Jag har ett hus med en nu utkastad spis som drivits från ett 3-fas 10A vägguttag. Nu, utan denna spis, tänkte jag helt enkelt dra tre installationsledning till tre olika 1-fas 220V vägguttag för att parallellt kunna köra 3 olika apparater dvs 3 x 10A 220 V som då delar noll-ledningen.
Det funkar väl eller vad säger ni och borde man tom kunna fixa själv?
Det funkar väl eller vad säger ni och borde man tom kunna fixa själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ett gammalt hus från 40-talet och matningen in är väl klen.D Dilato skrev:
Googlar lite och det verkar inte vara rätt att ha olika uttag som delar nolla även om de är olika faser. Begriper dock inte varför.
Lite enkelt förklaratD dagw skrev:
Så länge det verkligen ÄR 3 olika faser, du har neutralledare framdragen och gärna jord så går det utmärkt. Den ström som går "framåt" i en fas går "bakåt" i de andra så du får aldrig för mycket ström i neutralledare. Man brukar rekommendera tydlig märkning i central dock och har du automatsäkringar gärna sådana så att alla tre faser bryts när en brytare slår ifrån. Annars riskerar man att det finns spänning på 2 faser när den tredje bryts och arbete ska utföras. Man ser lampan slockna när man bryter, men likväl är det spänning i dosan! Också får man ju se till så att material är ok för 400V där man har två faser indraget.
Det man INTE ska göra är att ha tre fasledare som delar på neutral om två eller flera av dem leder tillbaka till samma fas i centralen. Då kan det hända att det går 10A "framåt" i två fasledare som sen ska ledas tillbaka genom neutralledaren som då blir överbelastad.
Att du inte begriper varför Google eller diverse AI-hjälpredor ger dig svar som inte verkar rimliga är att de sammanställer svar från alla möjliga idioter som skriver skit på nätet!
Det du vill göra är att dela upp en trefasgrupp till tre enfasgrupper. Det är tillåtet att göra. Det brukar ofta anses vara en nödlösning som man helst undviker. Men vid utanpåliggande installation är det ett bra sätt att minska antalet kablar på väggen.D dagw skrev:
Jag har mätt i dosan att det är ca 400V mellan fastrådarna, dvs 3 olika faser. De delar på en nolla som alltså leder strömmen tillbaka till centralen, dvs den till huset inkommande nollan som väl är gemensam för all el i skåpet, antar jag. Förstår inte riktigt hur du menar att strömmen kan ledas tillbaka till "samma fas i centralen" ? Men jag är inte elektriker. Det här är ett riktigt gammat proppskåp med porslinssäkringar och dessa tre fasledningarna har varsin 10A säkring. Borde jag ta hit en elektriker och hosta upp 10 000 sek?Tomtom79 skrev:
Lite enkelt förklarat
Så länge det verkligen ÄR 3 olika faser, du har neutralledare framdragen och gärna jord så går det utmärkt. Den ström som går "framåt" i en fas går "bakåt" i de andra så du får aldrig för mycket ström i neutralledare. Man brukar rekommendera tydlig märkning i central dock och har du automatsäkringar gärna sådana så att alla tre faser bryts när en brytare slår ifrån. Annars riskerar man att det finns spänning på 2 faser när den tredje bryts och arbete ska utföras. Man ser lampan slockna när man bryter, men likväl är det spänning i dosan! Också får man ju se till så att material är ok för 400V där man har två faser indraget.
Det man INTE ska göra är att ha tre fasledare som delar på neutral om två eller flera av dem leder tillbaka till samma fas i centralen. Då kan det hända att det går 10A "framåt" i två fasledare som sen ska ledas tillbaka genom neutralledaren som då blir överbelastad.
Att du inte begriper varför Google eller diverse AI-hjälpredor ger dig svar som inte verkar rimliga är att de sammanställer svar från alla möjliga idioter som skriver skit på nätet!
Det som avses är om flera grupper på samma fas delar på en neutralledare. Det skulle innebära risk för överbelastning av nollan och är inte tillåtet. Men nu har du redan med din mätning konstaterat att så inte är fallet.D dagw skrev:
Elcentraler med porslinssäkringar håller länge. Så du behöver inte byta något av den enda orsaken att det är gammalt. Det är som sagt en rekomendation att använda en trepolig dvärgbrytare för trefasgrupper som delas upp i tre enfasgrupper. Men det är inte ett krav. Märk upp tydligt i centralen att det är en uppdelad trefasgrupp.D dagw skrev:
Klicka här för att svara