Hej jag tror du missuppfattat vad jag skrivit tyvärr
mvh tille

Vad vill du egentligen säga då, till vem?

Men det Tille menar är att man inte ska säga här på forumet att det finns skrivna krav på vissa saker om man inte är helt säker på det. Har fakta.

//Patrik

tille1 skrev:
Det handlar inte om onda människor
Detta forum är ett otroligt bra hjälpmedel i vardagen för många människor inkl mig men jag förundras över attityden ibland håll med om att man blir fulliskratt när personer utan behörighet är tvugna att börja sina frågor med halvlögner som att det gäller "en kompis" eller "att jag vill bara vara förberedd inför kontakt med elfirma" för att slippa få kommentaren behörig krävande verksamhet i ansiktet.
För ca 1 år sen sas det i forumet att det var förbjudet att slå i sär 3fas grupper till enfas grupper i villor tack o lov har den debatten lagt sig
Kontentan är forsätt va ett bra forum främja bra elsäkerhet o smarta lösningar o sluta med att hävda regler som inte finns
mvh tille
I en del fall kommer frågor på ganska avacerande och säkerhetskritiska jobb där man genast märker på frågornas art att personen inte har tillräckligt med elkunskaper att kunna verifiera sitt jobb eller förstå funktionen av sin egen koppling. T.ex kan ett försök att installera en jfb i en central innebära att centralen förlorar sin sin korrekta PEN- ledaranslutning om det görs på fel sätt ( Ansluts enbart som nolla, FEL). Ett sådant fel kan innebära att alla apparater är ojordade men anläggningen fungerar klanderfritt för övrigt.

3 fas fördelning är ett utmärkt hjälpmedel att förstärka matningen i vissa fall. Men den kräver en god struktur med bra dokumentation och ett extra välgjort jobb med t.ex nollskarvar.

Det är väldigt svårt att svara på frågor om installation där man inte vet om grundinstallationen är korrekt utförd med t.ex färgmärkning.

Skönt att någon förstod lite iallafall
Jag är medveten om att eljobb är behörighetskrävande men anser att forumet här inte är dömande "hur kollar vi annars att alla har behörighet" Det är ochså klart att det är svårt förklara många lösningar
Men bror duktig mentalitet är det värsta jag vet därför reagerar jag som jag gör
Elyrket är så vidspännande så många "behöriga" är säkert osäkra på hur vissa moment utförs o andra är nyfikna o hör o häpna det finns hempulare utan behörighet som kör på för fullt ändå. det är ochså en anledning att vara konkret i råd
Mvh Tille

Okej, nu har jag satt igång en liten diskussion om detta, en sak HB 444 är det SEK HB 444 som ni menar?
Den finns inte registrerad just nu, kan ej hitta den.

Japp, det är SS 436 40 00 utgåva 2 med kommentarer, finns t.ex hos Elstandard
Se också denna tråd.

Ok tackar Bo, var hittar jag detta i SS 436 40 00 utgåva 2 med kommentarer, exact var, och tydligt så att alla förstår detta!!!!!!!!!

Hitta vad? (Krav på trepolig säkring tycker jag redan finns beskrivet i tråden.)

Mikael_L
tille1.
Det du skriver är ett problem på forumet. Men just nu är problemet relativt minimalt. För 1-2 år sedan var det nästan på väg att spåra ut totalt. Varenda tråd i el-forumet kapsejsade av alla pekpinnar och andra konstiga åsikter och kommentarer.
Just nu tycker jag det är mer välbalanserat än någonsin.
Dessutom är det faktiskt helt fantastiskt, då vi har ett flertal ABL-behöriga elektriker + flera andra elektriker som besvarar frågor och reder ut saker och ting.
Utan ersättning och utan att rida på en massa dryghet.

Ja det är ju egentligen ingen skillnad mot andra delar av byggahus, men jag ville ändå lyfta upp att el-forumet fungerar ganska bra just nu.

Håller med Mikael om att stämningen är mycket god för tillfället. Hoppas det fortsätter. Det är snarare så att de som tjatar på om beörighet får sig en åthutning.

Tackar, jo det är många som försöker sig på att utföra och beskriva en elinstallation, men att hänvisa till hela SS 436 40 00 utgåva 2 (den som gäller just nu idag) är väl inte ok?
Var exakt i Elinstallationsreglerna hittar man detta?

Jag fattar inte riktigt vad det är du försöker diskutera taha62?

Gå tillbaka till första frågan i detta ämne så kanske det lättar för dig.......

Jag har lusläst hela SS 436 40 00 utgåva 2 (och kommer kanske ihåg 10% av vad jag läst :blushing:), men jag sätter en krona på att det inte finns någon specifik regel för flerfasuttag med inbyggt enfasuttag. Man får läsa allmänna krav och tolka svaret själv, vilket vi gjort här. Jag tror det råder konsensus kring att en trepolig säkring är bra. Dock innebär enpoliga säkringar inga risker av större magnitud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.