Yxis: Du måste ta saken i dess sammanhang. Jag sa aldrig något om flera element. Ett element ger mer effekt per ampere om det är 400V än 230V, eller hur? Dvs, du kan vrida ur mer värme ur ett 400V element innan 10A säkringen flyger
Dessutom är det skillnad på 3 X 400V X 3000W spridda mellan faserna än 3 x 230V x 3000W, dvs ett element per fas... då flyger säkringarna direkt... Rätta mig om jag har fel...
Så skulle man kunna ha 1000V in till husen (snacka om isolering) så skulle man kunna värma med massa watt innan 10A flyger... Lite enkelt: högre spänning ger bättre verkningsgrad.
Dessutom är det skillnad på 3 X 400V X 3000W spridda mellan faserna än 3 x 230V x 3000W, dvs ett element per fas... då flyger säkringarna direkt... Rätta mig om jag har fel...
Så skulle man kunna ha 1000V in till husen (snacka om isolering) så skulle man kunna värma med massa watt innan 10A flyger... Lite enkelt: högre spänning ger bättre verkningsgrad.
Nej, du pratade inte om antal alls, men washbear pratade om en övervåning, och pratade om fem rör. Om det bara går åt ett enda element så kan man ju fråga sig vad fem rör går åt till, kombinerat badrum, tvättstuga och kök? :geschwint skrev:
Men visst, ska man bara ha ett enda element, speciellt en bra bit från centralen, så vinner man på 400V genom att kunna köra samma effekt på klenare ledningar/säkringar.
ang trefaselement kan det röra sig om ett element med tre slinogor antingen ykopplade slingor eller dkopplade slingor, som när man kopplar en 3fas vv-beredare.
och ang 3-fas effektformeln så bygger den på symetrisk belastning.
ang "tvåfas" så finns inget sådant.
antingen är det enfas eller trefas.
kopplngen man får mellan två huvudfaser är rent elektriskt samma sak som en enfaskoppling, fast med högre spänning (huvudsrpänning i stället för fasspänning)
jag håller med om att man inte ska röra till det mer än nödvändigt, men felaktiga begrepp gört det bar ajobbigare att göra rätt.
jfr vikt, massa och tryck
pond kilogram och pascal.
många har svårt för skillnaden när man börajr titta på fysiken, men inte pga dumhet, utan att man från barnsben har lärt sig fel.
önskar att jag själv hade lärt mig bättre, jag brottas vrje idag med att hålla reda på saker och ting.
så om all hjälps åt kanske saker klarnar för våra efterlevande
och ang 3-fas effektformeln så bygger den på symetrisk belastning.
ang "tvåfas" så finns inget sådant.
antingen är det enfas eller trefas.
kopplngen man får mellan två huvudfaser är rent elektriskt samma sak som en enfaskoppling, fast med högre spänning (huvudsrpänning i stället för fasspänning)
jag håller med om att man inte ska röra till det mer än nödvändigt, men felaktiga begrepp gört det bar ajobbigare att göra rätt.
jfr vikt, massa och tryck
pond kilogram och pascal.
många har svårt för skillnaden när man börajr titta på fysiken, men inte pga dumhet, utan att man från barnsben har lärt sig fel.
önskar att jag själv hade lärt mig bättre, jag brottas vrje idag med att hålla reda på saker och ting.
så om all hjälps åt kanske saker klarnar för våra efterlevande
fel fel fel........ett 400v element är 2fasigt.........en vvb kan kopplas 2 fas eller 1fas om den är någorlunda ny....slingan är gjord för 400v=2faser men kan kopplas 230v=1fas+nolla........men då tappar man ca 2/3 av effekten.........så visst finns det 2fasmaster_mimer skrev:
kopplar du ett osciloskop på en "tvåfasbelastning" och en enfasbelastning så ska du se att du får precis samma sinusvåg, fast med olika amplitud bara.
kopplar du den trefasigt får du något annat, du får en "fläta" med summaströmmen noll, du du får en symetrisk belastning
rent elektriskt är en och tvåfas samma sak fast med olika amplitud.
vår "tvåfas" 400v är exakt samma sak som en enfasbelastning 400V i ett ssytem med 690V huvudspänning
kopplar du den trefasigt får du något annat, du får en "fläta" med summaströmmen noll, du du får en symetrisk belastning
rent elektriskt är en och tvåfas samma sak fast med olika amplitud.
