K _KirderF_ skrev:
Om roten höjs så är det väl f*n inte till för att hantverkaren ska kunna höja sina priser? Rot är för konsumenterna och inte för entreprenörerna. Ni kanske ska hitta ett vettigt sätt att kunna ta betalt för era tjänster utan att blåsa oss dödliga. Har själv inga problem att betala någon som gör sitt jobb som det förväntas.
Rot uppkom för att rädda byggsektorn vid tidigare kriser och som en del i att göra marknaden vit och inte lönande att jobba svart.

Allt är tillgång och efterfrågan.

Om du har en cykel som du tror är värd 5000kr och inte är i panik av pengar och vill ha den såld.

Saluför du den för 3000? 4000? Eller provar du på 5000+?

Har du orderboken full och kan ta 600 eller 800kr timmen och välja bland jobb, vad väljer du?

Lättaste jobbet och 800kr timmen så klart.

Konsumenterna sätter priserna och inte hantverkaren i slutändan.

• Gilla
AnnaV
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
Nej jag skulle inte säga att du har rätt nej.
Ok. Så hantverkare kan ta ut 800+ kronor timmen om ingen betalar det?

Hur?

P Pligg85 skrev:
Ok. Så hantverkare kan ta ut 800+ kronor timmen om ingen betalar det?

Hur?
Det är inte det jag säger. Jag säger att jag inte håller med dig.

Jag som företagare är inte beredd att gå över lik för att tjäna pengar. Jag ska fortfarande kunna komma hem och se mig i spegeln, lära mina barn vad det innebär att vara en god medmänniska.

Syftet med höjningen av rot var inte att företag skulle höja sin timpenning. Syftet var att fler skulle ha råd att renovera sina hem.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
K Kimpaann skrev:
Det är inte det jag säger. Jag säger att jag inte håller med dig.

Jag som företagare är inte beredd att gå över lik för att tjäna pengar. Jag ska fortfarande kunna komma hem och se mig i spegeln, lära mina barn vad det innebär att vara en god medmänniska.

Syftet med höjningen av rot var inte att företag skulle höja sin timpenning. Syftet var att fler skulle ha råd att renovera sina hem.
Min stolthet ligger inte i att ha konkurrenskraftiga priser utan resultatet och tiden som läggs ner.

Jag tar hellre högre timpenning och gör klart snabbare med resultat som man kan stå upp för.

Erfarenhet säger att kunderna förutom resultatet värdesätter att hantverkarna är punktliga, håller tidsplan och är tydliga.
Hjälper inte om någon fakturerar 200kr lägre i timmen om de börjar dagen med att 2x2 mantimmar gått till att köpa en påse på Dahl eller Beijer.

Hur dumma konsumenter än må vara så ser de direkt om de får betala för ineffektivt folk.

Jag vet inte om du med flit väljer att missförstå mig eller om jag behöver omformulera mig...

Dyrast och bäst är inte synonymt. Precis som att billigast och bäst inte heller är det.

Att inte vara dyrast är inte heller synonymt med ett sämre resultat eller ineffektivitet.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Min stolthet ligger inte i att ha konkurrenskraftiga priser utan resultatet och tiden som läggs ner.

Jag tar hellre högre timpenning och gör klart snabbare med resultat som man kan stå upp för.

Erfarenhet säger att kunderna förutom resultatet värdesätter att hantverkarna är punktliga, håller tidsplan och är tydliga.
Hjälper inte om någon fakturerar 200kr lägre i timmen om de börjar dagen med att 2x2 mantimmar gått till att köpa en påse på Dahl eller Beijer.

Hur dumma konsumenter än må vara så ser de direkt om de får betala för ineffektivt folk.
Du har full beläggning och är därmed på jobb nu medan du skriver i tråden eller? 😂

T
P Pligg85 skrev:

Du får gärna ta så mycket betalt som du vill, jag ser inget fel i det. Banken tar betalt för en knapp på hemsidan. Inget att skämmas över, vill folk betala, och nu har de råd med ROT, så får de betala.

