Min systerdotter o sambo nyligen köpt ett 30-talshus och går och funderar på att byta fasaden då den är lite av ett fuskjobb som kompletterades på 80-talet.
Ursprungligen var det en reverterad fasad men tidigare ägare har spikat på skivor som ska likna tegel - se bilder.
Det har också gjorts lagningar runt fönster som är ganska osnygga och huset är dåligt isolerat - varmt på sommaren och kallt på vintern.
Ett företag i Helsingborg rekommenderar STO-system och att de i så fall ska riva hela fasaden inkl den gamla putsen och ersätta med isolerad STO-fasad - till en ganska hög kostnad… Ca 500 KSEK.
Vore intressant att höra vad andra rekommenderar! Själv tycker jag det vore lite tråkigt med STO- fasad på ett 30-talshus, men ska det bli bättre isolering är det kanske svårt med andra lösningar?
Nåväl - tacksam för tips och synpunkter!
/Björn
Ursprungligen var det en reverterad fasad men tidigare ägare har spikat på skivor som ska likna tegel - se bilder.
Det har också gjorts lagningar runt fönster som är ganska osnygga och huset är dåligt isolerat - varmt på sommaren och kallt på vintern.
Ett företag i Helsingborg rekommenderar STO-system och att de i så fall ska riva hela fasaden inkl den gamla putsen och ersätta med isolerad STO-fasad - till en ganska hög kostnad… Ca 500 KSEK.
Vore intressant att höra vad andra rekommenderar! Själv tycker jag det vore lite tråkigt med STO- fasad på ett 30-talshus, men ska det bli bättre isolering är det kanske svårt med andra lösningar?
Nåväl - tacksam för tips och synpunkter!
/Björn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bortser man från behovet av ytterligare isolering och energibesparing så finns ju möjligheten att revetera om huset ungefär som det var gjort i original. Alltså någon form av putsbärare (nät, keramiska plattor etc) och sedan hydrauliskt kalkbruk som stänkputsas med infärgad puts eller målas med silikatfärg.
Har själv gjort det för ca 10 år sedan på mitt hus som är byggt 1948.
Om du isolerar mera så måste du beakta var daggpunkten hamnar i väggen / ventilera den. Det finns ju normalt ingen fullgod fuktspärr på insidan i gamla hus.
Om du isolerar mera så måste du beakta var daggpunkten hamnar i väggen / ventilera den. Det finns ju normalt ingen fullgod fuktspärr på insidan i gamla hus.
Tack för svar! Tänker du då att man skulle riva ned både de tillagda tunna tegelplattorna och den gamla reverterade fasaden, eller bara den nyare? Precis som du säger så är det nog ingen vidare fuktspärr i väggen så därför är jag också lite skeptisk till att isolera utifrån.M MagHam skrev:Bortser man från behovet av ytterligare isolering och energibesparing så finns ju möjligheten att revetera om huset ungefär som det var gjort i original. Alltså någon form av putsbärare (nät, keramiska plattor etc) och sedan hydrauliskt kalkbruk som stänkputsas med infärgad puts eller målas med silikatfärg.
Dom har spiktegel som är fogat med riktigt murbruk det är inga skivor som du visar på bilderna..Björn Arnsvik skrev:
Nej skulle jag säga med STO..Björn Arnsvik skrev:
Bättre med en putsbärare och tex. Webers traditionella puts..
Då kan ni välja om ni vill ha spritputsad yta eller varför inte en stänkputsad yta med lite dekorationer runt fönster och dörrar..
Tack! Och bra - ser nu att det är riktig fog - fick det bara beskrivet som skivor men spiktegel är det!J Jansson69 skrev:Dom har spiktegel som är fogat med riktigt murbruk det är inga skivor som du visar på bilderna..
Nej skulle jag säga med STO..
Bättre med en putsbärare och tex. Webers traditionella puts..
Då kan ni välja om ni vill ha spritputsad yta eller varför inte en stänkputsad yta med lite dekorationer runt fönster och dörrar..
Och bra - tänker också att det hade varit bättre/mer rätt mht husets ålder att använda traditionell puts. Dum fråga kanske men hur mycket måste man ta ned förutom spikteglet - måste man ta bort även originialputsen helt?
Nej inte om ni lägger tex. Isolering som ni mekaniskt fäster in i väggen och sedan putsar på det..Björn Arnsvik skrev:
Tack! Och bra - ser nu att det är riktig fog - fick det bara beskrivet som skivor men spiktegel är det!
Och bra - tänker också att det hade varit bättre/mer rätt mht husets ålder att använda traditionell puts. Dum fråga kanske men hur mycket måste man ta ned förutom spikteglet - måste man ta bort även originialputsen helt?
Ska fönster bytas eller behållas?
Skulle personligen satsa på någon vindtätt men inte allt för isolerande. Självklart diffusionsöppen.
Huset ändrar karaktär väldigt mycket med ändrad tjocklek på väggarna. Mer än några cm skillnad syns tydligt.
Skulle personligen satsa på någon vindtätt men inte allt för isolerande. Självklart diffusionsöppen.
Huset ändrar karaktär väldigt mycket med ändrad tjocklek på väggarna. Mer än några cm skillnad syns tydligt.
Fönster ska vara kvar!AXS skrev:
Och även där håller jag med - isolering så att fönstren ”sjunker in” tycker jag också vore synd.
Om man bara tar bort tegel och putsar om med tex kalkbruk så borde det väl bli diffusionsöppet?
Klicka här för att svara