15 232 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
30 m EKKJ 4x2,5+2,5 till lillstugan rimligt?
jag blev också hänvisad till andra gubbar för tjejen i växeln fattade ingenting när jag frågade om förimpedans, hon verkade fnissa till lite så ordet kanske kan uppfattas som snuskigt...
så frågade hon vad det var, då försökte jag förklara på ett enkelt sätt att det är styrkan på elnätet som matar min fastighet, JAHAAAA du menar dina huvusdäkringar, det där med ampere...
nee inte riktigt...
så frågade hon vad det var, då försökte jag förklara på ett enkelt sätt att det är styrkan på elnätet som matar min fastighet, JAHAAAA du menar dina huvusdäkringar, det där med ampere...
nee inte riktigt...
Visst, men n'toperatören är skyldig att svara på frågan så varför ska man behöva mäta själv? Dessutom är det inte alla som har tillgång till den utrustningen. Det framräknade värdet ska vara mer än bra nog för en villakund, ligger man så på gränsen så dimensionerar man om sin ända så att man har bättre marginaler
mats_o : Det är väl högst lämpligt att elektrikern/ eller den person som står för behörigheten för jobbet har tillgång till en installationtester.
Annars borde man nog välja någon annan elektriker.
Men du har rätt i att elleverantören skall kunna få fram förimpedansen i deras avslutningspunkt.
Annars borde man nog välja någon annan elektriker.
Men du har rätt i att elleverantören skall kunna få fram förimpedansen i deras avslutningspunkt.
Dags för uppdatering. Missade precis ett samtal från EON men fick allt inspelat på svararen av teknikern som ringde upp och rabblade värden. När jag sedan läser en annan tråd och får förklaringen att ZI² = RK²+XK² blir jag lite fundersam.
De värden jag fick var:
IK 830 A - (med reservation för felhörning om det var IK eller JK)
ZI 0,6467 Ω
RK Fas 0,2436
XK Fas 0,1316
Jag kanske åt för många ägg i påsk, men jag får inte 0,2436² + 0,1316² att bli 0,6467².
För mig blir förimpedansen 277 mΩ. 647 mΩ känns i och för sig mer rimligt med tanke på var stugan ligger, men var ligger tankefelet?
De värden jag fick var:
IK 830 A - (med reservation för felhörning om det var IK eller JK)
ZI 0,6467 Ω
RK Fas 0,2436
XK Fas 0,1316
Jag kanske åt för många ägg i påsk, men jag får inte 0,2436² + 0,1316² att bli 0,6467².
För mig blir förimpedansen 277 mΩ. 647 mΩ känns i och för sig mer rimligt med tanke på var stugan ligger, men var ligger tankefelet?
Verkar inte 277 mΩ lite väl bra med tanke på att det är långt utanför tätort och ute på en ö? Visserligen finns det många fastigheter på ön, men jag hade räknat med en betydligt högre förimpedans.
Grannen är elektriker men har inte vågat sig ut till sitt sommarställe ännu. Får fråga om han har mätt upp i sin central någon gång i sommar.
Grannen är elektriker men har inte vågat sig ut till sitt sommarställe ännu. Får fråga om han har mätt upp i sin central någon gång i sommar.
Koppla in dammsugaren eller något annat som drar ca 10 A och mät spänningsfallet (helst vid mätarskåpet annars får du räkna bort din egen installation).
Hos oss faller spänningen ca 10 V vid 10 A, vilket stämmer väldigt bra med given förimpedans och ledningarna fram till vägguttaget från elmätaren.
Hos oss faller spänningen ca 10 V vid 10 A, vilket stämmer väldigt bra med given förimpedans och ledningarna fram till vägguttaget från elmätaren.
Tänker jag fel när jag tycker att det borde väl vara lugnt oavsett då vi har en beräkning som säger att vi klarar C16 så länge vi håller oss under 800 mΩ. Utgår vi då från värsta tänkbara lämnade värde, dvs 647 mΩ så klarar vi ju C16 utan problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag tror det är olika värden. ZI är nog kortslutningsimpedansen, dvs den högsta impedans som nätet kan ha och som används för att räkna på utlösningsvillkoret. Man förutsätter här att nätet är ledlastat till en viss grad så att kablarna är varma. ZI används då för att räkna på utlösningsvillkoret.joflopp skrev:IK 830 A - (med reservation för felhörning om det var IK eller JK)
ZI 0,6467 Ω
RK Fas 0,2436
XK Fas 0,1316
RK/XK tror jag är "driftimpedans" som används för att kolla att utrustningen klarar den maximala kortslutningsströmm som kan uppstå. Denna uppstår ju mellan faserna så jag förstår inte hur värdet 830A kommer in i bilden här då det värdet överensstämmer med driftimpedansen, fast meĺlan fas o nolla.
Det är dock väldigt stor skillnad mellan ZI och RK/XK tycker jag.
Det är synd att de inte kallat detta värde förimpedans eller kanske hellre angett Ik(min) när nu värdet på Ik(max) 830A är redovisat. Eftersom man även anger Rk och Xk för plus och minusföljdsystemen borde samma getts för nollföljdsystemet, så kunde man räkna själv eller se vilka säkerhetsfaktorer de har antagit. Det ser ut som att de använt spänningsfaktor 0.9 och resistansökningsfaktor 1.5, detta ger ju verkligen hängslen och livrem vad gäller Zför.Bo.Siltberg skrev:
Även för nollföljdsimpedansen verkar de tagit i rejält, men det är ju bättre att ange ett högt värde på Zför.
Rk och Xk per fas som joflopp räknat om till Zk = 277mΩ är vad man använder för att bestämma Ik(max) = Uf / Zk som är största möjliga ström vid kortslutning.Bo.Siltberg skrev:RK/XK tror jag är "driftimpedans" som används för att kolla att utrustningen klarar den maximala kortslutningsströmm som kan uppstå. Denna uppstår ju mellan faserna så jag förstår inte hur värdet 830A kommer in i bilden här då det värdet överensstämmer med driftimpedansen, fast meĺlan fas o nolla.
Det är dock väldigt stor skillnad mellan ZI och RK/XK tycker jag.
Vid kortslutning mellan faser som du nämner blir Ik = Uh / 2*Zk alltså (√3 / 2) * Ik(max) dvs något mindre.
Eftersom joflopp hade problem att få värden från EON verkar det som att man får ta deras teoretiska uppgifter med en nypa salt. ByggaHus hempulare står kanske för majoriteten av folk som frågar efter dessa uppgifter.