Nu kom den igång.
1. Tog loss motorn helt från ström och fjäder.
2. Fjädern masserades. Inga problem.
3. Försökte trycka på den vita piggen som sagt. Men OMÖJLIGT va det. Försökte nästan nästan med hammare, men höll mig.
4. Tog beslutet att ”va fan, koppla in manicken igen o kolla vad som händer.
5. Monterade på fjädern och in med strömmen o nu går piggen upp o ner, upp o ner, upp o ner…
Men hur länge?

nu värmer VP varmvatten, det kan ni se i videon.
Men hur ska piggen bete sig när den slutar värma vatten?
När VP t.ex. står på ”inget behov av värme”?
När VP ska värma huset?

Ska piggen fortsätta åka upp o ner hela tiden??

Samt att manometern leker hejvilt när piggen är uppe (för att skicka ut i elementen). Men manometern ligger på 1,5.

Såhär leker manometern just nu också när jag har fått igång motorn för växelventilen igen…

När vita piggen på växelventilmotorn är nere då är nålen på 1,4 ungefär.
När vita piggen på växelventilmotorn är uppe då är nålen på 1,2 ungefär (sjunker).

det är känslan jag får i alla fall.
Att den leker just nu.
Kanske kan va normalt nu när den försöker få upp värmen från 17 till 21 igen.

• Gilla
HLen
  • Laddar…
C chaphirsaado skrev:
Nu kom den igång.
1. Tog loss motorn helt från ström och fjäder.
2. Fjädern masserades. Inga problem.
3. Försökte trycka på den vita piggen som sagt. Men OMÖJLIGT va det. Försökte nästan nästan med hammare, men höll mig.
4. Tog beslutet att ”va fan, koppla in manicken igen o kolla vad som händer.
5. Monterade på fjädern och in med strömmen o nu går piggen upp o ner, upp o ner, upp o ner…
Men hur länge?

nu värmer VP varmvatten, det kan ni se i videon.
Men hur ska piggen bete sig när den slutar värma vatten?
När VP t.ex. står på ”inget behov av värme”?
När VP ska värma huset?

Ska piggen fortsätta åka upp o ner hela tiden??

Samt att manometern leker hejvilt när piggen är uppe (för att skicka ut i elementen). Men manometern ligger på 1,5.
Den skall inte åka upp och ner hela tiden i alla fall.
Jag tror ändå att det var ventilinsatsen som satt fast. Har ett svagt minne av att den där spaken ”satt fast” på min också när ”motorn” var losstagen. du såg väl till att trycka/motionera ventilen då motorn var borttagen

GoC GoC skrev:
Den skall inte åka upp och ner hela tiden i alla fall.
Jag tror ändå att det var ventilinsatsen som satt fast. Har ett svagt minne av att den där spaken ”satt fast” på min också när ”motorn” var losstagen. du såg väl till att trycka/motionera ventilen då motorn var borttagen
menar du piggen med fjädern?
Oja… ett par gånger upp o ner, upp o ner. Gick relativt enkelt upp o ner…

Det med att manometern åker jojo, kan bero på var den är kopplad, när den gör VV kan det statiska trycket från pumpen öka beroende par åt vilket håll flödet ska gå efter ventilen, så det är ganska normalt med lite olika tryck.

J jonaserik skrev:
Det med att manometern åker jojo, kan bero på var den är kopplad, när den gör VV kan det statiska trycket från pumpen öka beroende par åt vilket håll flödet ska gå efter ventilen, så det är ganska normalt med lite olika tryck.
Ok, då är jag med.
Jag avvaktar lite nu körningen, jag har inte monterat igen panel och lock.... funderar på att ha det såhär för att störa frugan lite... :)

Jag vill tacka er alla för tips, tricks och råd för vad jag skulle leta efter.
Stort tack!

Jag gör som så att jag återkopplar i denna tråd om ett par dagar hur det har gått.

Bara en kort fråga.
Är det någon av er som vet varför det blev såhär? Engångsföreteelse eller händer sånt här fler gånger efter första gången? Dags o byta den motorn?
Som sagt, har inte haft några sådana här problem under 11 års tid som jag har ägt huset och denna panna (installerades 2007).
Jag blev lite orolig och smårädd när jag såg 17,2 grader på tempen inomhus och det var -2 ut (bor i södertälje)...

Växelventilen brukar vara ett vanligt problem. Den blir sliten/skitig och går trögare med tiden. Till slut orkar inte fjädern lyfta upp den, då kan en liten motionering få den att funka en stund till.
Men du bör köpa en ny växel ventilinsats och byta.
Det fixar du själv utan problem.
det är med ett litet verktyg som man använder för att skruva ur den gamla och i den nya.

Tittade inte på din video, men nu, har du kollat så det är rätt tryck i kärlet, det ska normalt inte åka jojo så. Du stänger av VP , släpper ut trycket till noll, med säkerhetsventilen. I botten på kärlet sitter en bilventil och mät där, ska vara ca 0,6-0,7 bar, om du trycker lite lätt på piggen i ventilen ska det bara komma luft ( inget vatten då är det hål i blåsan och nytt kärl behövs ) Sen när du fyller på luft och manometern stiger, släpper du ut mer tryck och fyller luft, ända tills det inte kommer något vatten, fyll på luften till tryck ock sen fyller du vatten till ca 1 bar klart.

• Gilla
jonket85
  • Laddar…
En fråga/fundering till panelen... :)

Nu har VP kört på sedan igår och värme i alla element.
Men, nu är kranikonen på hela tiden i princip och vattentanken (ikonen) fylls på och det är sista strecket kvar typ.
Men VP har kört mot varmvatten konstant sedan igår känns det som (enligt timmarna också).

Samt så är tempen inomhus nu 22,6 enligt inomhusgivaren som är kopplad till VP och en extern temp.mätare.
Mitt börvärde står på 21, men är-värdet är 22,6 så att säga.

WTF?! Ursäkta ordspråket....

Betyder detta att jag har haft fel på den där motorn/växelventilen en llååååånnnnnggggggg tid utan att veta om det.
Innan detta problem uppdagades (för ett par veckor sedan) hade jag mellan 20-21 i innetemp enligt givaren och externa temp.mätaren.
Vad håller skiten på med nu då??? :)

Nu har kompressorn på VP stannat (Inget behov av värme) visas.
Den vita piggen på motorn står på mitten när kompressorn inte är igång.
Vattentanken är fyll enligt ikonen.
22,9 grader står är-värdet på (kommer från innegivaren som är kopplad till VP).
Bör-värde är inställd på 21 grader.

Värmekurvan står på 41.
Bryter +2 grader vid +5, 0 & -5 grader.
Bör jag sänka kurvan till 40 och se utveckling?

Men se mitt ovanstående inlägg för ett par minuter sedan.
Innan den initiala problemet uppdagades (det där med växelventilen och motorn) så hade jag typ 20,4 grader som innetemp... konstant. Ibland gick den ner till 20,0 eller 19,9 för att sedan komma upp igen till 20,4 grader.

Nu startade VP igång igen med kranikonen som visas.
Inget varmvatten har använts alls.

C chaphirsaado skrev:
Nu startade VP igång igen med kranikonen som visas.
Inget varmvatten har använts alls.
För info så är vattentemp 52-55 grader enligt display.

C chaphirsaado skrev:
Den vita piggen på motorn står på mitten när kompressorn inte är igång.
Då går den inte tillbaka som den ska, bryter du spänningen till VP så blir den spänningslös och ska gå tillbaka helt, kan vara en fel i motorn som gör att den trycker på piggen halvvägs, vad händer med piggen om du tar bort motorn, går piggen helt upp då.

J jonaserik skrev:
Då går den inte tillbaka som den ska, bryter du spänningen till VP så blir den spänningslös och ska gå tillbaka helt, kan vara en fel i motorn som gör att den trycker på piggen halvvägs, vad händer med piggen om du tar bort motorn, går piggen helt upp då.
Om jag tar bort motorn och strömmen till motorn så kan jag inte ens rucka på piggen. Den sitter fast som en sten typ.
Men annars går den upp och ner när strömmen är på.
Stannar VP och kompressorn så går den in i mittenläge.

Kan vara som så att fjädern och stiftet under behöver bytas. Detta enligt Edekyl som jag har haft med att göra förut. Eventuellt kommer de ut på fredag och tittar på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.