130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Hej, helt galet av elfirman att ta betalt av en som dom inte ens har som anställd o inga kostnader för! Det är en deal mellan skolan o elfirman om det ska utgå nån ersättning dom emellan, inget du som privatperson ska nåt för.Bara ett sätt för elfirman att tjäna ännu mer stålar tyvärr.S Snickesnickarn skrev:Hej,
Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Svaret är inte enkelt men till att börja med är frågan om praktikant har lön från företaget eller är han en kassa ko som företaget tjänar pengar på, skulle det å andra sidan utgöra en kostnad för företaget på så sätt att praktikant tar upp resurser så känns det väl snarare motiverat med lägre kostnad för elektriker och praktikant gratis ... Du ska inte betala för företagets åtagande mot praktikant / skola. Är det däremot ett 2 mans jobb som utförts så får du väga det mot var 2 elektriker skulle kostat samt ställs frågan, skulle det tagit kortare tid.
Finns inget som hindrar företag att fakturera men det ska vara kommunicerat med dig som kund också. Förslagsvis så tar du diskussionen med företaget och förklarar hur du ser på det....
Finns inget som hindrar företag att fakturera men det ska vara kommunicerat med dig som kund också. Förslagsvis så tar du diskussionen med företaget och förklarar hur du ser på det....
Oavsett så ska inte en kund betala för en praktikants tid om denne inte lyfter lön från företaget. Vi kan lika gärna vända på det och säga att tack vare att de hade hjälp av praktikanten kunde de nu utföra det här jobbet eftersom övriga elektriker var upptagna på företaget. Det kostar ju inte företaget mer att ha med praktikanten ute hos kund.S swedjeep skrev:
En praktikant som inte får lön är där i utbildningssyfte, företaget ska i första hand lära ut hur det är att arbeta och hur det rent praktiskt fungerar ute på jobb. De ska inte ta betalt av kund för det och det ger företaget en hel del tillbaka att ha praktikanter.
Exempel är att de potentiellt har en nyexaminerad elektriker att anställa framöver, de får under praktiken hjälp med lättare arbetsuppgifter och de hjälper branschen att se till att fler kvalificerade elektriker kommer ut på marknaden.
Ring praktikanten och fråga om han fick lön. Då får man veta om dom är schyssta mot eleven eller om dom är bedragare.emmschen skrev:Det kanske är en schysst elfirma han gör praktik hos. Han får kanske lite lön för mödan? Då måste tiden såklart faktureras. 325 kr ink moms är jättebilligt. Kabeln skulle spikas oavsett, och då är det väl bra att praktikanten gör det. Hade han inte haft praktikanten med sig så hade du fått betala 525 kr i timmen för samma arbete, eftersom den färdigutbildade elektrikern hade fått göra det istället. Är du nöjd med det utförda arbetet så hade jag inte tjafsat, utan se det som att du har fått en fin rabatt.
Redigerat:
dessutom OK, det kostar elektrikern att instruera en elev å andra sidan dels han har hjälp av eleven, dels han INTE BETALAR till ngt till elevenS Snickesnickarn skrev:
jag tycker du ska bestrida fakturan
Du har inte anlitat en elev du har anlitat en fullfjädrad elektriker
att han tog med sig en elev - tja, det är upp till honom
Så här funkar det med skollärlingar, jobbar på en plattsättningsfirma , vi har tagit emot både gymnasieelever o vuxenelever sedan många år tillbaka, vi gör det här för att eventuellt hitta den där pärlan som eventuellt vill bli plattsättare o som vi kan anställa efter att han/hon gjort klart sin tid i skolan. Vi ställer inga krav på att personen i fråga ska prestera eller dra in pengar till företaget, han/hon är där för att lära sig hur det går till helt enkelt.Vi tillhandahåller inte arbetskläder, hjälm, skyddsskor eller ID06 utan det får skolan stå för. Vissa skolor kan faktiskt betala en liten peng till firman för att vi tar emot praktikanter. Som jag skrev i första inlägget, det här är en deal mellan skolan o företaget, inget som privatpersoner ska bekosta, företaget har inga utgifter för praktikanten, ligger enbart i företagets intresse om dom vill ta emot praktikanter. Skulle skämmas att fakturera för en praktikant som vi inte betalar nån lön för faktiskt!S Snickesnickarn skrev:Hej,
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Är på bygga hus och Flashback för att läsa störda trådarU Uffe A skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Ja, exakt så. Eftersom det inte föreligger något anställningsförhållande så tänker jag att försäkring står skolan för då praktik- och lärlingstid ingår i utbildningsplanenA Atlas61 skrev:Så här funkar det med skollärlingar, jobbar på en plattsättningsfirma , vi har tagit emot både gymnasieelever o vuxenelever sedan många år tillbaka, vi gör det här för att eventuellt hitta den där pärlan som eventuellt vill bli plattsättare o som vi kan anställa efter att han/hon gjort klart sin tid i skolan. Vi ställer inga krav på att personen i fråga ska prestera eller dra in pengar till företaget, han/hon är där för att lära sig hur det går till helt enkelt.Vi tillhandahåller inte arbetskläder, hjälm, skyddsskor eller ID06 utan det får skolan stå för. Vissa skolor kan faktiskt betala en liten peng till firman för att vi tar emot praktikanter. Som jag skrev i första inlägget, det här är en deal mellan skolan o företaget, inget som privatpersoner ska bekosta, företaget har inga utgifter för praktikanten, ligger enbart i företagets intresse om dom vill ta emot praktikanter. Skulle skämmas att fakturera för en praktikant som vi inte betalar nån lön för faktiskt!
