å andra sidan står det klart och tydligt i instruktionen på pumpen och värmaren att dom inte ska användas eller vara inkopplad i samband med badandet
dom verkar dock väldigt isolerade och kopplade till jordfelsbrytare så risken att det händer nåt är nog minimal risk, dessutom är jag skötsam när det gäller el, håller mig till reglerna och riktiga installationer
ja lite amerikansk överdrivenhet, man får inte äta pumpen heller står det nästan hahaha
på tal om detta om det ändå skulle bli ett elfel i vattnet så slår väl gjordfelsbrytaren ifrån... förhoppningsvis
på tal om detta om det ändå skulle bli ett elfel i vattnet så slår väl gjordfelsbrytaren ifrån... förhoppningsvis
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Inget ont till dig Wunsch
Har man gjort fel i det elektriska så skyddas man av gjortfelsbrytaren.
Protte
Har man gjort fel i det elektriska så skyddas man av gjortfelsbrytaren.
Protte
om en amatör-hempulare installerar en sån på inkommande så lär det krävas mycket jobb med elen innan den går att återställa! risken är väl att den blir förbikopplad precis som många JFB's blir, "för dom löser ju bara ut hela tiden"prototypen skrev:
Klurar faktiskt på att stjäla lite ström från uttaget till spisen, den dosan ligger nära till hands till uteplatsen! Gå vidare från den med en fas, nolla och jord till ett rätt IP klassat uttag på rätt höjd på utsidan (230V/16A) för då slipper jag att dra ut en ny grupp från centralen vilket inte är ett lätt jobb, hade tänkt återställa sen om vi flyttar (ta bort) eftersom det är hyresrätt...
nån som har någon komentar angående detta ingrepp?
bör väl använda 2,5kvadrat kabel såg att värmaren har bara 1,5?? dock är strömmen max 13A så då kanske det går bra
nån som har någon komentar angående detta ingrepp?
bör väl använda 2,5kvadrat kabel såg att värmaren har bara 1,5?? dock är strömmen max 13A så då kanske det går bra
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Jag säger bara NEJ, don't do it.
Protte
Protte
Blandade belastningar på en 3-fasgrupp är en nödlösning som kräver att gruppen är skyddad av jfb. Likaså kräver undantagslöst (i stort sett) alla uttag upp till 20A jfb. Och med tanke på den höga belastningen är det inget att rekommendera för den oinvigde att hålla på med.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Men herre jösses....först skriva att man är skötsam och håller sig till reglerna när det gäller el i en mening och sen att man tänker ta el från spisuttaget i nästa.Wunsch skrev:
Ta hem en elektriker för guds skull.....