I dotterns sovrum har vi ett element (aka radiator) som genererar hysteriska mängder värme. Såpass att det är jobbigt att vara där.

Nån gång i tiden har man byggt in elementet så att det är jobbigt att komma åt (kommer snart sätta magnetfästen på luckan så slipper man det problemet iallafall), och nu när jag öppnat upp för att dra ner värmen så går det inte använda termostaten – Den snurrar bara hur mycket jag än drar i respektive riktning.
Så jag har tagit bort termostaten och konstaterat att piggen går att trycka in utan problem. Temporär lösning är att jag har tejpat fast den tills jag märker att det fungerar. Om det gör det så har jag andra termostater som jag kan sätta dit.

Hur som helst, en sak som gör mig fundersam – Det ser ut som att detta element leder vattnet vidare. Dvs, om jag stänger av vattnet här så kommer nästa element inte att få värme alls. Eller tänker jag fel?

Huset är 100 år gammalt och elementen installerades 1942, därav kan det vara lite rörigt (😆).

• Inbyggt äldre element i dotterns sovrum med avlägsnad termostat och synliga rördragningar, skadat målarlager, omgärdat av trä- och kartongstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja... går det att följa ledningen i en källare eller nått sånt så är nog det bästa alternativet att kolla på.
Annars köpa en IR-termometer och mäta alla element.
Sen göra åtgärd och efter ca 30-60 min kolla av alla element igen med IR-temometern och se om nått ändrats drastiskt mot hur de andra uppfört sig

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jobbigt, men det är väl så det är. Under finns ett skafferi+element och ovanför finns vinden (med ett element).
Men problemet är väl kanske att alla element i hela huset stängs av om detta stängs av... 😬 Men det märker vi väl då.

Då vet jag att jag inte tänker fel i alla fall. Tack för input!

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jobbigt, men det är väl så det är. Under finns ett skafferi+element och ovanför finns vinden (med ett element).
Men problemet är väl kanske att alla element i hela huset stängs av om detta stängs av... 😬 Men det märker vi väl då.

Då vet jag att jag inte tänker fel i alla fall. Tack för input!
Mjo, men mäter man med IR-termometer först o har värdena uppskriva och sen gör ändringen och väntar och mäter sen igen så om hela systemet påverkas så upptäcker man det utan att huset hinner kallna till och då kan man ju ändra tillbaka.
Om det läget uppstår får man försöka hitta annan lösning.
Tex om det nu verkar vara inbyggt och det ändå blir för varmt kan ju en ide vara isolera på insidan lådan så värmen får större problem att ta sig ut i rummet

Nu har elementet stått avstängt (dvs med piggen helt intryckt) i några timmar, och det har inte hänt något – Elementet är fortfarande idiotvarmt.

Så det blir ny radiator eller ventilhus vad det lider. Det är ju en "viss" prisskillnad på dessa, men man vill ju ha ett tvårörssystem naturligtvis. Får se vad jag hittar på.

För tillfället; I med isolering och se glad ut. 🙄

Du har en returventil.
Öppna täcklocket, troligen kommer det lite vatten, ha en skräphandduk tillgänglig.
Troligen är ventilen fullt öppen, skruva igen den.
Skruva tillbaka täcklocket.

Demmpa Demmpa skrev:
Du har en returventil.
Öppna täcklocket, troligen kommer det lite vatten, ha en skräphandduk tillgänglig.
Troligen är ventilen fullt öppen, skruva igen den.
Skruva tillbaka täcklocket.
Tack för input men jag fattar inte riktigt. 🤗 👍
Vad är en returventil?
Är täcklocket det nere till vänster på bilden? (Uppe till vänster satt termostaten)
När du säger "lite vatten", det kommer inte spruta upp då?

Det är nere till vänster. Det sitter alltså en ventil som man kan skruva på under locket. Det borde inte komma något vatten alls när du öppnar locket.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Så returventilen hanterar också flödet av varmvattnet till elementet? Är det något som behöver bytas då?

Det känns så weird bara – Om returventilen var kass så borde elementet vara kallt, inte varmt... 🤔
Men det är ju nåt jag inte fattar i det här. Finns det en manual nånstans? 🤪

andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Om returventilen var kass så borde elementet vara kallt, inte varmt...
Vem har sagt att den är kass? Den är däremot kanske vidöppen och om du skruvar igen den minskar flödet och elementets temperatur.

Vad menar du med att piggen går att trycka in utan problem? Man borde behöva trycka ganska ordentligt med fingret för att trycka in den och när man släpper så borde den fjädra tillbaka väldigt fort. Om den beter sig annorlunda så har nog ventilen kärvat fast.

Har du ett annat element med likadan ventil där regleringen fungerar så kan du skruva bort dessa termostat och jämförs hur stiften känns.

D D_Anders skrev:
Man borde behöva trycka ganska ordentligt med fingret
Tveksamt om man ens kan trycka in den med bara ett finger så att ventilen stänger helt. Beror väl på hur hårdhudad man är antar jag...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
1. Nånting måste ju vara kass eftersom jag inte kan dra ner flödet i elementet.
2. Piggen rör sig som den ska. "Trycka ner utan problem" = Går att trycka in med hjälp (inte fingertopp 😆) och den fjädrar tillbaka som den ska.

Tack för input, ikväll ska jag kolla på returventilen.

På bilden ser det ut som att du försöker hålla in stiftet med packeteringstejp, det håller inte utan tejpen töjer sig, använd buntband, svetstång, eller något annat som man kan spänna åt och som inte töjs.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.