2 506 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
30 tals hus med eternittak, ta bort eller bygga över?
Är i tankarna att förvärva ett gammalt torp, huset är från 30 talet med brutet tak och eternit. Jag vill nu lägga nytt tak, ska jag ta bort eterniten eller bygga över och läkta på den istället?
Det beror på dina prioriteringar. Vill du ha en billig renovering så kan du lägga plåt på eterniten, jag tror plannja har sån plåt. Jag bytte tak för ett drygt år sedan och ville tilläggsisolera mm, så jag tog bort eterniten. Det var gratis att dumpa på tippen och tog några dagar att ta ner och köra bort eterniten.
Okey pelpet, jag tror jag plockar bort det med. Vad hade du för speciella skydd när du gjorde det?
FFP3 andningsskydd och en dag när det blåste en del uppe på taket struntade jag i den också. Efternitskivorna är skruvade så det dammade ingenting då jag skruvade loss dem, och skulle det ha kommit något damm så hade det blåst bort. Finns inte en chans att jag fick i mig något damm. Det enda som dammade var när jag slängde eterniten i containern på soptippen. Handskarna åkte i skräpet efteråt och så tvättade jag kläderna.
Hade det handlat om att jag hade tvingats borra, såga och bryta eternit hade jag använt bättre skydd.
Jag kan lägga till att jag tillhör de mer liberala i synen på eternit på bygghus.
Hade det handlat om att jag hade tvingats borra, såga och bryta eternit hade jag använt bättre skydd.
Jag kan lägga till att jag tillhör de mer liberala i synen på eternit på bygghus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden