Hej
Jag har köpt nya element 400v 700w och ska koppla in. (det har suttit 400v där förut) Men nu har jag bara 2 faser och Jord???. Hur gör jag? Kopplar nollan till jord??
Norod
 
Varför ska du koppla nollan till jord?? Är du säker att det är en nolla där ens? Har du någon bild?
 
Du använder bara två faser. Nolla används ej. Lita inte på färger. Mät så att du har 400V mellan faserna. Gul/Grön skall aldrig användas till annat än jord. Ev. ska elementet inte anslutas till jord alls om det är dubbelisolerat (märkt med liten fyrkant i större fyrkant) Koppla aldrig på chans, du måste veta vad varje kabel och anslutning har för funktion.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Jag har nu kollat på ett gammalt element som fungerar och det var bara 2 faser och jord inkopplad. gjorde samma med det nya och än så länge fungerar det. :-) Tack för kommentarerna.
R
 
Det är bäst att du förklarar lite närmare vad du menar här och visar med bilder hur du har kopplat.
Hur det gamla elementet var inkopplat har ingen bäring på hur det nya ska kopplas med avseende på skyddsjordningen. Vad menar du med att du "har" bara 2 faser och jord? Var?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bäst att du förklarar lite närmare vad du menar här och visar med bilder hur du har kopplat.
Hur det gamla elementet var inkopplat har ingen bäring på hur det nya ska kopplas med avseende på skyddsjordningen. Vad menar du med att du "har" bara 2 faser och jord? Var?
Hej
Jo i alla uttag som är till element så mäter jag 400v mellan dom faserna som finns ( 2 st) sen finns det bara jord kvar. ( Det finns ingen Blå eller nolla i vägen) Den kopplar jag mot jord på element. Nollan ( Från elementet) skruvar jag fast i en tom plats i plinten på ett ställe som gör att den ej kommer i kontakt med dom andra kablarna.
Har nu installerat 4 element på detta sätt och allt verkar fungera bra.
Vet ej vem som installerat elen i huset då huset är gammalt, men det verkar fungera . inga andra problem.
/R
 
Mikael_L
N norod skrev:
Hej
Jo i alla uttag som är till element så mäter jag 400v mellan dom faserna som finns ( 2 st) sen finns det bara jord kvar.
Då är det enkelt.
Du har haft 400V radiatorer där innan (troligen, 380V då de installerades).
Då anskaffar man lämpligen nya 400V (enfas*) radiatorer och kopplar in, och ansluter skyddsjord korrekt i radiatorn ifall det inte är ett rum med s.k "isolerad miljö", ty då ska man inte ansluta skyddsjorden alls. Är det frågetecken på detta så plinga till i tråden för förklaring ...
Sen ansluter man radiatorn mellan de två olika olika faserna som alltså ger 400V.

Det är behörighetskrav på detta jobb, bara så det blir sagt.

Har man problem och inte helt förstår hur det ska kopplas har man sannolikt vare sig behörighet eller tillräcklig kunskap, ty detta är en rätt enkel grej.
Men åtminstone jag uppskattar stort att det frågas om råd och handledning för att få det korrekt, så bomba på med frågor tills allt är solklart.
Det allra bästa är att det blir rätt, allt annat är definitivt sekundärt.
 
[QUOTE=" Nollan ( Från elementet) skruvar jag fast i en tom plats i plinten på ett ställe som gör att den ej kommer i kontakt med dom andra kablarna.

/R[/QUOTE]


Är du säker på att det är Nolla ?
Det kan ju vara " Nattsänkning eller Slav-styrning "
Vad är det för märke och modell på det nya elementet ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det enkelt.
Du har haft 400V radiatorer där innan (troligen, 380V då de installerades).
Då anskaffar man lämpligen nya 400V (enfas*) radiatorer och kopplar in, och ansluter skyddsjord korrekt i radiatorn ifall det inte är ett rum med s.k "isolerad miljö", ty då ska man inte ansluta skyddsjorden alls. Är det frågetecken på detta så plinga till i tråden för förklaring ...
Sen ansluter man radiatorn mellan de två olika olika faserna som alltså ger 400V.

Det är behörighetskrav på detta jobb, bara så det blir sagt.

Har man problem och inte helt förstår hur det ska kopplas har man sannolikt vare sig behörighet eller tillräcklig kunskap, ty detta är en rätt enkel grej.
Men åtminstone jag uppskattar stort att det frågas om råd och handledning för att få det korrekt, så bomba på med frågor tills allt är solklart.
Det allra bästa är att det blir rätt, allt annat är definitivt sekundärt.
Tack så mycket för förtydligandet. ha en trevlig Helg!
/R
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.