Sen finns dessa också med säkringar, småknappar och litet vred.

• Elektriskt skåp med säkringar, småknappar och ett vred, kopplat till kablar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som stör mig är att inget larm visas annat än ”inget behov av värme” när det är 17 grader inne.

Mich VP går igång för att värma huset i 1-2 minuter för att sedan stängas av.

på 2-3 dagar har VP gått totalt 1-2 timmar.

Växelventilen verkar sitt längst upp i din värmepump.
Kolla på bilden, nr 3 är växelventilen.
Schematisk illustration av värmepump med numrerade delar, varav nummer 3 är markerat som växelventil.
Skapa konto

GoC GoC skrev:
Växelventilen verkar sitt längst upp i din värmepump.
Kolla på bilden, nr 3 är växelventilen.
[bild]
Ja, jag har hittat växelventligen.
Men vad är det jag ska kolla/felsöka? Hur ska jag göra och vad ska jag göra?

C chaphirsaado skrev:
Ja, jag har hittat växelventligen.
Men vad är det jag ska kolla/felsöka? Hur ska jag göra och vad ska jag göra?
Kolla #28
Det sitter en vit spak på den grå ”lådan”
Den skall var uppåt upp mot lådans överdel, har jag för mig.
Det går att dra den nedåt mot rören, sedan skall den fjädra tillbaka.
Är den fast nedåt så tryck upprepade gånger på den så skall ventilen släppa.
Det är en fjäderbelastad ventil inne inne i växelventilen som fastanr/kärvar.
Den behöver motioneras på samma vis som ventilen på elementen.
Du kan även ta bort reglermotorn så du kommer åt själva ventilen, om di inte lyckas med att lirka loss den. Knacka även med skaftet på en skruvmejsel eller plasthammare på själva ventilhuset så kan det hända den lossnar lättare.

Ser den ut så här?
Då är det den vita spaken du skal dra på, tryck hårt nedåt på den så kanske ventilen lossnar. Rör den sig och spaken är uppåt, ja då är det ett annat fel.
Ventil med vit spak och elektrisk anslutning, markerad med bokstäverna A, B och AB på metallkroppen.
Skapa konto

GoC GoC skrev:
Kolla #28
Det sitter en vit spak på den grå ”lådan”
Den skall var uppåt upp mot lådans överdel, har jag för mig.
Det går att dra den nedåt mot rören, sedan skall den fjädra tillbaka.
Är den fast nedåt så tryck upprepade gånger på den så skall ventilen släppa.
Det är en fjäderbelastad ventil inne inne i växelventilen som fastanr/kärvar.
Den behöver motioneras på samma vis som ventilen på elementen.
Du kan även ta bort reglermotorn så du kommer åt själva ventilen, om di inte lyckas med att lirka loss den. Knacka även med skaftet på en skruvmejsel eller plasthammare på själva ventilhuset så kan det hända den lossnar lättare.
STORT tack!
Jag ska kolla upp det och återkopplar i detta ärende.

GoC GoC skrev:
Ser den ut så här?
Då är det den vita spaken du skal dra på, tryck hårt nedåt på den så kanske ventilen lossnar. Rör den sig och spaken är uppåt, ja då är det ett annat fel.
[bild]
Jag har inte hunnit få upp panelen över. Varit hemma hos päronen och ätit.
Ska försöka inom kort.

Hur menar du med "Rör den sig och spaken är uppåt, ja det är det ett annat fel."?

Tack på förhand.

C chaphirsaado skrev:
Jag har inte hunnit få upp panelen över. Varit hemma hos päronen och ätit.
Ska försöka inom kort.

Hur menar du med "Rör den sig och spaken är uppåt, ja det är det ett annat fel."?

Tack på förhand.
Om växelventilen fungerar som den skall, vilket jag inte tror den gör då du har varmvatten och bara några element blir lite varma.
Den skall som sagt röra sig fint, på,samma vis som en ventil på ett element. Fast så klart behövs lite mer kraft att röra den.
Är spaken helt uppåt och du kan pressa ner den, släppa den, och den åker tillbaka omedelbart då du släppt den, så funkar växelventilen.
Men jag gissar på att den inte gör det.

GoC GoC skrev:
Om växelventilen fungerar som den skall, vilket jag inte tror den gör då du har varmvatten och bara några element blir lite varma.
Den skall som sagt röra sig fint, på,samma vis som en ventil på ett element. Fast så klart behövs lite mer kraft att röra den.
Är spaken helt uppåt och du kan pressa ner den, släppa den, och den åker tillbaka omedelbart då du släppt den, så funkar växelventilen.
Men jag gissar på att den inte gör det.
jag har hittat skiten.
Men, spaken är neråt o den går inte att rubba uppåt… omöjligt…

jag har den i handen… men som sagt, omöjligt att rubba spaken uppåt.

• Hand håller en grå plastkomponent med en svårmanövrerad spak i nertryckt position.
    Skapa konto
C chaphirsaado skrev:
jag har hittat skiten.
Men, spaken är neråt o den går inte att rubba uppåt… omöjligt…

jag har den i handen… men som sagt, omöjligt att rubba spaken uppåt.
Vad bra att du tog av motorn. nu kommer du åt själva växelventilen, den sitter mitt i T-kopplingen.
Det är den insatsen som vanligen kärvar, inte motorn. den skall du kunna trycka ner och så skall den fjädra upp.

Så hör ser insatsen ut när den är inte är monterad. Du ser bara fjädern och stålpiggen.
Som på bilden skall den se ut då motorn inte klämmer ned den och den växlar till att göra Varmvatten.
Omonterad insats med fjäder och stålpigg för varmvattensystem.

GoC GoC skrev:
Vad bra att du tog av motorn. nu kommer du åt själva växelventilen, den sitter mitt i T-kopplingen.
Det är den insatsen som vanligen kärvar, inte motorn. den skall du kunna trycka ner och så skall den fjädra upp.
den fjädrar när jag trycker ner den.
Så fort jag tryckte ner den så kollade min pappa en av elementen o de började bli varma…
Men vi försöker med själva motorn, den vita piggen är orubblig.
Enligt youtube videon ska jag kunna röra vita spaken.
Det är omöjligt…

Eftersom du inte verkar ha tummen mitt i handen , koppla ur den vid kortet och se om den går tillbaka då, OBS kan vara 230 V där, kan vara ett relä som klistrat och håller ventilen i fel läge..

J jonaserik skrev:
Eftersom du inte verkar ha tummen mitt i handen , koppla ur den vid kortet och se om den går tillbaka då, OBS kan vara 230 V där, kan vara ett relä som klistrat och håller ventilen i fel läge..
fick igång skiten.
Kopplade bara in den i strömmen igen o nu funkar allt.
Helvetes jävla manick!!!
Dags o byta eller va de nån engångsgrej?
Första gången detta händer på 11 år typ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.