130 893 läst ·
292 svar
131k läst
292 svar
325kr/h för gymnasiepraktikant
Hejsan
Du kan fundera på detta ring hans skola och prata med läraren om detta och ringa facket och fråga om detta är lagligt. Praktikanten får inga pengar men kanske tar skolan ut en avgift av el-företaget för att finansiera utbildningen 325 + moms är häftigt för en praktikant (8 tim ink moms 3,250 kr) . Hade ett liknade fall 1 rörmokare kom med 1 lärling + en praktikant han gjorde ingenting som jag såg. Installation var 2 toaletter, 3 dusch blandare och 2 handfat med blandare. När dem var klara ville dem att jag skulle godkänna 24 tim arbete. Icke sa nicke betalade 16 tim till slut.
Ni/du måste lära er att fråga om kostnader innan räkningen kommer.
Du kan fundera på detta ring hans skola och prata med läraren om detta och ringa facket och fråga om detta är lagligt. Praktikanten får inga pengar men kanske tar skolan ut en avgift av el-företaget för att finansiera utbildningen 325 + moms är häftigt för en praktikant (8 tim ink moms 3,250 kr) . Hade ett liknade fall 1 rörmokare kom med 1 lärling + en praktikant han gjorde ingenting som jag såg. Installation var 2 toaletter, 3 dusch blandare och 2 handfat med blandare. När dem var klara ville dem att jag skulle godkänna 24 tim arbete. Icke sa nicke betalade 16 tim till slut.
jag tror att dom absolut kan ta betalt för praktikanten om dom vill, juridiskt vet jag inte vad som skulle stoppa dom?S Snickesnickarn skrev:
en lärling är ju inte heller helt utbildad utan gör ju sin praktiska utbildning hos arbetsgivaren, men med en liten summa i lön! Han är inte heller självständig och får t ex inte jobba med vad som helst utan överseende det första året.
skulle jag ta in ett annat företag under mig, kan jag såklart fakturera för det företaget med även om det inte finns något anställningsavtal mellan oss!
däremot tycker jag det är helt fel av företaget och tror nog att en dialog ska lösa det!
jag jobbar själv som elektriker och tackar nä till praktikanter för att jag anser att jag har svårt att fylla både deras och min tid. Dessutom anser jag inte att jag kan kräva att en praktikant ska utföra ett arbete som någon beställt av en elfirma.
Lycka till!
Nej, skolan tar inte ut ngn avgift.P PEmde skrev:Hejsan
Nu är dom ju inte ute första året utan kommer först andra året som även denna killen verkar ha gjort men ja då tar vi betalt enligt paket pris (fastpris) annars så förlorar man ju pengar om praktikanten jobbar gratis med det man annars skulle fått betalt förJ Jamtstårsa skrev:
Redigerat:
Nu har jag inte läst alla svar, men det borde möjligtvis inte vara rimligt att betala för en praktikant som inte lyfter lön och som har APL. Arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiet alt. går lärlingsprogram på gymnasiet (dvs inte det de flesta av oss tänker när vi pratar om lärlingar, utan en gymnasieungdom som läser 50% av sin gymnasietid ute på företag går ett s.k. lärlingsprogram).
Sverige är helt tappat. Här är nån som tycker att 325 kr/h för en praoelev är "billigt".U Uffe A skrev:
TS, naturligtvis ska du betala noll kronor för eleven. Du har varit mycket generös genom att låta elektrikern undervisa på din bekostnad.
Den här faktureringen är bara ett bisarrt symtom på den genomsjuka bransch hantverk i Sverige är.
Nästa steg är att de tar materialkostnad för skiten de lämnat på porslinet i toan. Det finns inga gränser för vissa svenska hantverkares fräckhet längre. Och minsta ifrågasättande leder till den största indignation och förnärmelse; "jaha, ska jag åka till jobbet GRATIS då eller?", "Passar det inte kan du ju försöka dig på det själv!" eller varför inte "vi tar egentligen inte så små jobb men för en halv miljard, uppvaktning på min födelsedag och fotmassage så fixar vi det."
Känns mycket märkligt att ta med sig en praktikant utan att informera om det i förväg och ta så pass mycket betalt. Di beställde väl en elektriker och kunde inte förutse att han skulle ta med en praktikant. Sådant här som gör att hantverkarbranschen får dåligt rykte. Om jag behöver så brukar jag alltid ta offert innan eller komma överens om fast pris. Sen får dem komma 5 st om de vill. Tror inte du behöver betala detta men ser inte vilken kommunikation du haft med elektrikern.S Snickesnickarn skrev:Hej,
Kontaktade en elfirma för att få hjälp med eldragningar i huset.
För jobbet kom en erfaren elektiriker som också hade med sig en 17-årig kille som går andra året på elgymnasiet. Han hade praktik i ett par veckor genom skolan.
Han var med och spikade kabel och gjorde enklare kopplingar. Allt med guidning av elektrikern.
Jag har inget emot att ha med folk som är under utbildning, så tänkte att även om han tog upp endel tid av elektikern så bidrog jag till att nya elektriker kommer ut i branschen.
Men snacka om att jag blev paff när fakturan kommer… de har debiterat honom som lärling och hans kostnad är då 200kr mindre per timme än en fullfjädrad elektriker.