Huruvida man får ta betalt eller inte vet jag inte, men det låter orimligt om man läser om reglerna till syftet med en praktikant. En praktikant ska gå bredvid för att lära sig, en praktikant ska inte göra sysslor som en riktig elektrktriker i detta faller ska göra och inte lyfta lön, detta bryter mot flera konkurrenslagat.
Finns även en lag om jobbtrafficking där personer i beroendeställning utför saker de inte ska göra, som tex att göra jobb själv istället för att gå bredvid för att lära sig som en praktikant ska göra. Tycker det finns flera saker som gör det orimligt att ta betalt för en praktikant. Men felet med det ligger nog inte i just betalningen utan hur praktikanten använda för osund konkurrens bla.
Finns även en lag om jobbtrafficking där personer i beroendeställning utför saker de inte ska göra, som tex att göra jobb själv istället för att gå bredvid för att lära sig som en praktikant ska göra. Tycker det finns flera saker som gör det orimligt att ta betalt för en praktikant. Men felet med det ligger nog inte i just betalningen utan hur praktikanten använda för osund konkurrens bla.
Bestrid fakturan o hävda vad du anser det värt annars gå till Tingsrätten kostar tror jag 550 kr och hävda di rättS Snickesnickarn skrev:Hej,
Mvh
Men merkostnaden får ju kunden betala i alla fall då arbetet tar längre tid. (En praktikant, obs ej lärling, ska inte göra så mycket utan mer se och lära). Detta då man har på löpande tid. Har man beställt fastpris måste ju firman räkna med att det tar lite längre tid med en som ska undervisas och ta med det i priset. Sedan är det ju skillnad på lärlingar också. Finns företag som utnyttjar till max och kräver att arbetslösa ska gå på praktik upp till 6 månader utan att få betalt utan bara ha arbetslöshetsersättning och då kan det röra sig om människor som har lång erfarenhet i yrket och gör ett fullgott arbete men det hänger mest på den handläggare man har på arbetsförmedlingen hur mycket de går med på. Men det gäller väl mest industriföretag. Vet inte om det praktiseras på hantverkarföretag. Är det en duktig lärling som klarar att jobba mer självständigt så att arbetet därmed tar kortare tid så måste naturligtvis dennes timmar tas upp om denne har betalt från firmanP pnilz1 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Du kan ju för fan inte belasta dina kunder med den kostnaden.U Uffe A skrev:en praktikant genererar utgifter för firman och inga inkomster
Sen kan man diskutera nyttan i arbetet denne utför
Är säker på att arbetet tagit längre tid om denne inte varit med och gjort nytta
Kanske det går jämnt ut, vem vet?
Men återkoppla när du fått svar från firman
Inte lönt att fortsätta med fler gissningar fram till dess
Jag har haft praktikanter från olika gaming utbildningar. Jag måste alltså agera handledare åt dessa och nästan ingenting de gör kan jag använda i mitt spel. (vissa är duktigare än andra dock).
Jag ser det som min plikt som företagare att se till studenter i branschen får sina timmar praktik som krävs för examen.
Nej, priset ska vara det samma oberoende om hantverkaren jobbar själv eller har med sig 20 praktikanter. Kunden ska inte betala för skolelevers obetalda närvaro. Företaget får räkna hem den eventuella kostnaden det innebär att låta någon gå bredvid i potentialen att få en bra anställd i framtiden, alternativt sin goda vilja. Det finns faktiskt hantverkare som har en sådan.J Jamtstårsa skrev:
Om alla resonerade som du men jag tror det är rätt ovanligt men helt rättP Paxman skrev:Nej, priset ska vara det samma oberoende om hantverkaren jobbar själv eller har med sig 20 praktikanter. Kunden ska inte betala för skolelevers obetalda närvaro. Företaget får räkna hem den eventuella kostnaden det innebär att låta någon gå bredvid i potentialen att få en bra anställd i framtiden, alternativt sin goda vilja. Det finns faktiskt hantverkare som har en sådan.
Firman betalar väl ingen lön till praktikanten .så det blir ju helt orimligt att firman ska ta betalt från dig!?S Snickesnickarn skrev:Hej,
Mvh