Wunsch skrev:
Den gruppen är skyddad av en JFB, vad kan hända vid blandad belastning av en trefasgrupp??:S
Ska tillägga att om gruppsäkringen har samtidig trepolig brytning så går det bra också. Men är det enpoliga säkringar så är risken att om du bryter spänningen till uttaget för t.ex. någon form av underhållsarbete och så går någon annan till köket och drar på spisen så kommer du att bli grillad av bakspänning som går genom spisen till uttaget...... men som sagt, det är en fullösning iaf.

Glufsglufs skrev:
Men herre jösses....först skriva att man är skötsam och håller sig till reglerna när det gäller el i en mening och sen att man tänker ta el från spisuttaget i nästa.

Ta hem en elektriker för guds skull.....
OT: Käkat huggorm till frukost?

snaggletooth skrev:
OT: Käkat huggorm till frukost?
Hehe...ja man skulle kunna tro det, såg väl lite hårdare ut än vad jag menade kanske :D

ja det är ju därför jag frågar innan jag gör nått för att det inte ska bli fel och för att få tips:)

Jag och en kompis testkörde poolvärmaren förut i det vanliga vägguttaget (230V/10A) och det fungerade märkligt nog?? Vi kopplade in en elmätare också och den visade spänningen 227V och 11,30A effekten låg på 2565W men ingen automatsäkring lös ut och inget brann:) Kanske inte behöver säkra upp då konstigt bara att det fungerar eller finns det någon annan förklaring??:)

Wunsch skrev:
Jag och en kompis testkörde poolvärmaren förut i det vanliga vägguttaget (230V/10A) och det fungerade märkligt nog?? Vi kopplade in en elmätare också och den visade spänningen 227V och 11,30A effekten låg på 2565W men ingen automatsäkring lös ut och inget brann:) Kanske inte behöver säkra upp då konstigt bara att det fungerar eller finns det någon annan förklaring??:)
Hade du väntat ett tag till så hade säkringen säkert löst.
Säkringar kan klara en viss överlast ett kort tag. Automatsäkringar klarar dock överlast kortare tid än vanliga proppar.

//Patrik

C
Ptja, fast så lite överlast lär det väl klara i typ 5 timmar innan det löser ut.. Men den drar nog inte samma ström hela tiden, dock.

ja lite pendlar den mellan 11.00 - 11.90A men igår gick den i ca kvarten utan att säkringen löste ska testa idag lite mer...

är det nån fara för kablarna eller automatsäkringen att ligga så över en längre period om den inte löser ut??

Enligt elschemat så är det 1,5 kabel framdraget och säkrat 10A (dessutom ända uttag på den gruppen, uttaget för bilvärmaren):)

Är bara installationen frisk så är det inga problem, men om man planerar att ta ut så hög ström under längre tid kan det vara idé att kolla så att alla ledningsförbindningar sitter som de ska i central, kopplingsdosor & uttag.

ok har kört pumpen nu i några timmar och den värmer på vattnet bra utan att automatsäkringen löser ut, dock blir kablarna ljumna men inte mer än så...

så nu står det och väger lite om jag ska köra så här eller inte... förslag?!

Fan det enklaste hade varit om det fanns nån enkel lösning att få värmaren att dra lite mindre bara så den höll sig strax under 10A men det finns det väl inte??:)

Hur lång är skarvsladden och vilken ledararea har den? Det kan vara motståndet i denna som räddar dig (ger ett lagom spänningsfall som håller ned strömmen).
Som snaggletooth säger är det Ok med dom förbehåll som nämns (kolla anslutningar etc).
Att skarvkabeln blir ljummen är också ok. Rulla inte ihop den i ett nystan bara.
11,9A genom en 10A säkring är Ok (troligen också tillåtet :S). Den kommer inte att lösa, om du inte ansluter nåt annat i lägenheten på just den gruppen förstås (TV, lampor etc).

Ok "gruppen" består bara av ett uttag säkrat 10A (uttag för bilvärmaren) kör med en 15 meter lång gummikabel fram till värmaren (1,5 kvadrat) som sagt det kanske är motståndet i den kabeln som räddar mig den blir ljummen efter en stund ialla fall, automatsäkringen med för den delen kände på den förut... men som sagt det fungerar nu, kanske kan köra den med en timer som slår av/på var 15 min så hinner grejerna svalna lite imellan hehe

Bo.Siltberg skrev:
Hur lång är skarvsladden och vilken ledararea har den? Det kan vara motståndet i denna som räddar dig (ger ett lagom spänningsfall som håller ned strömmen).
Som snaggletooth säger är det Ok med dom förbehåll som nämns (kolla anslutningar etc).
Att skarvkabeln blir ljummen är också ok. Rulla inte ihop den i ett nystan bara.
11,9A genom en 10A säkring är Ok (troligen också tillåtet :S). Den kommer inte att lösa, om du inte ansluter nåt annat i lägenheten på just den gruppen förstås (TV, lampor etc).
Bo, du glömmer väl inte det du själv var inne på i en tidigare tråd :

1) Ib ≤ In ≤ Iz med Ib - 11.9A och In - 10A är detta inte uppfyllt.:)

Detta är en egentligen mycket viktig relation, långvarig låg överlast är ett otyg i många fall.

Njao, jag lämnade det lite halvöppet "troligen också tillåtet :S" eftersom ingen verkar dela min tolkning av den regeln...:(
Det finns väl ett tidsbegrepp med i bilden också då tillfällig överlast torde vara tillåten?
Intressant är också vem som ansvarar för att Ib ≤ In uppfylls - installatören eller brukaren?

Frågan är fortfarande om jag kan dimma ner den? Har hittat en dimmer (230V) som klarar 3kW som är avsedd för att dimma en spotlight för scenbruk, kanske kan användas eller??:S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.