Hej, blev nyfiken på en artikel jag läste i en tidning. Där stod det att elnätet skulle utökas i södra Sverige någonstans. Då skulle det användas 4 ledare för att utföra detta. Som jag fattade, jag är ingen elektriker men som sagt nyfiken, var det en kraftledning av något slag. De kraftledningar som jag ser här och där har bara tre ledare. Varför ska denna ha 4 ?

j.erkers
Länk till artikeln?

Jag skulle tro - som den lekman jag är - att överföringen sker med likspänning och därmed inte har något att göra med trefas växelspänning. Min gissning är att man använder fler ledare för att minska överföringsförlusterna och för att öka redundansen.

Har jag bara lite fel i något av detta kommer säkert forumet att knäppa mig på näsan och ge en bättre förklaring...

A
Sydvästlänken mellan Jönköping (Barkeryd) och Skåne (Hurva) är också i likströmsutförande med 4 ledare.
Ledningar i en grävd fåra vid sidan av en väg, täckt med svart fiberduk, som en del av Sydvästlänkens byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterligare en ny el-länk mellan Sverige och Tyskland. Det kommer att innebära än mer elbrist i södra Sverige eftersom de svenska elbolagen då kommer att exportera ännu mer till utlandet än vad de redan gör och el-priserna stiger än mer i Södra Sverige. Inte bra alls. Bäst för svenska folket vore inga sådana el-kablar alls, då skulle det finnas tillräckligt och prisvärd el i södra Sverige.

• Älska
Bangan
  • Laddar…
Nuvarande kabel till Tyskland byter ungefär 2-4 ggr om dagen effektriktningen. Så den hjälper att stabilisera nätet.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fast nog tycker jag @Arnodt har en poäng. Någonstans på svenska kraftnäts sida tyckte jag mig läsa något luddigt om att kabeln skulle medföra renare el i Europa. Det tror jag inte på om det inte är nettoexport man har i åtanke. Med renare antar jag att man menar koldioxidavtrycket och där har väl Tyskland m.fl. mer att hämta in än vad vi har.

Jag tror som Arnodt att kablarna ökar svensk el-export, höjer (globaliserar) el-priset och påverkar övrig elberoende exportindustri negativt. Sedan om ändamålet helgar medlen låter jag vara osagt.

För att stabiliserar tyska elnätet ja. Att strömmen byter riktning ett visst antal gånger per dygn, är inte intressant. Det som är av interesse är hur mycket energi som exporteras och importeras per månad och per år. Det vill de ogärna nämna.

Elpriserna i Tyskland är vida högre än i Sverige. Varför tror ni elbolagen i Sverige vill ha en el-kabel till Tyskland? När de svenska elbolagen säljer den svenska strömmen till Tyskland, så ökar elbristen i Sverige. Vad händer då? Då kan de svenska elbolagen kräva ut ännu högre pris av svenska kunderna.

Elpriset i Tyskland för hushåll var år 2019 hela 0,304 Euro/kWh, dvs ca 3,19 kr/kWh varav själva produktion, transport och försäljning är 0,145 Euro/kWh, dvs 1,52 kr/kWh. Är det fortfarande någon som undrar varför de svenska elbolagen vill sälja ännu mer ström till Tyskland så det uppstår ännu större elbrist i södra Sverige?
I Sverige får de bara ca 0,30 kr/kWh.

För strömpriser i Tyskland se:
https://de.wikipedia.org/wiki/Strompreis

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror som ovan att det rör sig om HVDC (likströmsöverföring) med fyra ledare, men ska ändå ge ett alternativ.
I de större kraftledningarna är det ett visst antal linor per respektive ledare.
Vill man överföra mer effekt kan man då välja att öka arean på respektive ledare genom att byta befintliga linor till grövre. ELLER att montera ytterligare en lina per ledare. I exemplet ovan byta från 3 linor per ledare till 4 linor.

Bilden i #4 visar en dubbel likströmsanläggning. Två oberoende system med en plus och en minuskabel vardera.
Det är ingen som hemlighåller Sveriges import eller export. Allt kan ses timme för timme på Nordpools hemsidor. Och ja, Sverige nettoexporterar, över året sett. Så snacket om elbrist bör kraftigt nuanceras.
Men flödesriktning i de olika utlandskablarna byts flera gånger om dagen, allt efter tillgång och efterfrågan, alltså ekonomiska orsaker.
Samtidigt fungerar kablarna i praktiken som reservkraftverk. Skulle dessa kablar inte finnas och Sverige skulle vara elektriskt isolerat så skulle ett bortfall av kraftverkskapacitet i Sverige genast leda till underförsörjning och myckete höga priser. Och Sverige skulle vara tvingat att ha en del reservkraftverk stående som kanske går igång någon gång per år men måste underhållas 24/7, som Karlshamn. Allt detta slipper Sverige tack vare dessa utlandskablar.

bax bax skrev:
Jag tror som ovan att det rör sig om HVDC (likströmsöverföring) med fyra ledare, men ska ändå ge ett alternativ.
I de större kraftledningarna är det ett visst antal linor per respektive ledare.
Vill man överföra mer effekt kan man då välja att öka arean på respektive ledare genom att byta befintliga linor till grövre. ELLER att montera ytterligare en lina per ledare. I exemplet ovan byta från 3 linor per ledare till 4 linor.
Om du tänker på högspänd AC så är syftet med de parallellkopplade ledningarna att minska coronaförlusterna. Dessa uppkommer när elfältet i närheten av ledningen är för högt i förhållande till genombrottsfältet för luft, cirka 3 kV/mm. Med flera ledare bredvid varandra med samma potential fås ett betydligt lägre fält i närheten av ledarna, vilket klart minskar coronaförlusterna. Normalt brukar man sätta 2 eller 3 ledare med relativt litet avstånd, typ under 0,5 m och ibland också två sådana förband med 2-3 meter (eller mer) avstånd.

Jag vet inte vem du tänker på när du påstår det är bra med elkabel till Tyskland. Jag tänker istället på konsumenterna i södra Sverige. "Det är synd om elkonsumenterna" sa Strindberg, eller vem det var.

Tack för svaren. Jag var ju fast vid trefas växelström men förstår nu att det rör sig om likström och det då inte alls ska/behöver vara just tre ledare

A Arnodt skrev:
Ytterligare en ny el-länk mellan Sverige och Tyskland. Det kommer att innebära än mer elbrist i södra Sverige eftersom de svenska elbolagen då kommer att exportera ännu mer till utlandet än vad de redan gör och el-priserna stiger än mer i Södra Sverige. Inte bra alls. Bäst för svenska folket vore inga sådana el-kablar alls, då skulle det finnas tillräckligt och prisvärd el i södra Sverige.
Ruskar denna tråden till liv. Imponerad över Din framsynthet.

Bara det. Ha en fin helg.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.