Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp.

Det jag oroar mig för är som jag nämnde tidigare och att vind eventuellt lättare får tag i plåten och kan slita av den. Samt om 90 mm luft mellan papp och plåt eventuellt introducerar kondensproblematik.
Kondensproblematiken varken ökar eller minskar ifall du höjer läkten. Men däremot valet av att lägga ytpapp med flis ökar risken för att kondensen kapillärt sugs upp och släpps mot råsponten. Nästan all underlagspapp har klistrad yta bla med tanke på detta. Och vad gäller risken för att vinden tar tag i plåten så ökar det självfallet risken för att det rivs av med tiden. Men där är det snarare så att taket rivs av på grund av dålig infästning och att taket rivs av när vinden lyfter av taket när den kommer runt ett hörn eller nock. (Flygplansvinge)

Ok? Det skulle jag gärna få mer info om. Ytpapp, som är gjord för att vara ett vattentätt skikt skulle alltså transportera fukt genom sig självt och ner i råsponten? Det låter ytterst märkligt. På min altan har jag endast ytpapp sedan 20 år tillbaka (gjort av förra ägaren) och där kommer då ingen fukt igenom ner till råsponten. Du får väldigt gärna skicka någon form av källa på din tanke.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Det finns det säkert, men pappen jag har har sten.
Under mitt klickfalstak ligger den "krullduk" mellan underlagstak och plåt. Som ett stumt trassel som skapar lite luft mellan plåt och duk. I mitt fall en diffusionsöppen duk som ligger på råsponten.

Jag tycker inte du ska lägga klickfalasen på läkt, även om det går enligt tillverkaren. Dels är det lätt att få bucklor i plåten och dels tycker jag att ett tunt tak är mycket vackrare.

N nybyggarn3 skrev:
Under mitt klickfalstak ligger den "krullduk" mellan underlagstak och plåt. Som ett stumt trassel som skapar lite luft mellan plåt och duk. I mitt fall en diffusionsöppen duk som ligger på råsponten.

Jag tycker inte du ska lägga klickfalasen på läkt, även om det går enligt tillverkaren. Dels är det lätt att få bucklor i plåten och dels tycker jag att ett tunt tak är mycket vackrare.
Nice! Jag misstänker att det även ljuddämpare lite? Vad är det för tillverkare av plåttaket? Du har alltså ingen papp allt under plåten? Bara krullet?

Ok? Det skulle jag gärna få mer info om. Ytpapp, som är gjord för att vara ett vattentätt skikt skulle alltså transportera fukt genom sig självt och ner i råsponten? Det låter ytterst märkligt. På min altan har jag endast ytpapp sedan 20 år tillbaka (gjort av förra ägaren) och där kommer då ingen fukt igenom ner till råsponten. Du får väldigt gärna skicka någon form av källa på din tanke.
Ytpappen är då förhoppningsvis svetsad i skarvarna. Och är den det är det ju tätt som ett ankarsel på tio m djup;) Men bara omlott så blir det en absolut riskkonstruktion.

Nice! Jag misstänker att det även ljuddämpare lite? Vad är det för tillverkare av plåttaket? Du har alltså ingen papp allt under plåten? Bara krullet?
Det där med ljud har jag inte tänkt på men så kan det säkert vara. Har aldrig hört regnet men huset är också nytt med 50 cm cellulosa i taket.

Tillverkare är jag lite osäker på. Kommer från Johansons plåt i Örnsköldsvik, tror att dom har egen tillverkning.

Jag har en diffusionsöppen underlagsduk som kondensskydd under krullduken. Krullduken är bara ett trassel som inte stoppar fukt.

N nybyggarn3 skrev:
Det där med ljud har jag inte tänkt på men så kan det säkert vara. Har aldrig hört regnet men huset är också nytt med 50 cm cellulosa i taket.

Tillverkare är jag lite osäker på. Kommer från Johansons plåt i Örnsköldsvik, tror att dom har egen tillverkning.

Jag har en diffusionsöppen underlagsduk som kondensskydd under krullduken. Krullduken är bara ett trassel som inte stoppar fukt.
Kom på att jag har en spillbit En hand håller en svart nätmatta spillbit över en grushög med sopor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noramasen Noramasen skrev:
Ytpappen är då förhoppningsvis svetsad i skarvarna. Och är den det är det ju tätt som ett ankarsel på tio m djup;) Men bara omlott så blir det en absolut riskkonstruktion.
OK? Så den enorma majoriteten av svenska papptak som är limmade med tjärklister och andra för ändamålet lämpliga lim, är alltså otäta? Eller menar du att tjärklistring är "svetsning"?
Jag lägger ytpappen som den skall läggas enligt instrultionerna; överlapp om minst 200 mm, tjärklister, inga synliga spik, osv.

