6 580 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
400V elelement utan jord?
Jag bor i ett hus byggt på mitten av 70-talet och tänkte byta ut ett gammalt elelement till ett nytt med elektronisk termostat. När jag kopplat bort det gamla elementet så kommer endast två faser ut från väggen, utan jord. Elementet i sig har tre kablar, två faser och jord, men det gamla elementets jord var bara fastskruvat direkt i väggställningen som håller elementet.
Frågan är om jag behöver dra en jordkabel för det nya elementet eller räcker det med att koppla in det nya elementet såsom det gamla, dvs endast koppla faserna och skippa jorden?
/RS
Frågan är om jag behöver dra en jordkabel för det nya elementet eller räcker det med att koppla in det nya elementet såsom det gamla, dvs endast koppla faserna och skippa jorden?
/RS
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns dubbelisolerad element att köpa som inte ska anslutas till (skydds)jord.
Protte
Protte
Från början så är det ojordat i detta rum där jag ska sätta upp det nya elementet. Däremot så byggde jag om rummet förra sommaren och drog jord till alla uttag, så rent teknisk så är det numera jordat i övriga rummet.
(Detta innebär väl att jag också bör dra fram jord till elementet och jorda det)
Det gamla elementet har en jordkabel, som alltså inte anslutits till jord. Eftersom rummet i original ej är jordat så kanske det var OK att inte heller jorda elementet. Men eftersom jag alltså ändrat på lösngen, dvs dragit jord till alla nya uttag i rummet så bör jag alltså jorda även elementet?
/RS
(Detta innebär väl att jag också bör dra fram jord till elementet och jorda det)
Det gamla elementet har en jordkabel, som alltså inte anslutits till jord. Eftersom rummet i original ej är jordat så kanske det var OK att inte heller jorda elementet. Men eftersom jag alltså ändrat på lösngen, dvs dragit jord till alla nya uttag i rummet så bör jag alltså jorda även elementet?
/RS
Klicka här för att svara