vår "tvåfas" 400v är exakt samma sak som en enfasbelastning 400V i ett ssytem med 690V huvudspänning
Var inte det där lite hårklyveri? Hur säger du då att man installerar elementet med en fas och en fas till?master_mimer skrev:kopplar du ett osciloskop på en "tvåfasbelastning" och en enfasbelastning så ska du se att du får precis samma sinusvåg, fast med olika amplitud bara.
kopplar du den trefasigt får du något annat, du får en "fläta" med summaströmmen noll, du du får en symetrisk belastning
rent elektriskt är en och tvåfas samma sak fast med olika amplitud.
vår "tvåfas" 400v är exakt samma sak som en enfasbelastning 400V i ett ssytem med 690V huvudspänning
Precis!charta77 skrev:
När man säger "tvåfas" så är det dels för att den faktiska kopplingen är just mellan två faser, dels för att klargöra att man inte har någon neutral-ledare, utan två spänningsförande ledare. Att det sedan inte syns två sinusvågor på oscilloskopsbilden ger man blankt f-n i för det är inte intressant i sammanhanget!
håller med om att tvåfas är ganka illustrerade när man pratar kopplingar, men ett sätt att kringgå problematiken är att helt enkelt säga 400 volt.
då kan man välja om man ska koppla huvudspänning i 400voltsnär eller fasspänning i 690.
sedan kanske det i sin tur är teoretiskt svammel om det inte finns något land som har 690V huvudspänning.
däremot fyller det en väldans funktion om man bor i ett land med 230V huvudspänning och kopplar "tvåfastigt" sedan flyttar elementet till ett land där man har 400V huvudspänning...
fortfarande en tvåfasbelastning?
då kan man välja om man ska koppla huvudspänning i 400voltsnär eller fasspänning i 690.
sedan kanske det i sin tur är teoretiskt svammel om det inte finns något land som har 690V huvudspänning.
däremot fyller det en väldans funktion om man bor i ett land med 230V huvudspänning och kopplar "tvåfastigt" sedan flyttar elementet till ett land där man har 400V huvudspänning...
fortfarande en tvåfasbelastning?
Om du kopplar in en sak med en fas, enfas. Kopplar du in det med två faser, tvåfas. Tre fas, trefas.master_mimer skrev:håller med om att tvåfas är ganka illustrerade när man pratar kopplingar, men ett sätt att kringgå problematiken är att helt enkelt säga 400 volt.
då kan man välja om man ska koppla huvudspänning i 400voltsnär eller fasspänning i 690.
sedan kanske det i sin tur är teoretiskt svammel om det inte finns något land som har 690V huvudspänning.
däremot fyller det en väldans funktion om man bor i ett land med 230V huvudspänning och kopplar "tvåfastigt" sedan flyttar elementet till ett land där man har 400V huvudspänning...
fortfarande en tvåfasbelastning?
Svårare än så är det inte, oavsett vilket land du befinner dig i för tillfället och vad det lander har för eventuell huvudspänning. Klarar man där av att koppla i #?v på en fas då blir det _enfas_, medans om du måste ha två faser så blir det tvåfas. Även om det är ett exakt likadant element.
Och säga enbart 400v går inte för att bestämma hur många faser elementet vill ha det säger alldeles för lite.
Tilläg: Begreppsförvirring kan inte finnas med att säga tvåfas. Med två fas menar du två faser, inte en eller tre.
Hmm, jag har ett gammalt element som vill ha två faser och nolla. Dvs. två slingor som skall matas med 220/230 V. Vad kallas det då?
Om elementet skall ha 230v så går det på en fas, inget annat. Om det är så att det går två faser in i elementet kan det bero på att varja fas är avsäkrat med för liten säkring för att kunna driva båda elementen i ditt element.HerrLarsson skrev:
Med tillräckligt hög säkring så kan du alltså använda 1 fas in i ditt element.
Eventuellt kan det vara så att om du har manöverknapp till elementet kanske placerat på väggen så kan det vara så att det som du kallar för faser är likvärdigt med det man kallar tändtråd. Men ändock in i den brytare en fas.
Att jämföras lite kort med en takfläkt/lampa, bara för att det kanske sitter mer än en lampa i den så kräver den inte mer än en fas. Men från strömbrytaren från väggen kan det eventuellt gå två eller fler tändtrådar.