5 007 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
400V stickpropp till 230 V??
Hej i värmen!!!!
Har rivit ut min gamla 380 V inbyggnadsugn och skall sätta in en 230 V. Den gamla var ansluten med en 380V stickpropp med tillhörande uttag på baksidan av ugnen.
Min nya ugn har en vanlig lös 230 V stickpropp.
Nu är frågan om jag kan använda den gamla stickproppen och koppla in den nya ugnen med den. Alltså bara använda fas,nolla och jord och knippsa dom andra 2 faserna i uttaget samt ta ur säkringarna?
Anledningen är att själva uttaget sitter riktigt knixigt till... jag får riva högskåpet för att få till ett nytt vanligt 230V uttag bakom ugnen...
J P-A
Har rivit ut min gamla 380 V inbyggnadsugn och skall sätta in en 230 V. Den gamla var ansluten med en 380V stickpropp med tillhörande uttag på baksidan av ugnen.
Min nya ugn har en vanlig lös 230 V stickpropp.
Nu är frågan om jag kan använda den gamla stickproppen och koppla in den nya ugnen med den. Alltså bara använda fas,nolla och jord och knippsa dom andra 2 faserna i uttaget samt ta ur säkringarna?
Anledningen är att själva uttaget sitter riktigt knixigt till... jag får riva högskåpet för att få till ett nytt vanligt 230V uttag bakom ugnen...
J P-A
? är det verkligen rätt kopplat i den nya spisen?
Kan det vara så att det krävs 20 A 1-fas på den nya spisen?
Är det möjligt att koppla om den nya till 3-fas?
Kan det vara så att det krävs 20 A 1-fas på den nya spisen?
Är det möjligt att koppla om den nya till 3-fas?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Nu var det tydligen bara en inbyggnadsugn, de klarar sig ofta på 1 fas 16A.
ha ha, missade inbyggnads ugn.
Sorry
Sorry
bygg en adapter med en perilex (400v) stickpropp i ena änden och ett schuko (230v) uttag i andra änden, sen kopplar du i perilexen noll på N, jord på jord, och fas till en av de 3...på så vis behöver du inte pilla i den fasta installationen, och du slipper klippa stickproppen på ugnen, vilket enligt vissa kan påverka garantin (vilket inte jag tror)
Mätte riktigt nogrannt var nollan var och sen använde jag den gamla stickproppen... fungerar kanon! Om det sen är tillåtet det är jhu en annan sak.... men jag skrev en lapp till framtida husägare vad jag hade gjort som jag tejpade fast vid uttaget...heheelmont skrev:
nollan ska vara uppe till vänster om uttaget sitter rätt monterat& rätt kopplat. jordstiftet är det platta i mitten. ville bara kolla så du inte förväxlat jord&nolla, det fkommer ändå tt funka om du inte har jordfelsbr. men det är farligt att ha det så.
Klicka här för att svara