Jag har varit hemma under hela arbetet och haft en god kontakt med både elektrikern och skoleleven, och vi har pratat vid frukosten om hans praktik, där han även berättat att hans tid under praktiken tyvärr inte är timmar han får tillgodose sig som lärlingstimmar.
Hur ska jag ställa mig till att hans tid är debiterad på fakturan? Det handlar ändå om ganska många timmar, så summan är inga småpengar..
Får elfirman debitera vem som helst som lärling, även om det är en skolpraktikant som firman inte ens har några utgifter för, och som inte är en anställd i firman?
Mvh
Trist för dig.
13th Marine skrev:
Om arbetsgivaren får merkostnader i samband med att praktikanten är där så kan en kompensation verka rimlig. Kostnaden hamnar ju alltid på slutkund i vilket fall men 325+moms låter väl blodigt för något som känns som ett servicearbete.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Hej
För min elektriker var det självklart att inte ta betalt för sin praktikants timmar.
Däremot så betalade jag elektrikern full timpeng, 590:-/h inkl moms, för att hämta och köra hem honom. Vilket i praktiken innebar att jag betalade runt 130kr/h för praktikanten, (timmar på plats). Fullt rimligt enligt mig då han faktiskt fick en hel del gjort.
För min elektriker var det självklart att inte ta betalt för sin praktikants timmar.
Däremot så betalade jag elektrikern full timpeng, 590:-/h inkl moms, för att hämta och köra hem honom. Vilket i praktiken innebar att jag betalade runt 130kr/h för praktikanten, (timmar på plats). Fullt rimligt enligt mig då han faktiskt fick en hel del gjort.
Det är skolan som ersätter den merkostnaden. Det är klart att man inte fakturerar kunden. Hade du accepterat att betala 30% mer för en klippning där en frisör och dennes praktikant klipper lite var? Hör du inte själv hur sjukt det låter?P pnilz1 skrev:
Hej!
Nej, oavlönad praktikant får de absolut inte ta betalt för. Lärling absolut, de brukar kosta halva lönen eller däromkring. Men det var ju inte fallet nu, det var en 17-åring som gjorde sin praktik under gymnasiet och det ska inte du betala för. Som du säger så var du schysst från början som lät praktikant vara med och ”sinka” ordinarie.
Nej, oavlönad praktikant får de absolut inte ta betalt för. Lärling absolut, de brukar kosta halva lönen eller däromkring. Men det var ju inte fallet nu, det var en 17-åring som gjorde sin praktik under gymnasiet och det ska inte du betala för. Som du säger så var du schysst från början som lät praktikant vara med och ”sinka” ordinarie.
Hej, sorry, det är jag som inte har koll på facktermerna här. Praktikant syftar jag nog på enligt vedertagna termer. Det var en gymnasiegrabb, utsänd från skolan och helt utan lön. Hade han fått någon lön från firman så hade jag ställt mig positiv till att på något sätt sponsra det, vi behöver fler duktiga hantverkare!S Snickesnickarn skrev:Fast hade det varit en lärling, som är anställd av bolaget och har en klar utbildning i grunden så hade jag såklart inte motsatt mig hans tid på fakturan. Har haft ellärlingar på jobb i mitt hus tidigare. Men detta var alltså en gymnasieelev på praktik. Han går alltså i skolan fortfarande och är inte ute i arbetslivet ännu..
I ditt fall verkar det också vara en oavlönad praktikant som firman debiterar dig för, vilket jag bara ser som ett rätt illa utnyttjande. Det heter att "en praktikant inte får ersätta ersätta ordinarie arbete", och därmed borde det vara ganska självklart att man inte kan ta betalt för en praktikant. Utöver detta tror jag det är svårt som ägare av ett bolag att debitera för ett arbete som någon du inte har anställd har utfört.
Praktikanter kan inte faktureras ut, facken skulle gå i taket då de anses anställda, dessutom t.v. då det är konkludent utan avtal. Uppsidan med att ta emot praktikanter är långsiktig, man prövar potentiella rekryteringar, visar din firma som attraktiv och möjliggör att det överhuvudtaget finns några att tjäna pengar på genom anställning i framtiden. Många hantverkare borde iofs vara fruktansvärt mycket billigare men marknaden är ju dopad. Eftersom det juridiskt inte är några skyddade yrkestitlar kan ju vem som helst kalla sig t.ex. snickare, eller värstingen - entreprenör, utan utbildning eller elektriker med bara gymnasieutbildning, studielånsfritt bli en fakturarad i någon av alla tusentals firmor med namnprydda skåpbussar. Det räcker även jobba ihop 70% av levebrödet om man ROTar, 30% betalas man av andras intjänade skattepengar som belöning för att inte fuska. Det är en säljarens marknad utan like, ibland undrar jag om det är för få hantverkare, eller om vi alla blivit för välbeställda, tafatta och inte tror vi ens duger som montörer. 325kr i timmen för att klamra kabel, man tror inte det är sant. Uppskattningsvis är 5% av landets hantverkare i nivå av skicklighet och kunnade att nå 1000kr/h. De minst skickliga 5% skulle ligga mer runt 150kr/h. I verkligheten landar skickliga kanske på 800kr/h men mot bakgrund av bulken som tyst tar rygg och ligger löjligt högt på 400-600kr/h borde de ta 1600kr/h. Detta tror jag är felet, vi är för snåla, lättlurade och oförmögna att bedöma ett kvalitetsarbete för att fatta att en riktig yrkesmänniska är något i särklass.