D
cust3000 skrev:
Ja, det får bli så!
Jag vill ju att hon ska få den del hon absolut har rätt till.
Även om det skulle hända mig något fatalt så är det ju inte bra om allt står på mig.
Nu resonerar du väl ändå inte logiskt? Du vill att "hon ska få den del hon absolut har rätt till", men i själva verket vill du ju att hon skall betala för den? Om det skulle hända dig något fatalt, är det väl lätt fixat med ett testamente och det är helt gratis dessutom :thumbup:

Det fungerade för mig! fast tvärtom så att säga. Jag tog över ägandet till 100% och lånen på vårt fritidshus när vi separerade. På banken påpekade dom att vi skulle skriva skänkes på överlåteshandlingarna just för att slippa stämpelskatten. Det gjorde vi och slapp på det viset skatta bort 20 000:- Tack banken!:D

• Gilla
cust3000
  • Laddar…
Ok, det låter ju perfekt!
Vi ska träffa banken nästa vecka och de sa med att det går att kringgå stämpelskatten.
Det måste ju vara något liknande de kommer att rekommendera...
Fast i mitt fall 50%

Redigerat:
Räkna med kapitalvinstskatten också, 22% av priset minus ingångsvärde och förbättringar. Stämpelskatten är bara 1.5%. Gift er istället!

Även om man skriver i ett gåvobrev, att man skänker bort 50% av fastigheten mot att man delar solidariskt på lånen, så kan det hela ändå komma att betraktas som köp. Hon köper för 350 000 kr, men hennes vederlag är 800 000 kr.

Om gåvotagaren erhåller en fastighet av gåvogivaren och utger ett vederlag (t.ex. kontanter
eller övertagande av lån) till givaren, måste man bedöma om överlåtelsen alltjämt är att
betrakta som en gåva. Om vederlaget motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet för
överlåtelseåret, anses överlåtelsen i sin helhet utgöra köp och utlöser därför
kapitalvinstbeskattning för överlåtaren. Skulle vederlaget vara lägre än taxeringsvärdet för
överlåtelseåret föreligger istället en gåva.
Om vederlaget för gåvan uppgår till 85 % eller mer av fastighetens taxeringsvärde året
närmast före det år då ansökan om lagfart beviljades, utgår stämpelskatt med 1,5 % av
taxeringsvärdet.
Vederlaget ("betalningen") är 50% av lånen som övertas=800 000 kr och är mycket mer än 85% av 350 000 som är halva taxeringsvärdet!
1.5% av 800 000 är 12.000 kr, men reavinstskatten då? Blir den (800 000 - 350 000)*0.22) 99 000 kr?
Mitt råd är att anlita en jurist, ifall ni vill slippa betala jättemycket pengar för gåvan.

Skriv ett ömsesidigt testamente, mallar finns på Internet. En del är gratis, andra kostar några hundra kronor. Det är jättemånga frågor att ta ställning till. Rekommenderas!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.