De inledande fodringarna i kap. 43 ställer kravetfrga47.jpg

Redigerat:
saturnus skrev:
Vad? jag som alltid "trott", det endast gällde liktrömsmotorer. En generator är en omvänd likströmsmotor. Nåja, jag skall själv prova att dra någon av mina 5 hk motorer baklänges, och se vad som händer...........................................fan, då får man kanske växelström direkt
En vanlig asynkonmotor går utmärkt att använda sig av som generator. Inte ovanligt att man använder, i tex. i hissar och lyftkranar, elmotorn som generator mot elnätet när den sänker ner.

Du kommer säkert att få ut spänning, men hoppas inte på 400V 50Hz

Mikael_L
Det känns som att vi i princip nått konsensus, 3-pol säkring gäller.
Och hur man än vrider och vänder på det så är det ju ändå så många delskäl som pekar på det bra med 3-pol att det inte ens borde behöva diskuteras.

tille1 skrev:
Det vore väll på sin plats att berätta o gärna klippa in regelverket när man hävdar att vissa saker står där o inte bara mala på med egna doktriner. splittad trefas har tagits upp förrut många gånger o det finns olika teorier vad som gäller så leta upp regeln i föreskrifterna innan ni hävdar att dom finns tack
mvh tille
Man kan visst hävda att det är olämpligt, eller att det inte får vara så, utan att ha en text att klippa in.

Jag kan påstå att man inte ska köra bil på en fullsatt badstrand utan att jag hittat någon lagtext där det står att det är förbjudet att köra på en badstrand. ;)

Ja, trepolig säkring är bra - speciellt när det finns en blandning av enfasiga och flerfasiga apparater som i detta fall.
Texten i 430.3 (första meningen från fråga 47 ovan) kan man lösa genom användning av trepolig säkring - det finns nog inga andra praktiska alternativ, så i praktiken kanske man kan se det som ett krav. Det förbjuder i alla fall inte enpoliga skydd. Krav på trepoligt skydd skulle samtidigt förbjuda diazedcentraler... Vi kanske här på forumet ändå skulle påbjuda trepolig säkring i dessa fall (vilket vi redan gör).

spinout skrev:
En vanlig asynkonmotor går utmärkt att använda sig av som generator. Inte ovanligt att man använder, i tex. i hissar och lyftkranar, elmotorn som generator mot elnätet när den sänker ner.

Du kommer säkert att få ut spänning, men hoppas inte på 400V 50Hz
Tack för redogörelsen

Jag gillar vad du skriver det är inte fel att göra bra jobb o säkra installationer men att hävda regelkrav är i bland fel när det är text som kan tolkas på olika sätt
Mvh Tille

Patrik_Hed skrev:
Jaha, det gäller blandning av enfas- och trefaslaster

Men en liten sak, i ditt scenario. Borde inte den säkring som matar backspänningen in på chassit också lösa när den får kontakt med jord?
Det beror förstås på vad det är för pryl som backmatar.

Om det är t.ex. en elatron så kan det ju aldrig gå mer ström genom elatronen om den är ansluten direkt till två faserna och via en felaktig utrustning till nolla, än om den är ansluten till tre faser. Därmed går aldrig säkringen. Detsamma gäller om det istället gäller att felet går mot jord om man inte har jordfelsbrytare (fast felströmmen kan då inte bli lika stor som normal driftström vid vanlig trefasdrift, vilket kanske ungefär kan förklara varför de i USA törs ha klenare jord än fasledare på sina 240V-prylar som förvisso inte trefasmatas men matas med 'balanserad enfas'/'tvåfas').

Om det däremot är en motor så är väl chansen rätt stor att den löser ut motorskyddet rätt snart.

Appropå grejer som man vill ha på separata säkringar så har elpatroner/värme redan nämnts, men i offentliga lokaler typ mässor, folkets hus, teatrar o.s.v. så vill man nog verkligen ha separata säkringar för varje fas eftersom trefas där lär användas till ljud/ljus rätt ofta och sällan/aldrig till äkta trefaslaster.

