D
cust3000 skrev:
Ta en zip av kaffet och läs igen, jag påtalade att det inte tas hänsyn av det i dessa aspekter...
Ta du själv en zip av något lugnande... JA, du påtalade att det inte tas hänsyn av detta i dessa aspekter och jag påtalar att det är väl enbart rätt och riktigt och ditt påpekande att man inte tar hänsyn till det är helt orimligt.

DIY_freak skrev:
Jag ser inte heller varför du tycker det är konstigt att lånet räknas med den erlagda köpeskillingen. Hon köper ju 50% aav huset för en viss summa och hur hon finansierar det hela är ju inget som borde spela roll i det här sammanhanget. I så fall borde man inte behöva betala stämpelskatt när man köper hus överhuvudtaget, då väldigt få erlägger mer än 85% av fastighetens taxeringsvärde kontant.
Men snälla du, läs igen!
Jag förklarade varför jag tycker det är konstigt ovan.

DIY_freak skrev:
Ta du själv en zip av något lugnande... JA, du påtalade att det inte tas hänsyn av detta i dessa aspekter och jag påtalar att det är väl enbart rätt och riktigt och ditt påpekande att man inte tar hänsyn till det är helt orimligt.
Men varför ska du "påtala" något som jag redan själv påtalat?
Det är ju bara drygt!

Nu snurrar du till det, Man behöver som du säger inte betala skatt på gåvor, men om du låter din sambo ta över lånet samtidigt med halva huset, så är det ingen gåva utan ett köp. Att du vill bli av med lånet som motprestation för att din sambo skall "få" huset visar att det inte är en gåva. Att ta över lånet är samma sak som att betala dig för att du skall kunna lösa din halva lånet.

Men ge då din sambo halva huset utan krav på motprestation, så är det en riktig gåva och ingen skatt behöver betalas. Hon har ju ändå varit med från början, eller hur?

cust3000 skrev:
Och föresten, "generöst"
Du tycker alltså inte att det är snedvridet från början att mottagaren ska behöva betala skatt på saker man får som gåva. (nu är ju gåvoskatten borta, förvisso)
Där tycker vi olika!
Ja men fortfarande det som hävdas är väl just att vi inte talar om någon gåva. En gåva med motprestation (i form av övertagande av lån) är väl ett regelrätt fastighetsköp i mina ögon. Hade ni istället fått fastigheten som en gåva så hade ingen betalat något mer än registreringsavgift.

Sen huruvida det är rätt med stämpelskatt eller inte blir mer en politisk debatt

Och du cust3000, så länge du inte begriper vad jag skriver, så kan du sluta låtsas att du vet vad jag tycker. Det är ju bara drygt.

Lolle skrev:
Ja men fortfarande det som hävdas är väl just att vi inte talar om någon gåva. En gåva med motprestation (i form av övertagande av lån) är väl ett regelrätt fastighetsköp i mina ögon. Hade ni istället fått fastigheten som en gåva så hade ingen betalat något mer än registreringsavgift.

Sen huruvida det är rätt med stämpelskatt eller inte blir mer en politisk debatt
Du har ju helt rätt.
Jag tycker bara det är surt att lägga ut dessa pengar...
Det är där skon klämmer.
Och nej, vi ska inte leda in detta i en politisk debatt, det ska vi bespara alla med :)

D
cust3000 skrev:
Men varför ska du "påtala" något som jag redan själv påtalat?
Det är ju bara drygt!
Du påtalade att myndigheten inte tog hänsyn till det. JAG däremot påtalade att jag tycker att ditt synsätt är helt snett och jag tycker myndigheten gör helt rätt. VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?

Angående #17, så JA, du försöker förklara vad det är du tycker är konstigt, men du misslyckas helt i att övertyga mig, då jag inte ser något som helst konstigt i det hela. Hur mycket din sambo skuldsätter sig har inte med saken att göra. Frågan är hur mycket köpeskillingen för 50% av huset är. Så var det när du köpte 100% av huset från första början och så är det nu när du vill att sambon skall köpa 50% av huset. Inget märkligt med det, varken nu eller tidigare. Varför skrev du inte här när du köpte huset och tyckte det var konstigt att betala stämpelskatt, då du inte betalat huset kontant?

cust3000 skrev:
Du har ju helt rätt.
Jag tycker bara det är surt att lägga ut dessa pengar...
Det är där skon klämmer.
Och nej, vi ska inte leda in detta i en politisk debatt, det ska vi bespara alla med :)
Ja sura pengar tror jag inte någon talar emot, i alla fall inte jag. Tvärtom så är jag en tydlig egoist som skatteplanerar det jag kan för att inom lagens gränser optimera intäkter kontra utgifter för min familj. Så frågan är för mig absolut legitim. Tyvärr i detta fall så är det dock svårt att komma runt på ett enkelt och rimligt sätt så att det tydligen fick bli det sura äpplet.

Coolt att betala skatt är väl en devis, något tveksam till den själv dock ;)

Behöver du lite "anger management" DIY_freak?
Ta en lugnande zip till av kaffet, det hjälper!

Gifta sig, bodela, skilja sig. Borde bli billigare?

Lolle skrev:
Ja sura pengar tror jag inte någon talar emot, i alla fall inte jag. Tvärtom så är jag en tydlig egoist som skatteplanerar det jag kan för att inom lagens gränser optimera intäkter kontra utgifter för min familj. Så frågan är för mig absolut legitim. Tyvärr i detta fall så är det dock svårt att komma runt på ett enkelt och rimligt sätt så att det tydligen fick bli det sura äpplet.

Coolt att betala skatt är väl en devis, något tveksam till den själv dock ;)
Ja, det får bli så!
Jag vill ju att hon ska få den del hon absolut har rätt till.
Även om det skulle hända mig något fatalt så är det ju inte bra om allt står på mig.

Redigerat:
-MH- skrev:
Gifta sig, bodela, skilja sig. Borde bli billigare?
Ja, rent tekniskt.
Men när jag gift mig med henne vill jag aldrig skilja mig från henne :)

Tack för alla svar!
Jag återkommer med redogörelse om hur vi gick tillväga.

D
cust3000 skrev:
Behöver du lite "anger management" DIY_freak?
Ta en lugnande zip till av kaffet, det hjälper!
Behövs inte... jag har redan fixat fastigheten till "gåvoavgift". Det är ju du som tycker det är så surt att sambon skall behöva betala pengar för att få köpa fastigheten. Om du tycker det är så hemskt, så är det så lätt fixat så, bara att skänka halva fastigheten till henne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.