130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Var anser du dig hitta stöd för kopplingen mellan ett företags kostnad och dess rätt att fakturera? I Sverige råder fri prissättning och är inget annat avtalat gäller i första hand konsumenttjänstlagen och dess bestämmelser om prissättning som väldigt förenklat säger att priset ska vara skäligt. Mig veterligt finns varken i lag eller rättspraxis någon absolut koppling mellan företagets kostnad och fakturerat timpris av den art du verkar hävda.W Andreas skrev:
Det är inte i sig förbjudet att köpa något (väldigt) billigt och sedan sälja det (väldigt) dyrt.
Välkommen hit!
Konsumenttjänstlagen. Eller har du någon källa på att en elfirma inte skulle få fakturera för en "lärling". Är inget annat avtalat ska priset vara skäligt. Var hittar du stöd i lagstiftning, eller övriga rättskällor, att denna elfirmas prissättning är oskälig?Forlowt skrev:
Jag hade över en elektriker för ett enklare enmansjobb (typ tråd i dosor) och dom valde att ta med en praktikant eller lärling utan mitt godkännande. Då de också hade den dåliga smaken att fakturera nästan fullt för båda så ringde jag upp och krävde att de skulle stryka praktikantens timmar, då han de facto inte tillförd något mervärde för någon annan än firman. Jag tror dom försöker, 3 av 5 betalar säkert för dom inte "vågar" krångla. Sånt skitbeteende ska man sätta stopp för.
Eftersom praktikanten inte feriearbetade så kan han inte jämställas som praktikant enligt den texten.K KB-U skrev:Installationsavtalet16 november 2020 – 30 april 2023
2 KAP ANSTÄLLNING
§ 5 Anställning av praktikant
Praktikant får anställas under högst fyra månader i följd. Om praktiktiden överstiger fyra månader eller redan vid anställningens början beräknas bli av minst denna varaktighet ska dock anställningen ske enligt § 1 i detta kapitel och yrkesutbildningsavtalet. (Se också 7 Kap § 1 punkt 3.)
Anmärkning
Med praktikant avses den som i anslutning till studier vid gymnasieskola har att inhämta praktisk erfarenhet av installationsarbete antingen före eller under studietiden. Elev i gymnasieskolan som feriearbetar jämställs med praktikant. (Ang. praktikant som deltar i ackordsarbete, se 7 Kap § 3 punkt 7.)
7 KAP LÖNER M.M.
§ 1 Allmänt
3. Lönebestämmelserna gäller inte praktikanter. Överenskommelse om lön och övriga anställningsvillkor får därför i varje enskilt fall ske mellan arbetsgivaren och praktikanten.
Källa: [länk]
T Tompafix skrev:
Nu tar det ju betalt för en tjänst som inte går att sälja, enligt https://lagen.nu/dom/ad/2012:59 så är APU inte att arbeta utan att lära sig. Det är således inte lagligt möjligt att ta låta en APU student utföra ett arbete.Alfredo skrev:
U Uffe A skrev:en praktikant genererar utgifter för firman och inga inkomster
Sen kan man diskutera nyttan i arbetet denne utför
Är säker på att arbetet tagit längre tid om denne inte varit med och gjort nytta
Kanske det går jämnt ut, vem vet?
Men återkoppla när du fått svar från firman
Inte lönt att fortsätta med fler gissningar fram till dess[/QUOTE
Den firman som tar emot en praktikant får betalt från skolan.
Där min grabb praktiserar får företagaren 15000 per kvartal.
Det kanske mest vidriga är att praktik kostar "ingenting". Arbetskraften är ju gratis. Visst, man kanske räknar med upphämtning/lämning av grabben på morgonen och alternativt arbetskläder, men 325kr/h för en praktikant tycker jag är lurendrejeri. Riktigt uselt.S Snickesnickarn skrev:
Ja mycket ska man höra. Bestrid fakturan. Du ska inte betala något för gymnasielärlingen. Lärlingen får ingen lön från företaget. Får lärlingen det under skoltid är det fel. Kolla med skolans rektor om läget är mitt råd.S Snickesnickarn skrev:Hej,
Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Det låter helt orimligt att ta betalt för en gymnasiepraktikan. De får inte betalt och skall inte belasta elektrikerföretaget mer än att de får hjälpa till. Inte ens maten betalat elfirman för. Den står skolan för.