Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra val! Det kan vara värt att försöka få säljarna att gå med på någon typ av ersättning men det kanske ni redan har försökt. Tur att ni har ekonomi att ordna en ny lösning och att ni fått 2 år på er från kommunen, lycka till!
Man bara blir så förbannad att behöva drick kiss o bajsvatten och tvättvatten . Den siste idioten är inte född ännu ..

harry73
Vad händer med ditt avloppsvatten efter trekammarbrunnen?
Har du bilder?

Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
Fråga ?.. Har kommunen gjort ett fel här ?. Troligen så har vi 2 grannar till med samma fel.
Jag tror inte det.

Miljöbalken lägger allt ansvar på verksamhetsutövaren, så fastighetsägaren. I trådens fall du själv och före du blev ägare, säljarna. Kommunen har inget ansvar annat än att handlägga de ansökningar om tillstånd eller anmälningar som kommer in från verksamhetsutövarna. Och att driva tillsyn om det kommer in en anmälan eller de annars får kännedom om ärendet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det.

Miljöbalken lägger allt ansvar på verksamhetsutövaren, så fastighetsägaren. I trådens fall du själv och före du blev ägare, säljarna. Kommunen har inget ansvar annat än att handlägga de ansökningar om tillstånd eller anmälningar som kommer in från verksamhetsutövarna. Och att driva tillsyn om det kommer in en anmälan eller de annars får kännedom om ärendet.
Hur kan det ha gått så lång tid utan efterföljande inspektion av anläggningen från kommunen?.

• Dokument med text om lagar och föreskrifter relaterade till miljöskydd på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bunt dokument med text och diagram om avloppshantering ligger på ett bord bredvid en blå spiralbunden anteckningsblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
Hur kan det ha gått så lång tid utan efterföljande inspektion av anläggningen från kommunen?.
Man tycker att detta borde ha varit löst 2015/16, normalt ges två år för att åtgärda ett olagligt avlopp som detta.

Men det kan vara så enkelt att kommunen har begränsade personalresurser på avloppsenheten och att det vid de där inventeringarna 2013 kom fram en flodvåg av olagliga avlopp som olika fastighetsägare har anlagt. Jag har hört om sådana kommuner. Några miljöinspektörer som byter jobb, sjukskriver sig, tar föräldraledighet eller omfattande VAB så är en överbelastad och dysfunktionell avloppsenhet ett faktum. Jag tror det är rätt vanligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Man tycker att detta borde ha varit löst 2015/16, normalt ges två år för att åtgärda ett olagligt avlopp som detta.

Men det kan vara så enkelt att kommunen har begränsade personalresurser på avloppsenheten och att det vid de där inventeringarna 2013 kom fram en flodvåg av olagliga avlopp som olika fastighetsägare har anlagt. Jag har hört om sådana kommuner. Några miljöinspektörer som byter jobb, sjukskriver sig, tar föräldraledighet eller omfattande VAB så är en överbelastad och dysfunktionell avloppsenhet ett faktum. Jag tror det är rätt vanligt.
Vad kan /skall man göra utifrån detta?.

Claes Sörmland
Perrolf Perrolf skrev:
Vad kan /skall man göra utifrån detta?.
Jag ser inte att det är så mycket att göra för din del. Blicka framåt, fixa avloppet och lev vidare.

(Fundera nog på hur du lägger din röst i nästa kommunalval. Kanske dags att byta styre i kommunen?)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte att det är så mycket att göra för din del. Blicka framåt, fixa avloppet och lev vidare.
Japp så blir det ..

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Och leta upp en etablerad firma som kan göra jobbet, kommunen brukar ha en lista på vilka som har någon form av certifiering. Sedan kan det nog skilja mellan kommuner, där vi har vår anläggning är miljökontoret/inspektörerna tydliga med att vara opartiska och undviker att diskutera olika produkter, märktes tydligt vid vår kontroll 2021.
Så en som kan sitt jobb att anlägga enskilt avlopp ska kunna känna till och läsa markområdet och tar hänsyn till dricksvattenbrunn.
De ger förslag på lösning som sedan kommunens miljöenhet godkänner, har du valt en av de uppräknade företagen så kan du säkert utgå från att det går relativt smärtfritt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och leta upp en etablerad firma som kan göra jobbet, kommunen brukar ha en lista på vilka som har någon form av certifiering. Sedan kan det nog skilja mellan kommuner, där vi har vår anläggning är miljökontoret/inspektörerna tydliga med att vara opartiska och undviker att diskutera olika produkter, märktes tydligt vid vår kontroll 2021.
Så en som kan sitt jobb att anlägga enskilt avlopp ska kunna känna till och läsa markområdet och tar hänsyn till dricksvattenbrunn.
De ger förslag på lösning som sedan kommunens miljöenhet godkänner, har du valt en av de uppräknade företagen så kan du säkert utgå från att det går relativt smärtfritt.
Jo tack har 5 intresserade vill ha ett med så lite rörliga delar i .

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
3-kammarbrunn med infiltration är den absolut enklaste lösningen, om kommunen godkänner det. För att det ska bli minimal krångel-potential ska det vara lutning från brunnen till infiltrationen, så vattnet rinner av sig självt och inte behöver pumpas.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
3-kammarbrunn med infiltration är den absolut enklaste lösningen, om kommunen godkänner det. För att det ska bli minimal krångel-potential ska det vara lutning från brunnen till infiltrationen, så vattnet rinner av sig självt och inte behöver pumpas.
Jag skall montera ett minireningsverk kanske vi blir fler 4st hushåll. Och har fått ett preliminärt utlåtande av kommunen om en sten kista i min gamla 3 kammarbrun. 4 m djup så klart. Och den skall blästras och på med ny bergsbetong. Så nog blir detta bra .

Jag har i all ödmjukhet delgivit min åsikt om att ha gemensamt reningsverk med grannarna, men lycka till vad ni än beslutar er för!

• Gilla
Perrolf
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har i all ödmjukhet delgivit min åsikt om att ha gemensamt reningsverk med grannarna, men lycka till vad ni än beslutar er för!
Tack .

harry73
Kommunen skriver att ni har normal skyddsnivå der borde betyda att du klarar dig med nytt infiltration bakom den befintliga reparerade trekammarbrunnen.

Det borde vara det absolut billigaste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.