Installationsavtalet16 november 2020 – 30 april 2023

2 KAP ANSTÄLLNING
§ 5 Anställning av praktikant
Praktikant får anställas under högst fyra månader i följd. Om praktiktiden överstiger fyra månader eller redan vid anställningens början beräknas bli av minst denna varaktighet ska dock anställningen ske enligt § 1 i detta kapitel och yrkesutbildningsavtalet. (Se också 7 Kap § 1 punkt 3.)

Anmärkning
Med praktikant avses den som i anslutning till studier vid gymnasieskola har att inhämta praktisk erfarenhet av installationsarbete antingen före eller under studietiden. Elev i gymnasieskolan som feriearbetar jämställs med praktikant. (Ang. praktikant som deltar i ackordsarbete, se 7 Kap § 3 punkt 7.)

7 KAP LÖNER M.M.

§ 1 Allmänt

3. Lönebestämmelserna gäller inte praktikanter. Överenskommelse om lön och övriga anställningsvillkor får därför i varje enskilt fall ske mellan arbetsgivaren och praktikanten.

Källa: https://www.sef.se/SysSiteAssets/me...avtal/installationsavtalet_2020-2023_webb.pdf

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det verkar nog inte vara helt rätt att ta betalt för en praktikant som gör sin utbildningspraktik, ser man på https://www.foretagarna.se/juridisk...-en-praktikant-for-att-gora-jobb-pa-foretaget Så är det glasklart att praktikanten inte skall ersätta anställd utan endast vara med och titta och lära sig. Ifall praktikanten utför arbete så har denne rätt till lön och är inte längre en praktikant... Så bestrid fakturan och betala för den riktiga elektrikern. Du har ju dessutom fått betala mer än ifall han kom själv iom att han också har handlett som du blivit fakturerad för.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Dannnnnnne
S Sir Duke skrev:
Samt att firman får betalt från skolan.
Var finns den här informationen att ta del av? Jag har aldrig hört talas om att ett företag får ersättning för att ta emot praktikanter tidigare.

U Uffe A skrev:
Då lägger jag ner mitt försök till att hjälpa dig
Nästa gång du tar in en elfirma för ett jobb så gör klart för dom att du inte accepterar att du ska betala för en praktikant
Sen tycker jag också att du ska berätta för dom att deras timdebitering är alldeles för låg
Lycka till
U Uffe A skrev:
Då lägger jag ner mitt försök till att hjälpa dig
Nästa gång du tar in en elfirma för ett jobb så gör klart för dom att du inte accepterar att du ska betala för en praktikant
Sen tycker jag också att du ska berätta för dom att deras timdebitering är alldeles för låg
Lycka till
Uffe du är helt och hållet ute och cyklar dessutom riktigt vilse…

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Arbetsgivare får dessutom upp till 16k för att ta emot en elev. Just för att deras kostnader ökar. De får knappast dubbeldebbitera skolverket och beställare
När det gäller lärlingar ja! Men det här var en vanlig praktik som eleven inte fick tillgodoräkna sig som lärlingstimmar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Rent juridiskt vet jag inte men finner det märkligt. När jag pluggade till sjuksköterska fick praktikplatsen betalt, pengarna skulle tex täcka materialet jag förbrukade i lärandesyfte. Under tiden jag hade praktik blev man ganska självgående och som en ”extra” personal. Samtidigt tar ju frisörelever betalt så alla skolor betalar kanske inte praktikplatsen?

Om hade vore du hade jag ringt skolan och frågat.

S Snickesnickarn skrev:
Fast jag är inte ute efter gissningar som sagt. Återkommer till fråga: Får man debitera en outbildad skolelev som elektrikerlärling?

edit: oklar elektrikerelev
Hur vet du att han var outbildad han har väl läst massa kurser eller ?

T Tompafix skrev:
Arbetsgivare får dessutom upp till 16k för att ta emot en elev. Just för att deras kostnader ökar. De får knappast dubbeldebbitera skolverket och beställare
Har du fakta på dessa16k?

S Snickesnickarn skrev:
Jag blir nyfiken på vilka utgifter de belastar företaget med? Förutom att ta upp tid från elektrikerna…
Vänd dig till Elektrikerfacket för svar. Dom måste kunna svara på frågan vad det är som gäller.

S Snickesnickarn skrev:
Hej,

För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.

Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..

Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?

Mvh
Kontakta skolan där lärlingen utbildas. Tror de har bra koll på dels om det är lagligt, vilket du efterfrågar, att debitera för lärlingens arbete.
De har förmodligen också en tanke rent moraliskt om de anser det vara ok. Lek med tanken att lärlingen inte får en krona. Å andra sidan om så var fallet, skall det då ses som lön!? Och för vilket arbete - som elektriker?

// Niklas

• Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Sittställning
Ääähhh kom igen diskussionen har spårat på många håll här nu.

Om praktikanter inte räknas som arbetskraft och inte får ersätta ordinarie personal så är det inte alls rimligt att betala för denne. Om företaget vill ge lön till praktikanten får stå för som man kan fan inte debitera slutkund för allting hela jävla tiden, deras val deras kostnad....

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Hej,

Mvh

bestrid summan för detta. Som praktikant är det ej debiterbart, är han däremot Lärling är det skillnad.
Då betalas lärlingslön

• Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är något som företaget skulle ha redovisat före att de tar med sig en lärling och hur mycket de skulle debitera dennes hjälp. Då hade du kunnat säga vad du tyckte. Prata med företaget och ta ett samtal till Hallo konsument.
Även Villaägarns juridiska avdelning kan behjälplig. Gratis om du är medlem, medlemsavg. ca 400,00/år.
H HEM2121 skrev:
Det är något som företaget skulle ha redovisat före att de tar med sig en lärling och hur mycket de skulle debitera dennes hjälp. Då hade du kunnat säga vad du tyckte. Prata med företaget och ta ett samtal till Hallo konsument.
Även Villaägarns juridiska avdelning kan behjälplig. Gratis om du är medlem, medlemsavg. ca 400,00/år.
Det kostar 510kr om året att vara med i Villaägarnas riksförbund.

K Kjol skrev:
Har du fakta på dessa16k?
T Tompafix skrev:
Är ju inte säkert att det företag du anlitat sökt bidraget, men de har möjlighet att göra det.
[länk]

Bockamålen Bockamålen skrev:
När det gäller lärlingar ja! Men det här var en vanlig praktik som eleven inte fick tillgodoräkna sig som lärlingstimmar.
Gäller även gymnasieelever. Se mitt inlägg #42

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.