15 650 läst ·
64 svar
16k läst
64 svar
50% ROT-avdrag istället för 30%. Men blir det billigare?
Det är inte bara av ondo och något precis alla skor sig på.
Jag har finsnickeri och tillverkar saker.
Nu iomed höjningen av rot så hade en kund en önskan om jag kunde göra reparera en sak åt dem på samma tema de köpt av mig.
Vilket då skedde.
De hade altså inte anlitat någon för att få det renoverat pga att det skulle bli för dyrt.
Så höjningen av Rot skapar fler jobb utan att man saltar fakturor.
Men ärligt talat tycker jag som företagare att det är ett skitgöra med Rot fakturor och Handläggning via SKV för att få betalt.
Jag har finsnickeri och tillverkar saker.
Nu iomed höjningen av rot så hade en kund en önskan om jag kunde göra reparera en sak åt dem på samma tema de köpt av mig.
Vilket då skedde.
De hade altså inte anlitat någon för att få det renoverat pga att det skulle bli för dyrt.
Så höjningen av Rot skapar fler jobb utan att man saltar fakturor.
Men ärligt talat tycker jag som företagare att det är ett skitgöra med Rot fakturor och Handläggning via SKV för att få betalt.
Utökningen av ROT-avdraget från 30 % till 50 % gäller året ut. Därefter kommer det med all sannolikhet gå ner till 30 % igen. Detta för att få folk att spendera för att få igång ekonomin men särskilt för att stötta en byggindustri som går på knäna då bostadsbyggandet har avtagit markant.
Jag fick ner priset på en kommande bergvärmeinstallation med 20 000 kr tack vare det utökade avdraget. Nästan alla husägare jag känner ska passa på att utföra arbeten i sina hus under året. Personer som har väntat med att utföra arbeten de senaste åren pga inflation, räntehöjningar, matpriser och allmän oro i världen.
Så visst skapar avdraget en ökad efterfrågan som i sin tur kan skapa mkt jobb och därigenom högre priser. Men orderböckerna ska ofta fyllas innan priserna höjs. Man ska komma ihåg många fortsatt håller hårt i plånboken efter åren som har varit och därför kommer handla upp i konkurrens, använda offerta eller andra liknande sidor för att få lägsta pris eller strunta i att utföra arbetet om priserna är för dyra.
Jag ogillar avdrag då det sätter marknadspriser ur spel men det kan vara bra en kortare period (som tex året ut) för att stötta en bransch, undvika arbetslöshet samt rusta upp villabeståndet under en tid. Om man har det lång tid, som ränteavdraget, så blir det något alla tar för givet och då ökar priserna (i detta fall bostadspriserna) mer än vad de skulle gjort utan avdraget. Så sådant borde fasas bort över tid, dock på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt då ett borttagande av avdrag påverkar efterfrågan negativt.
Jag fick ner priset på en kommande bergvärmeinstallation med 20 000 kr tack vare det utökade avdraget. Nästan alla husägare jag känner ska passa på att utföra arbeten i sina hus under året. Personer som har väntat med att utföra arbeten de senaste åren pga inflation, räntehöjningar, matpriser och allmän oro i världen.
Så visst skapar avdraget en ökad efterfrågan som i sin tur kan skapa mkt jobb och därigenom högre priser. Men orderböckerna ska ofta fyllas innan priserna höjs. Man ska komma ihåg många fortsatt håller hårt i plånboken efter åren som har varit och därför kommer handla upp i konkurrens, använda offerta eller andra liknande sidor för att få lägsta pris eller strunta i att utföra arbetet om priserna är för dyra.
Jag ogillar avdrag då det sätter marknadspriser ur spel men det kan vara bra en kortare period (som tex året ut) för att stötta en bransch, undvika arbetslöshet samt rusta upp villabeståndet under en tid. Om man har det lång tid, som ränteavdraget, så blir det något alla tar för givet och då ökar priserna (i detta fall bostadspriserna) mer än vad de skulle gjort utan avdraget. Så sådant borde fasas bort över tid, dock på ett ansvarsfullt och långsiktigt sätt då ett borttagande av avdrag påverkar efterfrågan negativt.
Syftet med ROT var endast ett: att svarta jobb skulle bli vita. Det ska inte löna sig att köra svart, och effekten blir att seriösa hantverkare slipper konkurrera med oseriösa. Att det sen får effekten att fler får råd att renovera vitt är en bonus.K Kimpaann skrev:Det är inte det jag säger. Jag säger att jag inte håller med dig.
Jag som företagare är inte beredd att gå över lik för att tjäna pengar. Jag ska fortfarande kunna komma hem och se mig i spegeln, lära mina barn vad det innebär att vara en god medmänniska.
Syftet med höjningen av rot var inte att företag skulle höja sin timpenning. Syftet var att fler skulle ha råd att renovera sina hem.
Jag jobbar på ett företag som gör olika typer av projekt åt både kommun, företag och privatpersoner. Jag har lämnat offerter med exakt samma totalpris (alltså innan ROT) till samma kund, där det efter 12 maj blivit ~20000 kr billigare. Har också lämnat några offerter med 50 % ROT som kanske blev 5 % högre totalpris än om den varit 30 %. Dock har vi ganska mycket att göra just nu och vill helst fokusera på företag, så det driver upp priset lite. Håller dock med om att det högre avdraget inte ska användas till att smörja kråset hos företaget. Men å andra sidan, går det bra för oss så har vi möjlighet att anställa fler.
