Kompis hävdar att det satt shucko på kabeln vilket verkar konstigt att kabeln ens gick in.Ska komma från tvättmaskin och nu användas till slipsten,hur går jag vidare?
Siemens motor och kabel med avklippt Schuko-kontakt på en träyta med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln har fem ledare så 400 V med nolla verkar rimligt finns ingen synlig kondensator heller.

Tycker mig se att det står 220 V på motorn så nog ska den kunna gå med en schukostickpropp. Du behöver bara lista ut hur den ska kopplas. Troligen enklast om du använder den styrning och kondensator som finns i tvättmaskinen. Dessa motorer går ju både fram o back med olika hastigheter.

• Gilla
sagan1
  • Laddar…
Står "220V 50Hz 20μF" på motorn så den ska gå med enfas och det saknas en konding.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
En så dåligt skyddad motor till en slipsten, se till att göra ett ordentligt skydd så det inte kan rinna in vatten.
Fem trådar kan förklaras att det är två lindningar i motorn (huvudlindning och hjälplindning) och alla ändar är utdragna + skyddsjord

Protte

Det ser ut att stå 225/2850 rpm. Hur gammal är den? Kan det vara en tvåhastighetsmotor? Lågfart för tvättprogrammet och högfart för centrifugering. Hur många ledare är det i den jackningsbara kontakten? För mig ser det ut som minst sex.

Vore det låg o högfart vore det utmärkt för slipsten, sex ledare vill jag minnas,ja elsäkerhet lämnar mycket att påpeka hos den man som äger motorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.