiter man i den risken så kan man väl hitta på vad som helst, men då kan man lika gärna börja riva fakturor och gå all in istället.
Min poäng är att risken för saltning sannolikt ökar när man vet att kunden får ROT – eftersom det är slutsumman kunden fokuserar på. Vet man däremot inte om kunden är berättigad, vågar man inte lägga ett för högt pris, för då sticker det ut direkt. Om kunden själv ansökte om ROT hade man varit tvungen att hålla sig till rimliga priser från början.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
M Mr Mark skrev:
Min poäng är att risken för saltning sannolikt ökar när man vet att kunden får ROT – eftersom det är slutsumman kunden fokuserar på. Vet man däremot inte om kunden är berättigad, vågar man inte lägga ett för högt pris, för då sticker det ut direkt. Om kunden själv ansökte om ROT hade man varit tvungen att hålla sig till rimliga priser från början.
Jag vet ju inte om kunden är berättigad till rot när jag offererar ett arbete och för att inte riskera att sitta med svarte Petter så måste jag ange mitt pris innan ROT på offerten.
Gör jag ett jobb på löpande räkning framgår det också tydligt vad alla kostnader är, hur mycket totalen uppgår till och hur mycket som avgår i skattereduktion.
Så vad skulle skillnaden vara? Jag tror att flesta av oss skulle vara glada om vi slapp att hantering med ROT. Det innebär ju ett merarbete och längre väntan på pengarna för att ni och skatteverket ska slippa hantera det. Precis som med momsen. Staten snyter er på 25% och vi får driva in det åt dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.