Hej alla vänner ! Jag har köpt en 3 fas poolpump till reningsverket, 3 faser och jord,
så vad gör jag av nollan i kabeln ??

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
tommib
Klipper (i anslutningskabel alltså). Den behövs inte normalt till en trefasmotor.

Det är något som elektrikern som lagligt sett ska installera det där vet ;)

• Gilla
Leif-Lennart och 1 till
  • Laddar…
Tackar, trodde nästan det, läst och fattar inte riktigt vad nollan är till för.

• Gilla
Christoffer Asplund
  • Laddar…
tommib
Du borde ha fått en inkopplingsanvisning till din pump. Den borde visa tydligt hur du ska koppla. Om motorn involverar styrelektronik eller något annat förutom själva motorn så kan det mycket väl behövas en nolla, men en ren trefasmotor behöver det inte.

Jo jag har anvisning utan nolla så det är inga problem. Tack för svaren. Visste inte om man kanske pajade något i elsystemet om man bara klippte nollan.

Klipp inte nollan utan sätt en ubåt på den bara, så finns den där om du byter pump i framtiden

• Gilla
Göran 9191 och 3 till
  • Laddar…
Roger i Halmstad skrev:
Jo jag har anvisning utan nolla så det är inga problem. Tack för svaren. Visste inte om man kanske pajade något i elsystemet om man bara klippte nollan.
Ofta är det negativt att inte ha nollan ansluten som du kanske sett i många trådar här tex mot en central eller någon utrustning med olika laster anslutna mellan faser och nollan där kan det lätt bränna saker eller tom skapa personfara. I fallet trefasmotor är det lite tvärtom även om det går att ansluta nollan på en Y-kopplad motor ska man inte göra det. Man skapar en väg för strömmar via nollan som beror både av ofullkomligheter i motorn och av diverse asymmetri hos matande nät sk nollföljdström som bara ger onödig värmning och kan lösa motorskydd i onödan osv.

Följa annars gärna Hojtes råd generellt när någon ledare blir över dvs klipp inte sätt någon ändklämma eller dubbelvik en bit och några varv eltejp runt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.