Hej!

Jag bygger hus i Stockholm. Har fått en offert från elektrikern på att dra in högtalarkabel i väggen i allrum+vardagsrum, detta skulle kosta 4300kr ink moms och materiel. Det är 4 högtalare i allrummet till en punkt där och 4 högtalare i vardagsrummet till en punkt där. Ingen specialutrustning eller så.

Verkar detta vara ett rimligt pris? d^_^b / q(;^;)p ?

Köp en Airport Express från Apple för under 1000kr och slipp kablar och bli flexibel.

Om du bygger hus, varför skall du be en elektriker dra högtalarkabel? Gör du ju gratis själv... ;)

För runt en tusing skulle du nog kunna göra det själv. Samt ha en egen skruvdragare när du är färdig.

ja att dra högtalarkablarna sa min elektriker till mig att göra själv, det är en baggis. men om man kolar på offerten så skulle jag säga att den är rimlig.

bränski skrev:
ja att dra högtalarkablarna sa min elektriker till mig att göra själv, det är en baggis. men om man kolar på offerten så skulle jag säga att den är rimlig.
Om man kolar efter läst en offert så är den INTE rimlig d^_^b

O
Tror att det beloppet är alldeles rimligt. DEt tar en liten stund att dra dessa rör.

Ingår kabeln? Det finns kablage från 59:- för 10m på CO till SUPRA SWORD COMBICON 2 X 3.0M som kostar 5490:-. Väldigt viktig parameter vad det är för kabel mao. Skall det göras ordentligt skall man köra med EKK.

bonnier skrev:
Om man kolar efter läst en offert så är den INTE rimlig d^_^b
haha ibland går det lite fort och dessutom kan det bli roligt :)

hama65 skrev:
Ingår kabeln? Det finns kablage från 59:- för 10m på CO till SUPRA SWORD COMBICON 2 X 3.0M som kostar 5490:-. Väldigt viktig parameter vad det är för kabel mao. Skall det göras ordentligt skall man köra med EKK.
EKK för högtalarkabel ? Nää...

Sök t.ex på ClasOhlssons's hemsida på "högtalarkabel", 0,75mm2 räcker för de allra flesta...Fast vanlig "SKK"/"SKX" (Rumskabel, typ den som sitter till alla lösa lampor och andra apparater") är nog billigare...(Dessutom dubbelisolerad)...

Men vad ingår i jobbet?? Rördragning i vägg också ?? eller bara peta in kabeln i rören?

PST skrev:
EKK för högtalarkabel ? Nää...

Sök t.ex på ClasOhlssons's hemsida på "högtalarkabel", 0,75mm2 räcker för de allra flesta...Fast vanlig "SKK"/"SKX" (Rumskabel, typ den som sitter till alla lösa lampor och andra apparater") är nog billigare...(Dessutom dubbelisolerad)...

Men vad ingår i jobbet?? Rördragning i vägg också ?? eller bara peta in kabeln i rören?
Att EKK fungerar ypperligt som högtalarkabel är något som är vedertaget bland intresserade. Dock kan den vara aningen ful och otymplig...

Naturligtvis fungerar EKK bra som högtalarkabel, lika bra som många andra kablar/trådar som är betydligt mer lättarbetade. För EKK har inga unika elektriska egenskaper som skulle göra den överlägsen andra "ledningar".

Hus#1 skrev:
Hej!

Jag bygger hus i Stockholm. Har fått en offert från elektrikern på att dra in högtalarkabel i väggen i allrum+vardagsrum, detta skulle kosta 4300kr ink moms och materiel. Det är 4 högtalare i allrummet till en punkt där och 4 högtalare i vardagsrummet till en punkt där. Ingen specialutrustning eller så.

Verkar detta vara ett rimligt pris? d^_^b / q(;^;)p ?
Verkar rimligt om de är rördragning i vägg. Går fort åt 4300kr inkl moms i elektrikerkostnad.

elmont skrev:
Naturligtvis fungerar EKK bra som högtalarkabel, lika bra som många andra kablar/trådar som är betydligt mer lättarbetade. För EKK har inga unika elektriska egenskaper som skulle göra den överlägsen andra "ledningar".
Känner till att det finns en del voodo kring högtalarkablar.."LCOFC"..osv, och visst funkar alla Cu-ledare..men att dra EKK i rör..uj vad överarbetat (Är oftast 3-ledare väl dessutom...) Vanlig anslutningskabel 0,75mm2 är nog knappast sämre..bäst av allt är ju dessutom att ha förstärkaren i högtalaren!! (Finns ju små effektiva välljudande kretsar numera som tex de från "tripath" som knappast drar ngn ström alls...)..

Annars finns ju också lösningen som många audiofiler gillar: Att "fyrfläta" två parallellkopplade enkelledare..(Lär minska "förluster" av ljudbild på ett bra sätt)

Man kan i så fall också säga att en transistorradio "duger". Men för lite högre effekter på 40W och mer så blir 0.75mm2 ganska klent. Man väljer den högtalarkabel man har behov av helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.