När jag i en svunnen tid pysslade med ljud/ljus/disco så var det rätt vanligt att koppla ljudanläggningen plus lite små laster på en fas och ljusanläggningen på de två andra faserna, på så vis var man hyggligt säker på att ett missöde i stil med "lysa med alla lampor samtidigt för länge trots egentligen för klena säkringar för detta" inte dödar ljudet, vilket är det som man minst av allt vill råka ut för...

(och jo, nog händer det missöden "live", men rätt mycket märker publiken inte så mycket av... en höjdare jag varit med om var när glättningskondensatorn i nätdelen till en stroboskopstyrning la av, varpå oscilloskopen fick triggpulser med 100Hz frekvens, och ett oscilloskop var inte skyddat mot att triggas för ofta varpå det lös konstant ett kort ögonblick, och sen uppstod det ett synligt märke inne i metallchassiet av att keramiken flög ur ett såntdär metallkapslat kylflänsförsett effektmotstånd...).

tille1 skrev:
Jag gillar vad du skriver det är inte fel att göra bra jobb o säkra installationer men att hävda regelkrav är i bland fel när det är text som kan tolkas på olika sätt
Eh, var det något du både gillade och ogillade i mina inlägg?

Kraven eller avsaknaden av krav är inte alltid logiska, men dels måste man uppfylla dem för att inte få anmärkningar, och dels bör man nog inte övertolka dem för då kan man också få skit för att det kostar för mycket. I detta fall med blandade belastningar i trefasgrupper så har det faktiskt funnits ett krav på trepolig säkring:

Gula boken (ELSÄK-FS 1994:4 § 20 k) skrev: Ljusarmatur och andra tvåpoliga bruksföremål skall i regel anslutas till tvåledargruppledning. Undantag föreligger för anslutning till treledargruppledning, avsedd enbart för tvåpoliga bruksföremål, om vid ledningens överströmsskydd genom hållbar, tydlig märkning anges till vilka strömkretsar överströmsskydden hör. Vidare föreligger undantag för anslutning av såväl tvåpoliga som trepoliga bruksföremål till gemensam treledargruppledning om denna är fast ansluten till ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt frånkopplar samtliga fasledare eller om matningen sker över ett flyttbart don för övergång från trefas till enfas.

Denna regel utgick i nästa utgåva av starkströmsföreskrifterna, ELSÄK-FS 1999:5. Denna utgåva baserades på internationella föreskrifter (IEC 60364) och fick därför ett nytt slangnamn, Blå boken. Om denna regel försvann pga internationaliseringen eller andra skäl är oklart, men många tycker nog att det var synd.

Hur långt tillbaka i tiden kravet på trepolig säkring funnits vet jag inte. När det endast fanns diazedcentraler så förhindrade ju kravet blandning av enfasiga och flerfasiga belastningar på samma grupp:) Men nu skulle även trepoliga belastningar må bra av trepoligt skydd pga backmatningen, så det är bra med trepoligt skydd! Det måste vara en kvarleva från diazedcentraler att det inte krävs. Det kanske kommer ett krav på det igen. 430.3 antyder det ju.

yxis skrev:
Appropå grejer som man vill ha på separata säkringar så har elpatroner/värme redan nämnts, men i offentliga lokaler typ mässor, folkets hus, teatrar o.s.v. så vill man nog verkligen ha separata säkringar för varje fas eftersom trefas där lär användas till ljud/ljus rätt ofta och sällan/aldrig till äkta trefaslaster.
Självklart passar en tre-polig säkring inte alltid.
Som huvudsäkring är det ju inget vidare att ha en tre-polig.

Men för vanligt hemma/garage/verkstad-bruk där man stoppar in en tre-fas-hanske för att köra en maskin är det i de allra flesta fall bra med en tre-polig säkring.

Att ha en professionell ljud- och ljus anläggning är lite utöver normalt hemmabruk.
Där funkar det dåligt med tre-polig säkring. Dessutom är det som du skriver egentligen en-fas-laster, även om de samlas i en mobil central som sedan ansluts med en tre-fas-handske någonstans.

Mikael_L
tille1, och andra för den delen ...

Bara för att något inte explicit är utskrivet som förbjudet i föreskrifter, lagar eller elinstallationsreglerna betyder inte att det därför per automatik är vare sig lämpligt eller ens lagligt.
Det finns ju övergripande krav med lite mer allmän utformning som också måste tillgodoses.

Ett bra exempel var ju det i inlägg #16, där det inte står något om blandade en och trefasbelastningar men väl att säker frånkoppling av farliga spänningar måste ske.

Och i slutänden finns ju även det fina uttrycket "god elsäkerhetsmässig praxis" som står att läsa i regelverket, att ta till. :)

Där hade vi analogin med min bilkörning på stranden, det står inte uttryckligt i lagen att det är förbjudet, men antagligen står man i tinget med åtal i enlighet med det betydligt mer allmänt hållna "vårdslöshet i trafik".

Va, har inte alla en professionel ljud&ljus-anläggning i garaget? :wow::cool::D;)

Nu blir det snömos igen återigen, jag håller fullt med att det är bra att använda 3pol automater men det jag reagerar på är när man hävdar att det är lagkrav på vissa saker o det inte är det bör o ska är två olika saker Jag har insett att vissa här på forumet tycker om att ta till storsläggan allt som oftast men snälla håll er till fakta då
mvh tille

Mikael_L
Hej.
Jag försöker bara berätta varför det inte alltid finns en fin och tydlig paragraf att kasta i ansiktet på folk som inte vill tro på det man påstår.

Alla här är inte onda människor som bara vill göra det krångligt i onödan för andra.

edit:
Om just detta med 3-polig säkring och trefasgrupper i allmänhet och blandade enfas och trefasbelastningar i synnerhet har jag ju följt med relativt stort intresse här i något år nu.

Jag har lagt märke till samma sak som dig, det verkar inte finnas någon text som exakt reglerar detta.
Men efter att hört och vägt alla argument väljer jag själv att gå på linjen:
Blandade en och flerfasiga belastingar = krav på flerpolig säkring.
I övrigt, för det mesta smart att välja trepolig. (men inte riktigt alltid som vi även sett i denna tråd)

Och den säkerhetsmässiga nyttan vs kostnad och jobb med detta är bättre än många andra saker vi lägger ner pengar och möda på för att skydda oss.

Redigerat:
Det handlar inte om onda människor
Detta forum är ett otroligt bra hjälpmedel i vardagen för många människor inkl mig men jag förundras över attityden ibland håll med om att man blir fulliskratt när personer utan behörighet är tvugna att börja sina frågor med halvlögner som att det gäller "en kompis" eller "att jag vill bara vara förberedd inför kontakt med elfirma" för att slippa få kommentaren behörig krävande verksamhet i ansiktet.
För ca 1 år sen sas det i forumet att det var förbjudet att slå i sär 3fas grupper till enfas grupper i villor tack o lov har den debatten lagt sig
Kontentan är forsätt va ett bra forum främja bra elsäkerhet o smarta lösningar o sluta med att hävda regler som inte finns
mvh tille

Nu är du lite ute och cyklar, tille1..

Jag skulle vilja påstå att om någon får uppmaningen att anlita en elektriker så är det i 99% av fallen för att den som svarar misstänker att frågeställaren inte har de mest grundläggande färdigheterna vad gäller att pula med el.

I de fallen är det korrekta svaret (även i detta forum) att anlita en elektriker.

Att dela trefasgrupper är något som man sällan vill råda folk att göra, även om jag själv gör det flitigt i mitt eget hus. Jag tror besökarna här är mer betjänta av goda råd från folk med kunskap och erfarenhet än detaljer runt vad bisatserna i Svensk Standard egentligen syftar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.