305 skrev:
Bortsett ifrån detta, så är det "bara" en av de tre fasanslutningarna som är ett problem. De två resterande går att koppla till valfri fas respektive nollan.
Du menar att koppla in en konding för 1-fasdrift? (I så fall är motorn för stor för detta, 2.6 kW är inte lämpligt, max 0.75..1 kW är rekommenderat)
Annars får du förklara dig lite.

Redigerat:
Om Du har tur, så har de varit framsynta och dragit ut samtliga kopplingspunkter genom anslutningskabeln, så att omkoppling kan ske uppe i det torra. Men då ska det till viss tur!
Ja, det vore ju onekligen bra...

Du menar att koppla in en konding för 1-fasdrift? (I så fall är motorn för stor för detta, 2.6 kW är inte lämpligt, max 0.75..1 kW är rekommenderat)
Här en kanske korkad fråga från en okunnig då...: Och en-fas 16 ampere funkar inte alltså? 16 A klarar ju 2,6 kW - blir "startströmmen" för hög eller varför är detta omöjligt?
(hoppas jag lyckades få till citaten nu!)
/Micc

Yes !!!!

Micc skrev:
OK förstår. Får prova att lyssna med generalagenten (antar att de inte tillverkas i Sverige, är det en Amerikansk tillverkare?).
Om man får tro på märkskylten så är den tillverkad i Wexford på Irland av tillverkaren abs production ;)

Micc skrev:
Här en kanske korkad fråga från en okunnig då...: Och en-fas 16 ampere funkar inte alltså? 16 A klarar ju 2,6 kW - blir "startströmmen" för hög eller varför är detta omöjligt?
(hoppas jag lyckades få till citaten nu!)
/Micc
Matematiken är inte riktigt så enkel med växelström och induktiva laster, märkströmmen hamnar i teorin på knappt 20 A, samt att uteffekten blir ca 3/4 och startmomentet ca 1/3 jämfört med trefasdrift.
Själv har jag bara kört små motorer på detta sätt, så jag kan inte med säkerhet säga att det inte fungerar.
Uppgifterna härstammar dock från lite olika litteratur i ämnet, så helt tagna ur luften är de inte.
Antagligen är begränsningen den att en större motor kommer att överhetta p.g.a. att värmeförlusterna totalt sett blir så höga.
Och vill du testa så behöver kondingen vara på ca 2.6 * 80 = 208 μF. Och den kopplas över två godtyckliga anslutningar på motorn. Ink. nolla på den 3:e lediga anslutningen. Ink. fas kopplas på antingen den ena eller den andra (växlar rot.riktn.) anslutningen på kondingen.

Bo.Siltberg> Den ser ut att vilja ha 230 V D-kopplad

Jag är nog blind, men var ser du att den är deltakopplad?

Det såg jag inte - märkningen anger ingenting om detta. Utan det var en slutsats utifrån angiven fasström på 8.1 A och uteffekt på 2.6 kW. Genom att prova lite olika formler ser man att huvudspänningen (mellan faserna) måste vara 230 V och antalet faser 3 för att det ska gå ihop. Genom att höfta fasvinkel och verkningsgrad till 0.8 tillsammans blir det:

P = U * I * cos(fi) * n = sqrt(3) * 230 * 8.1 * 0.8 = 2.6 kW

Man vet dock fortfarande inte om motorn är avsedd för 230/130 V eller 400/230 V men jag gissade på det senare :)

OK, då är jag med. Dock är jag litet undrande eftersom den är märkt "230 V". Borde man inte ange huvudspänningen och inte fasspänningen om man bara anger en av dem?
Nåja, innan TS har öppnat kopplingslådan gissar vi alla lika bra :)

Jag gjorde ett synnerligen amatörmässigt antagande att 230 V är mer gångbart i Europa, speciellt i Norge då den kan Y/D-startas där. :cool:

Tack för tips och kvalificerat tänkande! Problemet är ju att jag inte har köpt pumpen ännu, får försöka få säljaren att kolla mera ingående och kanske skicka fler bilder. Har letat efter svensk generalagent för ABS-pumparna. Verkar som om bolaget nu heter Sulzer och de har några service-ställen i sverige. Det är i falla fall de jag får fram när jag söker på absgroup.se mm.

Va bökigt det kan vara - många av de projekt man ger sig på begripar man ju lite om själv, men detta var verkligen inte mitt specialområde, så jag är väldigt tacksam för råd och tips!
/Micc

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.