Hejsan,

Tänkte jag skall hjälpa en kompis med att installera en ny ugn.

Idag sitter det ett tre fas + jord och nolla i väggen. Den nya ugnen är en 2 fas ugn.

Är det bara till att använda de två första faserna och sedan koppla brt den tredje i säkringskåpet eller är det en del annat man borde tänka på?

/Mikael

Du är absolut säker på att det är en 2 fas ugn, märkt 400V? Inte en enfasugn för 230V?

I princip så kan du göra som du skriver (under förutsättning att det stämmer emd 2 fas).

Men sitter inte den nuvarande ugnen med en kontakt, en perilexkontakt? I så fall är det väl enjkare att köra med en sådan även på den nya ugnen.

Tack för svaret.

Har ej varit hemma hos kompisen men han säger att det finns en 5 pols kontakt.
Antar att det är en perilexkontakt. Kan jag då använda en sådan kontakt och bara ansluta faserna på L1 och L2? Under förutsättning att det är 2 fas 400V spis/ugn?

/Mikael

Redigerat:
Ja det är nog det normala.

Men om det bara är en ugn, inte en komplett spis. Då är det nog betydligt vanligare att det är en enfas 230V, 16A inkoppling.

Det finns en del hällar, ugnar etc som säljs framförallt av Elgiganten som är avsedda för den norska marknaden. Där kör de tydligen med en fasspänning på 230V istället för 400V som här. Det skapar en hel del förvirring. Då kan inkopplingsanvisningen tolkas som att man skall koppla sig mellan 2 faser här. Spisen blir genast förstörd.

Detta är en komplett spis just från Elgiganten. Jag får kolla vad för spis det är, vill ju inte vara ansvarig för att pajja en ny spis...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.