Ju mer vinst du har gått med vid slutet av året, det är stoltheten, allt annat är trams. Ingen kommer ge dig gratis pizza eller gratis banko-konto för att du har varit snäll mot dina kunder.

Det som jag tycker är fel är när Företaget AB tar ut 80 000kr för byte av varmvattenberedare eller 85 000kr för 50kvm golvläggning, men arbetarna som utför arbetet får 15 000kr i lön efter skatt, resten, 30 000kr, går till Chefen eller säljaren som har ordnat affären.

• Gilla
makarickiri
  • Laddar…
De hantverkare som vi kör löpande uppdrag med tar samma timtaxa som innan men kör nu 50% avdrag i stället för 30%. Allt annat än detta vore konstigt då de är seriösa och vi har en bra och långtgående relation med dem.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Du får gärna ta så mycket betalt som du vill, jag ser inget fel i det. Banken tar betalt för en knapp på hemsidan. Inget att skämmas över, vill folk betala, och nu har de råd med ROT, så får de betala.

Ju mer vinst du har gått med vid slutet av året, det är stoltheten, allt annat är trams. Ingen kommer ge dig gratis pizza eller gratis banko-konto för att du har varit snäll mot dina kunder.

Det som jag tycker är fel är när Företaget AB tar ut 80 000kr för byte av varmvattenberedare eller 85 000kr för 50kvm golvläggning, men arbetarna som utför arbetet får 15 000kr i lön efter skatt, resten, 30 000kr, går till Chefen eller säljaren som har ordnat affären.
Är det duktiga snickare som utför jobbet och ser marginaler så är det fritt fram att starta eget AB om man har lite erfarenhet och driv.

A Arseface skrev:
Du har full beläggning och är därmed på jobb nu medan du skriver i tråden eller? 😂
Eller som jag nämnde. Tar hellre högre timpenning och går ner i procent. Är man 40 och jobbat över halva den tiden med sund ekonomi så behöver man inga aktiva inkomster heller utan kan välja fritt vad man gör extra

C ConnyN skrev:
Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?

Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...

Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".

Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Såklart höjer de priserna. Suttit och infordrat anbud sjäv nu för lite jobb som måste göras. Alla byggföretag har höjt sina priser hutlöst mycket nu, så självklart ser de chansen att tjäna mer.

ROT=Dyrare för privatpersoner i längden. Priser kommer trissas upp. Tanken är bra men finns ingen kontroll sen så det är bra för dom som ska renovera nu men dyrare för dom som ska renovera om 2 år. Ta bort rut och rot omgående.

• Gilla
ivarr
  • Laddar…
Min värmepump blev 2000 billigare i alla fall.

• Gilla
bussis och 1 till
  • Laddar…
För att minska möjlighet till ”saltning” så skulle ROT-avdraget sökas av hushållet istället för av företaget som utför tjänsten.
Huruvida hushållet har rätt till ROT är en fråga mellan dem och Skatteverket, och något som hantverkaren egentligen inte borde behöva hantera. Andel ROT-berättigat arbete kunde framgå på offert/faktura.
Hushållet ansöker till Skatteverket som vilket
”efterhandsavdrag” som helst.
Min tanke..

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Mr Mark skrev:
För att minska möjlighet till ”saltning” så skulle ROT-avdraget sökas av hushållet istället för av företaget som utför tjänsten.
Huruvida hushållet har rätt till ROT är en fråga mellan dem och Skatteverket, och något som hantverkaren egentligen inte borde behöva hantera. Andel ROT-berättigat arbete kunde framgå på offert/faktura.
Hushållet ansöker till Skatteverket som vilket
”efterhandsavdrag” som helst.
Min tanke..
Svensken är för dum.

Tyvärr kalla fakta.

Skulle nog inte bli många rätt och ingen fuskar väl med resekostnader redan nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.