Mitt slutsteg i bilen har en rek min area på 16 mm2... I vardagsrummet har jag 1,5 och 2,5 mm2 och XLR i ändarna. Allt beror helt på vad man ska ha det till.

Räknar man på det behövs det egentligen extremt lite effekt för högt ljud....

Håller helt med dig PST. men dom flesta har ingen aning om vilka (låga) effekter som högtalarna verkligen drar

Nja, det kanske är en blygsam medeleffekt. Men använder man "riktig" HiFi med normal dynamik så blir toppeffekten rejält hög. Så var det åtminstonde förr...nu för tiden är väl allt ljud så dynamiskt komprimerat.

På den tiden jag byggde anläggningar, för hemma bruk naturligtvis, räckte 40 Watt på högtalarna mycket långt. Ingen vill ha så högt ljudtryck i ett bostadshus. Normalt låg effekten vid högtalaren runt 10 Watt när man lyssnade. Däremot förekom en mängd effektangivelser på anläggningar men det var oftast den maxeffekt som anläggningen (förstärkare mm) drog och då är det frågan om helt andra effekter. Den bästa jag byggde hade en relativt blygsamma effekten av ca 20 Watt, men det är ju klart på den tiden lyssnade man på musiken i dag ska man ju känna den. Och det är långt ifrån alltid som störst och starkast är det samma som bäst. Sitter nästan och blir nostalgisk. ;)

Visst, jag kan spela smärtsamt högt på mitt 23W rörsteg (faktiskt högre än med mitt 50W transistorslutsteg). Kanske skulle försöka mäta topparna vid full effekt nångång när frun inte är hemma.

Bo.Siltberg skrev:
Nja, det kanske är en blygsam medeleffekt. Men använder man "riktig" HiFi med normal dynamik så blir toppeffekten rejält hög. Så var det åtminstonde förr...nu för tiden är väl allt ljud så dynamiskt komprimerat.
Det är så nuförtiden också...det som ingen sagt hittills är att högtalarkablar ska vara så korta som möjligt, infällda i väggen blir de åtskilligt längre...
Dessutom, högtalarkablar vill man testa lite olika ibland för hur det nu är så så har de lite olika karaktär alldeles oavsett om alla tror på det eller inte.:P

Bo.Siltberg skrev:
Visst, jag kan spela smärtsamt högt på mitt 23W rörsteg (faktiskt högre än med mitt 50W transistorslutsteg). Kanske skulle försöka mäta topparna vid full effekt nångång när frun inte är hemma.
Vad är det för rörsteg?

"OPI T-amp" förstärkaren för 895:- (på www.fynda.se) + Ett par Dynavoice högtalare (Samma inköpsställe) låter otroligt bra för den låga kostnaden....man ha en sådan per högtalare ( läs på www.41hz.com )eller högtalarpar... och därmed klara sig med lågnivåkablar...

Du får en eller ett par förstärkare + högtalare för mindre än eldragningskostnaden ovan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.