J
Lägger in bilder och hoppas någon kan berätta vad som kan göras eller om jag måste ha ut en elektriker.
Bilderna utan text är på befintlig installerad spis.

Etikett för Bosch spis med elektriska anslutningsdiagram och spänning- och effektmärkningar, inklusive modellnummer och eldata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klistermärke med elektriska kopplingsscheman och specifikationer för en ny spis, inklusive spänning och märkning för olika faser.
Skapa konto
Eluttag med vit kontakt och en elkabel, delvis smutsigt och monterat på en gul vägg.
Skapa konto
Stickpropp med fem stift märkt "16A 230/400V", fotograferad i närbild, potentiellt del av ett elektrisk problem med spisinstallation.
Skapa konto

Magnus E K
Nya spisen behöver nolla så du måste kontrollera att nolla finns i uttaget. Gamla spisen använder inte nollan så den fungerade perfekt om nolla saknas medan den nya då riskerar att gå sönder direkt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Så sant som det är sagt.
Standarsvar 1A: Kolla om du har en nolla, den behövs till den nya!!

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
J
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nya spisen behöver nolla så du måste kontrollera att nolla finns i uttaget. Gamla spisen använder inte nollan så den fungerade perfekt om nolla saknas medan den nya då riskerar att gå sönder direkt.
Hur vet du att den gamla inte använder nollan?

Det blir elektriker då eller?

J
Fotografen Fotografen skrev:
Så sant som det är sagt.
Standarsvar 1A: Kolla om du har en nolla, den behövs till den nya!!
Är väl inget jag kan göra själv?
Det är ju heller inte samma uttag, eller?

J JTFix skrev:

Det blir elektriker då eller?
Ser du på din första bild, bara 380-400V i de två möjliga kopplingsfallen.

• Gilla
JTFix och 1 till
  • Laddar…
J JTFix skrev:
Syns tydligt på schemat du visar på bilden i 1:a inlägget.

Du får lyfta på locket till perilexuttaget och titta efter om nollan ens är kopplad, om kabeln finns så får du mäta att det är 230V mellan nollan och valfri fas.

• Gilla
JTFix och 1 till
  • Laddar…
tommib
Som vanligt, läs spisbibeln (sök på forumet).

Du kontrollerar att nollan finns i Perilexuttaget med en spänningsprovare. En sådan kan du köpa exempelvis på Biltema för rimliga pengar (299 för den modell jag har).

• Gilla
JTFix
  • Laddar…
J JTFix skrev:
Det är ju heller inte samma uttag, eller?
Dra ut kontakten ur väggen så får vi se,...

J
tommib tommib skrev:
Som vanligt, läs spisbibeln (sök på forumet).

Du kontrollerar att nollan finns i Perilexuttaget med en spänningsprovare. En sådan kan du köpa exempelvis på Biltema för rimliga pengar (299 för den modell jag har).
Överkurs för mig och inget jag vill syssla med.
Det får bli elektriker.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Dra ut kontakten ur väggen så får vi se,...
Och det kan man göra utan att bryta strömmen?
Kan inget om 400v, så viss respekt finns.

tommib
Kan du dra ur en vanlig stickpropp ur ett vägguttag? Detta är inte konstigare än så. Det kommer dock inte tillföra något eftersom stickproppens utseende är irrelevant. Den gamla spisens koppling är klar, oavsett om den stickproppen har fyra eller fem stift. Det som är intressant är hur perilexuttaget är kopplat och det låter inte på dig som att du är sugen på att skruva av locket och titta efter.

Är du osäker så är det lämpligt med en elektriker, eller en kunnig kompis. Detta är helt lagligt att göra själv.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
tommib tommib skrev:
Kan du dra ur en vanlig stickpropp ur ett vägguttag? Detta är inte konstigare än så. Det kommer dock inte tillföra något eftersom stickproppens utseende är irrelevant. Den gamla spisens koppling är klar, oavsett om den stickproppen har fyra eller fem stift. Det som är intressant är hur perilexuttaget är kopplat och det låter inte på dig som att du är sugen på att skruva av locket och titta efter.

Är du osäker så är det lämpligt med en elektriker, eller en kunnig kompis. Detta är helt lagligt att göra själv.
Jo visst kan jag skruva av och kolla.
Och med locket menar du på det fasta vägguttaget?

J
J JTFix skrev:
Jo visst kan jag skruva av och kolla.
Och med locket menar du på det fasta vägguttaget?
Smutsig vägguttag av märket Perilex med synliga monteringsskruvar mot en gul väggbakgrund.
Skapa konto

J
Gammal elektrisk kontakt med synliga kablar och skruvar, monterad i en vägg.
Skapa konto

Inuti en gammal elektrisk kontakt med synliga skruvar och trådanslutningar.
Skapa konto

Inuti den gamla kontakten Inuti en gammal kontakt där färgade elkablar och skruvar är synliga.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.