Hej, blev nyfiken på en artikel jag läste i en tidning. Där stod det att elnätet skulle utökas i södra Sverige någonstans. Då skulle det användas 4 ledare för att utföra detta. Som jag fattade, jag är ingen elektriker men som sagt nyfiken, var det en kraftledning av något slag. De kraftledningar som jag ser här och där har bara tre ledare. Varför ska denna ha 4 ?

j.erkers
Länk till artikeln?

Jag skulle tro - som den lekman jag är - att överföringen sker med likspänning och därmed inte har något att göra med trefas växelspänning. Min gissning är att man använder fler ledare för att minska överföringsförlusterna och för att öka redundansen.

Har jag bara lite fel i något av detta kommer säkert forumet att knäppa mig på näsan och ge en bättre förklaring...

A
Sydvästlänken mellan Jönköping (Barkeryd) och Skåne (Hurva) är också i likströmsutförande med 4 ledare.
Ledningar i en grävd fåra vid sidan av en väg, täckt med svart fiberduk, som en del av Sydvästlänkens byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en ny el-länk mellan Sverige och Tyskland. Det kommer att innebära än mer elbrist i södra Sverige eftersom de svenska elbolagen då kommer att exportera ännu mer till utlandet än vad de redan gör och el-priserna stiger än mer i Södra Sverige. Inte bra alls. Bäst för svenska folket vore inga sådana el-kablar alls, då skulle det finnas tillräckligt och prisvärd el i södra Sverige.

• Älska
Bangan
  • Laddar…
Nuvarande kabel till Tyskland byter ungefär 2-4 ggr om dagen effektriktningen. Så den hjälper att stabilisera nätet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fast nog tycker jag @Arnodt har en poäng. Någonstans på svenska kraftnäts sida tyckte jag mig läsa något luddigt om att kabeln skulle medföra renare el i Europa. Det tror jag inte på om det inte är nettoexport man har i åtanke. Med renare antar jag att man menar koldioxidavtrycket och där har väl Tyskland m.fl. mer att hämta in än vad vi har.