Under ytpappen har man väl en tät underlagspapp i vanliga fall?

• Haha
Rickard.
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:

Krullet gör ju så att papp inte skaver plåten, så det hade ju varit suveränt. Frågan är hur eventuell kondens, i mitt fall, transporteras bort från det lilla tunna utrymmet mellan plåt och papp(?).

useless useless skrev:
Under ytpappen har man väl en tät underlagspapp i vanliga fall?
Ja, men att ytpappen, som enligt tillverkarna, är vattentät skulle släppa igenom fukt låter I mina öron orimligt. Underlagspappen är ju till för att, vad jag förstått, OM ytpappen fallerar så hanterar underlagspappen det. Den är väl inte till för att hantera all fukt då den är känslig och bryts ner av väder, vind och sol (?).

Tak som är lagda enligt rekommendationer
OK? Så den enorma majoriteten av svenska papptak som är limmade med tjärklister och andra för ändamålet lämpliga lim, är alltså otäta? Eller menar du att tjärklistring är "svetsning"?
Jag lägger ytpappen som den skall läggas enligt instrultionerna; överlapp om minst 200 mm, tjärklister, inga synliga spik, osv.
Tak som är lagda enligt tillverkarens rekommendationer är självfallet så täta som de anvisar till. Och vad gäller benämningen "svetsade" så menar jag klistrade med den tidens vedertagna metoder. Och när du tjärklistrat skarvarna på 45° lutning av taket så har du alla gånger eliminerat och överskridit riskerna för den problematiken. Då har du använt allt från livrem till airbag(y). Och det är faktiskt inte vad jag, förlåt men lite fördomsfullt räknat med:geek:. Men med tanke på överkursen att lägga ytpapp och med den kostnaden och insatsen, på 45° lutning så trodde jag i min enfald att det var mera en som kommit över ett billigt parti och passat på att då lägga det på taket trots arbetet med detta åbäke till rullar. Inget man gör själv hur som helst även om man släpper den ner från nocken.

Rickard.
Så den enorma majoriteten av svenska papptak som är limmade med tjärklister
Oj detta blev inte rätt. Svetsad papp slår lätt all annan sorts papp utan att man ens behöver räkna på det.

Med det sagt så håller jag helt med dig. En ytpapp oavsett sort korrekt monterad är alltid tätare (hur nått nu kan vara tätare än tätt ;)) än en underlagspapp.

Noramasen Noramasen skrev:
Tak som är lagda enligt rekommendationer

Tak som är lagda enligt tillverkarens rekommendationer är självfallet så täta som de anvisar till. Och vad gäller benämningen "svetsade" så menar jag klistrade med den tidens vedertagna metoder. Och när du tjärklistrat skarvarna på 45° lutning av taket så har du alla gånger eliminerat och överskridit riskerna för den problematiken. Då har du använt allt från livrem till airbag(y). Och det är faktiskt inte vad jag, förlåt men lite fördomsfullt räknat med:geek:. Men med tanke på överkursen att lägga ytpapp och med den kostnaden och insatsen, på 45° lutning så trodde jag i min enfald att det var mera en som kommit över ett billigt parti och passat på att då lägga det på taket trots arbetet med detta åbäke till rullar. Inget man gör själv hur som helst även om man släpper den ner från nocken.
Takpapp skall läggas horisontellt...(var det ett kuggpåstående) ;)

Nejdå, detta är så genomtänkt som jag klarar av. Tanken är helt enkelt att ha två supertäta tak, och att när plåten ger upp så finns ett papptak under som man inte måste lägga om (eftersom ytpappen inte varit belastad av vatten, väder och vind). Ja, det kostar en liten aning mer, men det är verkligen inte mycket mer.
Jag lägger dock inte pappen som "man skall"; hela rullar vågrätt. Jag lägger en tredjedel i stöten, alltså en tredjedel av takets horisontella längd. Detta då jag är ensam uppe på taket och sambon på marken (hon är extremt höjdrädd). Detta medför att jag får två lodräta skarvar på taket.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Oj detta blev inte rätt. Svetsad papp slår lätt all annan sorts papp utan att man ens behöver räkna på det.

Med det sagt så håller jag helt med dig. En ytpapp oavsett sort korrekt monterad är alltid tätare (hur nått nu kan vara tätare än tätt ;)) än en underlagspapp.
Precis. I agree.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.