Detta är skattepengar som går rakt ner i byxorna på hantverkarna. Kostnaden för kunden samma, fast högre vinst för hantverkaren! Jag tycker detta är helt vansinnigt. Hantverkarnas timersättning är ju redan vansinnigt hög, se bara på andra europeiska länder där dom har lagt sig på en normal nivå så folk har råd att anlita dom. Men då har då har dom ju inte råd att åka runt i splirrans nya flashiga firmabilar, äta ute jämt och planera sina jobb som idioter o ändå få jobben att gå ihop.C ConnyN skrev:Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?
Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...
Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".
Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Hej Conny, jag tror att detta ROT är ett sätt att för staten att supporta små företagare. Det har jag inget emot, för det är viktigt för oss privat kunder att dessa överlever annars så måste vi anlita de stora och det blir dyrare. Men att det ska bli så mycket billigare för oss små kunder tror jag inte på.C ConnyN skrev:Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?
Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...
Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".
Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Ledsen men vilken äcklig kommentar och attityd. Tyvärr så förstår man ju att det här är ett utbrett förhållningssätt.P Pligg85 skrev:Det är väl bara höja timtaxan rakt av.
Jag prissätter mina tjänster så att det ger ett netto. Finns ingen anledning att rea ut sig själv så man har för mycket jobb.
Skulle ni själva jobba 100% 70% eller 50% för samma pengar?
Ser inget fel i att ligga bland de högsta och passa på att höja.
Det är branchen som måste bli mer konkurrensutsatt samtidigt som beställarna måste kräva mer för mindre och inte tacka ja till varje överprisad offert.
Med dagens privatpersoner har hantverkare kunnat gå in rakt från byggprogrammet och sätta sig i näten ny Dodge Ram fylld med alla verktyg som finns och en timlön som överstiger en akademikers.
Folk måste absolut bli bättre på att inte ta första ”bästa” offert utan fatta att de betalade just en snickare samma pris som en ingenjör. Det är inte alltid så lätt dock och vissa har inget val, man måste anlita en hantverkare för att installera en värmepump för annars blir man finansiellt ruinerad av det höga elpriset osv osv.
Nu har ni fått 4 miljarder av staten, det är inte tanken att ni ska öka era marginaler ytterligare och öka på inflationen ännu mer. Ta lite ansvar.
Hear hear! Det har blivit skruvat, man kan ju hoppas att detta blir nån form av droppen som får bägaren att rinna över när folk börjar bli riktigt förbannade på vad de förväntas betala.K kentaur81 skrev:Detta är skattepengar som går rakt ner i byxorna på hantverkarna. Kostnaden för kunden samma, fast högre vinst för hantverkaren! Jag tycker detta är helt vansinnigt. Hantverkarnas timersättning är ju redan vansinnigt hög, se bara på andra europeiska länder där dom har lagt sig på en normal nivå så folk har råd att anlita dom. Men då har då har dom ju inte råd att åka runt i splirrans nya flashiga firmabilar, äta ute jämt och planera sina jobb som idioter o ändå få jobben att gå ihop.
Rot är nästan lika vanligt som barnbidrag. Uppåt 1,5 miljoner svenskar nyttjar det varje år.M Mr Mark skrev:
Vissa en gång och vissa många gånger.
Alla miljoner fakturor ska granskas då?
Barnbidraget kunde de inte behovspröva utan att det skulle bli för dyrt. Där kan de bara samköra Skatteverket med FK.
Du har helt rätt, alla företag har höjt sina priser inkl leverantörer . Vinsten är 0 kronor för dig, men för skattebetalarna blir det dyrare.C ConnyN skrev:Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?
Där har du nog lite fel skulle jag tro. Vem betalar skatt, moms och arbetagivaravgiften då ? Och verktyg, bilkostnader, drivmedel ?T Trolltomte skrev:Du får gärna ta så mycket betalt som du vill, jag ser inget fel i det. Banken tar betalt för en knapp på hemsidan. Inget att skämmas över, vill folk betala, och nu har de råd med ROT, så får de betala.
Ju mer vinst du har gått med vid slutet av året, det är stoltheten, allt annat är trams. Ingen kommer ge dig gratis pizza eller gratis banko-konto för att du har varit snäll mot dina kunder.
Det som jag tycker är fel är när Företaget AB tar ut 80 000kr för byte av varmvattenberedare eller 85 000kr för 50kvm golvläggning, men arbetarna som utför arbetet får 15 000kr i lön efter skatt, resten, 30 000kr, går till Chefen eller säljaren som har ordnat affären.
Så några 30.000kr får inte chefen !!!
Tack för den! Är så oerhört trött på bortskämda hantverkare. Byggt nytt hus och har inte kunnat dra nytta av någon rot. Istället har all timkostnad legat på fullt pris. Hela tiden. För varje timme.K _KirderF_ skrev:Om roten höjs så är det väl f*n inte till för att hantverkaren ska kunna höja sina priser? Rot är för konsumenterna och inte för entreprenörerna. Ni kanske ska hitta ett vettigt sätt att kunna ta betalt för era tjänster utan att blåsa oss dödliga. Har själv inga problem att betala någon som gör sitt jobb som det förväntas.
Och nu smyghöjs det av hantverkarna. Ytterligare. Galet.
P Pligg85 skrev:
Jag har just räknat med lön 20000 * 1.342 alltså arbetsgivaravgifter. Moms betalar kunden, inkluderat i material priset. Kvar blir 30kkr för AB, man kan utdelning till 20% och så.K kvasthilda59 skrev: