Hej, i badrummet sitter det en strömbrytare på vägen som är 3fas, förra året så koplade jag in torken och tvättmaskinen i denna och gjorde helt enkelt som så att var maskin fick egen fas, men delar på nolla och jord. Det har funkat jättebra, saken är den att det sitter en fas ledare till ingen nytta kvar, och då jag saknar eluttag så skulle jag ju kunna sätta upp ett sånt med samma princip, alltså egen fas, och nollan går till samma skruv som de andra två nollorna?, är detta rätt tänkt, för i min värld så i elskåpet så går det bara en fastråd till resp säkring och alla nollor går till en skena, eller har jag helt missuppfattat?

Du tänker helt rätt, det enda är placeringen av nya uttaget, var det hamnar, det får nämligen inte sitta för nära vatten, tex minst 120cm (i horisontella planet) från duschmunstyckets normalposition.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och så måste det ju finnas en jordfelsbrytare när man sätter upp uttag i badrum.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Tackar, uttaget kommer att sitta upotill brevid badrumsskåpet, långt från duschen, jordfelsbrytare får jag nog sätta efter hand, ska även sätta det till luftpumpen när jag ska koppla om den, kanske man skulle sätta tre st jordfelsbrytare i ett litet plastskåp över maskinnerna så även tummlare och tvätt får det... fast det är nåt jag inte riktigt vet hur det fungerar, så det ska jag kolla upp

BirgitS
Normalt sätter man en (eller några) jordfelsbrytare i el-centralen och den täcker då mer eller mindre allt i elinstallationen. Det är jätteviktigt med jordfelsbrytare när man har ett eluttag i badrummet av säkerhetsskäl och därför förbjudet att inte ha det.

• Gilla
Skyflakes
  • Laddar…
Jordfelsbrytare (JFB) skall installeras senast i samband med driftsättning av uttaget.

Bättre att montera en/flera JFBer i/vid gruppcentralen så att ALL el i hela bostaden täcks.

Okej. Jag har inte direkt världens modernaste elcentral, men ska lösa detta, förresten, tänkte kolla på arean på en kabel på övervånningen, då övervånningen är avsäkrad med 6A, kanske just för att det från början bara var två sovrum, och tre taklampor, samt 4 eluttag, tänkte kolla i det älsta rummet, som har äldst uttag, hade behövt säkra till 10A då säkringen går ibland om jag har elvärme och tv på och drar igång dammsugaren, hur kollar man arean, är det utan höljet... misstänker dock att elen är utbytt nån gång på 80 talet då det renoverades lite och allt går i vp rör

BirgitS
Går utmärkt att koppla in en jordfelsbrytare till ett gammalt proppskåp.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.