15 232 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
30 m EKKJ 4x2,5+2,5 till lillstugan rimligt?
Jag frågade efter förimpedansen hos min leverantör, de siffror jag fick var följande:
Lägsta jordslutningsström = 647 A
Lägsta tvåfasig kortslutningsström = 1.068 A
Högsta trefasiga kortslutningsström =1.463 A
Högsta jordslutningsimpedans = 0,343 ohm.
Kan jag räkna ut förimpedansen med dessa värden?
Vad innebär värdena i praktiken, vad betyder allt?
Lägsta jordslutningsström = 647 A
Högsta jordslutningsimpedans = 0,343 ohm.
Kan jag räkna ut förimpedansen med dessa värden?
Vad innebär värdena i praktiken, vad betyder allt?
Förimpedansen i ditt fall är "Högsta jordslutningsimpedans" för uträkning av utlösningsvillkoret.
Jepp, spänningsfaktorn.
Aha, 0,343 ohm är väl rätt ok värde, bor mitt i skogen, men har troligtvis en 10Kv ledning som passerar kanske 20 meter utanför tomten. Någon Km bort är det rejäl högspänning, går nog till grannkommunen.
Lägsta jordslutningsström = 647 A, blir det en kortslutning mellan fas-jord, så kan näter mata minst 647 A? Är det rätt tolkat?
Vad menas med dessa då:
Är punkten tusentalsavgränsare, att det menas 1068 A?
Lägsta jordslutningsström = 647 A, blir det en kortslutning mellan fas-jord, så kan näter mata minst 647 A? Är det rätt tolkat?
Vad menas med dessa då:
Är punkten tusentalsavgränsare, att det menas 1068 A?
Jo, det är rätt OK, du kommer inte direkt lida några problem av för hög Zföre.-PC- skrev:
Japp. Det krävs en viss mängd pulver för att garantera att säkringarna löser tillräckligt snabbt.
Det betyder bl.a. att du inte behöver köpa säkringar och JFB som är designade för mer än 6kA, vilket är lite billigare än 10kA.
Det betyder säkert något mer, som jag inte har koll på ...
Ja, det måste det vara. Det heter väl starkström va ...
Vi har 0.35 ohm, och det gör att det funkar att avsäkra 22 meter lång 1,5 kvmm ledning (44m ledarlängd) med C10 säkring. Gränsen gick vid nästan det dubbla, innan snabbare eller lägre säkring krävs.-PC- skrev:
Men med allt för hög Zföre så kan det bli så tråkigt att man måste använda 2,5 kvmm ledare till C10 eller använda B10, i all installation i huset.
(eller kan man kräva nätägaren på bättre anslutning?)
Klicka här för att svara